• Dina 2

    Nyinflyttad Barnfamilj hjälp!

    Hej, jag undrar om det är någon som har råd eller tips. Det är så att jag är pensionär. Och bor i ett relativt lugnt område. Det är mest pensionärer, äldre vuxna och folk utan barn helt enkelt.

    Nu har det värsta som kan hända, hänt. En barnfamilj har flyttat in, vägg i vägg. Mitt emot min lägenhet. 

    Jag hör redan hur de springer tvärsöver golvet, dunkar låter. Visst, barn låter. Men jag är sjuk. Och behöver lugn och ro. Det låter konstant från morgon till kväll. Jag kommer bli galen av detta snart. Ger de ungarna massa socker eller går de inte ut med dem. Så de får springa av sig.

    Tycker de borde finnas regler, att de får bo i hus eller flytta till områden där de bor andra barnfamiljer typ.

    Jag har svårt att förstå att man väljer flytta till ett område. Där de inte bor några barn. Tittar man inte på sådant innan. Måste bli hemskt tråkigt för barnen med. Att bo i ett sådant område.

    Jag har bott här i 20 år. Måste jag flytta bu? 

  • Svar på tråden Nyinflyttad Barnfamilj hjälp!
  • Anonym (Mamma i hus)

    Du måste flytta eller bli galen.
    Barnfamiljer som väljer att bo i lägenheter gör det bara för att retas.
    De har inga jobb, barnen blir understimulerade och utåtagerande, kastar och slår på allt och alla.
    Pappan vill att ungarna blir innebandyproffs så bollar och klubbor dagarna i enda.
    Mamman vill ha ett popband gärna med trumpet eller fiol till, underbart.
    Familjen vill gärna bo mitt i flerfamiljshuset och att störa är dras enda intresse.
    Snart skaffar de en omplaceringshund som skäller.
    Lycka till Skål

  • Dina 2
    Anonym (Mamma i hus) skrev 2024-01-27 14:54:09 följande:

    Du måste flytta eller bli galen.
    Barnfamiljer som väljer att bo i lägenheter gör det bara för att retas.
    De har inga jobb, barnen blir understimulerade och utåtagerande, kastar och slår på allt och alla.
    Pappan vill att ungarna blir innebandyproffs så bollar och klubbor dagarna i enda.
    Mamman vill ha ett popband gärna med trumpet eller fiol till, underbart.
    Familjen vill gärna bo mitt i flerfamiljshuset och att störa är dras enda intresse.
    Snart skaffar de en omplaceringshund som skäller.
    Lycka till  // Skål


     Ja du verkar ju ha gjort rätt för dig med en sak i alla fall. Jag upplever att folk med barn. Har väldigt dålig respekt för sina medmänniskor. Tror sig ha viss rätt, bara för att man har barn. Jag får väl skapa ett helvete själv, börja ringa polis. För jag misstänker lägenhetsbråk. 

    Har jag tur flyttar det snart, finns ingenting för barnen här. Och de kommer nog inte bo speciellt populära. Med tanke på vi som bor här, utan barn.

    Jag får börja smida på helvetesplaner helt enkelt.

    Njut av ditt hus, borde finnas krav på vem som får skaffa barn med.  De du måla upp, är väl vad som är felet i dag med många barnfamiljer.
  • Anonym (Mamma i hus)

    Men TS vänd på allt.
    Om du vill ha lugn och ro flytta till eget hus och låt stökiga barnfamiljer bo i lägenheten.

  • Anonym (Nino)

    Hade de kunnat välja hade de såklart inte velat bo granne med en sur pensionär. Nu är det ofta så att man inte direkt kan välja och vraka bland lägenheterna pga hög konkurrans om dem.

    Vill du ha lugn och ro kan du flytta till hus. Eller har du inte råd? Det har inte alla barnfamiljer heller. Om det ska bli lag på att barnfamiljer bor i hus så måste det bli skattebetalarna som hjälper till att betala, är du beredd på det?

    Vad du kan göra är:
    gå över och prata med dem. Snällt! Börjar du skälla går de givetvis i försvar. 


    Om de stör alldeles för mycket så prata med hyresvärden. Men är det normala ljud kan de inget göra.

    Skaffa lurar eller öronproppar som stänger ute ljud.

    Du ska INTE ringa polisen och missbruka deras resurser.

  • Anonym (S)
    Anonym (Nino) skrev 2024-01-27 15:30:59 följande:

    Hade de kunnat välja hade de såklart inte velat bo granne med en sur pensionär. Nu är det ofta så att man inte direkt kan välja och vraka bland lägenheterna pga hög konkurrans om dem.

    Vill du ha lugn och ro kan du flytta till hus. Eller har du inte råd? Det har inte alla barnfamiljer heller. Om det ska bli lag på att barnfamiljer bor i hus så måste det bli skattebetalarna som hjälper till att betala, är du beredd på det?

    Vad du kan göra är:
    gå över och prata med dem. Snällt! Börjar du skälla går de givetvis i försvar. 


    Om de stör alldeles för mycket så prata med hyresvärden. Men är det normala ljud kan de inget göra.

    Skaffa lurar eller öronproppar som stänger ute ljud.

    Du ska INTE ringa polisen och missbruka deras resurser.


