• emmiser

    Förstår hyresbolag det här med huvudnyckel?

    Det verkar som att alla hyresvärdar passar på att gå in med huvudnyckel så fort man vänder ryggen till, åker hemifrån eller går ned i källaren och tvättar.

    Enligt lag ska det stå i kontraktet uttryckligen om tillåtelse, annars måste dem ta kontakt med hyresgästen.

    Vad är störningen?

  • Svar på tråden Förstår hyresbolag det här med huvudnyckel?
  • Anonym (Gio)

    Jag har aldrig varit med om att en hyresvärd gått in med huvudnyckel utan att ha meddelat innan.

  • Anonym

    Du måste framföra dina synpunkter.
    Skriv mejl så du har det dokumenterat.
    Det är inte tillåtet så det är befogat att du klagar
    Hyresvärden kan tom bli dömd för det då det kan anses brottsligt

  • Anonym (M)
    Anonym (Gio) skrev 2024-01-29 15:05:20 följande:

    Jag har aldrig varit med om att en hyresvärd gått in med huvudnyckel utan att ha meddelat innan.


    Inte jag heller. Har haft nästan 20 hyresvärdar genom åren, såväl små och pyttesmå privata som stora kommunala. 
  • emmiser
    Anonym skrev 2024-01-29 15:08:33 följande:

    Du måste framföra dina synpunkter.
    Skriv mejl så du har det dokumenterat.
    Det är inte tillåtet så det är befogat att du klagar
    Hyresvärden kan tom bli dömd för det då det kan anses brottsligt


    Folk jag känner har också råkat ut för samma sak. Det verkar ändå ganska vanligt. Speciellt när man har kameror som kollar.
  • Anonym (K)

    Det har hänt att hyresvärden skickat ut brev att de kommer att komma in ett visst datum och att de kommer använda huvudnyckel om du ej öppnar. Han man då missat brevet så kan det bli en otrevlig överraskning . 

  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-01-29 15:13:23 följande:
    Inte jag heller. Har haft nästan 20 hyresvärdar genom åren, såväl små och pyttesmå privata som stora kommunala. 
    Sorry jag ljög! En gång för omkring 30 år sedan hände det. Jag var barn då, så hade glömt. 
  • emmiser
    Anonym (K) skrev 2024-01-29 15:26:36 följande:

    Det har hänt att hyresvärden skickat ut brev att de kommer att komma in ett visst datum och att de kommer använda huvudnyckel om du ej öppnar. Han man då missat brevet så kan det bli en otrevlig överraskning . 


    Det är inte heller godkänt. Då ska dem boka en ny tid som passa hyresgästen, om det ej är akut.
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2024-01-29 15:08:33 följande:

    Du måste framföra dina synpunkter.
    Skriv mejl så du har det dokumenterat.
    Det är inte tillåtet så det är befogat att du klagar
    Hyresvärden kan tom bli dömd för det då det kan anses brottsligt


    Ärligt talat kan man ju vara rädd för att framföra sina åsikter, då kanske värden börjar jävlas än värre, eller så åker man ut på backen med en dålig recension. Alla har inte lätt för att flytta heller.
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2024-01-29 15:49:11 följande:
    Ärligt talat kan man ju vara rädd för att framföra sina åsikter, då kanske värden börjar jävlas än värre, eller så åker man ut på backen med en dålig recension. Alla har inte lätt för att flytta heller.
    Man borde inte få skit för att man säger något om detta. Det handlar ju oftast om att känna sig trygg i sin hemmiljö. 
  • Goneril

    Att gå in i lägenheten utan tillåtelse är hemfridsbrott, Brottsbalken 4:6. I mitt fall är det dessutom omöjligt eftersom jag har säkerhetsdörr med egen nyckel. De går inte in utan vidare här i Göteborg utan att ha föraviserat i god tid, så gör i vart fall seriösa större kommunala bostadsbolag, de vet vilka rättigheter de har. Man får alltid veta i god tid när husvärden behöver komma in; är man då inte hemma får man lämna över nyckeln. Privata husvärdar kan möjligtvis bryta mot detta, det ser jag i Hyresgästföreningen tidning. Det är straffbart, men som någon skrev här kanske inte alla vågar anmäla om man inte har köpoäng någon annanstans, eller råd att hyra nyproduktion.  (Trea i Göteborg mellan 12 000 - 16 000).

  • Anonym (Ui)

    Sätt upp en kamera mot ytterdörren.
    Polisanmäl för hemfridsbrott. 

  • emmiser
    Anonym (K) skrev 2024-01-29 16:02:36 följande:
    Man borde inte få skit för att man säger något om detta. Det handlar ju oftast om att känna sig trygg i sin hemmiljö. 
    En lägenhet är inte ett hem. Det är en dyr sorts fängelsecell.

    Om man inte har barn/djur så är det bättre att bo i en koja i skogen, om man är för misslyckad för hus.
  • Sanna43
    emmiser skrev 2024-01-30 13:10:19 följande:
    En lägenhet är inte ett hem. Det är en dyr sorts fängelsecell.

    Om man inte har barn/djur så är det bättre att bo i en koja i skogen, om man är för misslyckad för hus.
    Att bo i hyres har inget med misslyckande att göra. Det finns gott om rika som bor i hyres. Har tex en kusin som är läkare och bor i hyres. Det är bekvämt på så sätt att man kan flytta lätt samt att man slipper en del jobb med underhåll. 
  • Anonym (D)

    Aldrig hänt mig. Bott i hyresrätt 35 år. 

  • Anonym (F)
    Sanna43 skrev 2024-01-30 14:35:01 följande:
    Att bo i hyres har inget med misslyckande att göra. Det finns gott om rika som bor i hyres. Har tex en kusin som är läkare och bor i hyres. Det är bekvämt på så sätt att man kan flytta lätt samt att man slipper en del jobb med underhåll. 
    Det är den andra gruppen, nöjesgästerna.
  • Anonym (Jb)

    När jag får ingo om något så talar  jag om det för vaktmästare kvartersvärd och de som ska komma att jag få meddela att jag vill vara hemma 
    Det finns ggr när nån typ av åtgärd ska utföras och letar upp de på nätet och meddelar att jag vill vara hemma vid besök 
    Jag är sjukpensionär och funkis 

Svar på tråden Förstår hyresbolag det här med huvudnyckel?