    Så jävla svenskt resonemang! Flytta på den som sköter sig, flytta på den som inte gjort en fluga förnär, flytta på den mobbade, låt mobbaren härja fritt! Självklart ska man inte vara i närheten av andra människor om man inte kan existera utan att störa! Är det ett lugnt område så ska givetvis inte fem pers tvingas flytta bara för att EN störande familj flyttar dit!

    Ts, kontakta hyresvärden. Spela gärna in och dokumentera oljuden. 
  • Anonym (Nino)
    Anonym (S) skrev 2024-01-27 15:38:47 följande:
    Så jävla svenskt resonemang! Flytta på den som sköter sig, flytta på den som inte gjort en fluga förnär, flytta på den mobbade, låt mobbaren härja fritt! Självklart ska man inte vara i närheten av andra människor om man inte kan existera utan att störa! Är det ett lugnt område så ska givetvis inte fem pers tvingas flytta bara för att EN störande familj flyttar dit!

    Ts, kontakta hyresvärden. Spela gärna in och dokumentera oljuden. 
    Är ts 5 personer?

    Hur vet vad hennes grannar tycker? De kanske gillar att det kom in lite liv och rörelse i området i form av en barnfamilj.
  • Anonym (T)

    Du borde flytta till ett 55+ boende om du inte vill bo granne med en barnfamilj, då slipper du risken att en barnfamilj flyttar in. Där du bor nu får du acceptera dessa ljud.

  • Anonym (Q)

    Bor man i lägenhet får man acceptera ljud om dagarna. Behöver man ha det tyst får man flytta till hus. Folk har rätt att leva och bo i sina hem, även barn. De kan inte kontrollera att barnen inte låter, barn låter helt enkelt. Hyresvärden kan inte heller göra någonting.

  • enfunderandeman

    Det finns såklart även regler att följa, även för barnfamiljer. En del i denna tråd, stärker ju lite det TS pratade om. Att de tror att de får härja och leva hur de vill. Bara för att man har barn. Det handlar även för dom att respektera och samsas.

    Om det är ett lugnt område i sig, tror jag inte att det blir så populärt nej. Det kanske är så många barnfamiljer resonerar. Att man blir "glad" av oljud. Det låter inte särskilt troligt. Ganska egoistisikt faktiskt. 

    När det kommer till oljudet i sig, tror jag att de du faktiskt kan få. Är en reducering av hyran. Det är skyldighet som hyresvärden har. Att det ska vara så pass drägligt, så man inte påverkas negativt. Att det går att bo där under rimliga skäl.

    Alltså avdrag från hyran, för de månaderna du upplever mycket oljud. Du ska vända dig direkt till hyresvärden. Om hen inte går med på det. Ta hjälp av ombud från hyresnämnden. Det kan bli en rättsprocess. De kan ta lite tid.

    Det logiska, är väl att en barnfamilj med fler personer flyttar till ett hus. Än en person. Kan säga samma till er. Har ni inte råd? Skaffa inte flera ungar då. 

    Lycka till TS, jag hoppas din hälsa inte påverkas för mycket. Du har dessutom varit med byggt samhället. Men denna generation som växer upp nu, är i princip utdömda i alla fall. Så gotta dig i det. Eller att deras föräldrar hjälper till med att förgifta deras sfär ännu mer med sina suvar och flertal bilar. Det är en befolkning som blir allt dummare med tiden. Lite så.

  • Anonym (Nino)
    enfunderandeman skrev 2024-01-27 18:36:03 följande:

    Det finns såklart även regler att följa, även för barnfamiljer. En del i denna tråd, stärker ju lite det TS pratade om. Att de tror att de får härja och leva hur de vill. Bara för att man har barn. Det handlar även för dom att respektera och samsas.

    Om det är ett lugnt område i sig, tror jag inte att det blir så populärt nej. Det kanske är så många barnfamiljer resonerar. Att man blir "glad" av oljud. Det låter inte särskilt troligt. Ganska egoistisikt faktiskt. 

    När det kommer till oljudet i sig, tror jag att de du faktiskt kan få. Är en reducering av hyran. Det är skyldighet som hyresvärden har. Att det ska vara så pass drägligt, så man inte påverkas negativt. Att det går att bo där under rimliga skäl.

    Alltså avdrag från hyran, för de månaderna du upplever mycket oljud. Du ska vända dig direkt till hyresvärden. Om hen inte går med på det. Ta hjälp av ombud från hyresnämnden. Det kan bli en rättsprocess. De kan ta lite tid.

    Det logiska, är väl att en barnfamilj med fler personer flyttar till ett hus. Än en person. Kan säga samma till er. Har ni inte råd? Skaffa inte flera ungar då. 

    Lycka till TS, jag hoppas din hälsa inte påverkas för mycket. Du har dessutom varit med byggt samhället. Men denna generation som växer upp nu, är i princip utdömda i alla fall. Så gotta dig i det. Eller att deras föräldrar hjälper till med att förgifta deras sfär ännu mer med sina suvar och flertal bilar. Det är en befolkning som blir allt dummare med tiden. Lite så.


    Fast snälla. Mina grannar är pensionärer och hela kvällarna hör vi precis vad de tittar på på tv. Men eftersom jag inte är en bitter människa så tänker jag att pensionärer med dålig hörsel också måste kunna få bo i lägenhet och kunna få höras. Skulle aldrig ringa polisen på dem eller tycka att de borde flytta till hus för att inte störa mig.
Svar på tråden Nyinflyttad Barnfamilj hjälp!