• Anonym (Jenna)

    Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring

    Mamma vill att jag börjar betala för mig hemma. Hon har inte sagt någon summa än utan hon sa att hon ska titta på det i helgen men det är ju elen, maten, bolånet, Internet, försäkringar och så vidare, sa hon.

    Förutom det ovan så betalar jag allt mitt eget själv. Kläder, mobil, hygien, mat om jag är ensam hemma eller ensam med små halvsyskon osv. 

    Jag får studiebidraget plus lite andra pengar, totalt 4-5000 I månaden. 

    Ni föräldrar till tonåringar, vad betalar de hemma? 

  • Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring
  • Anonym (Inget)

    Ingenting utöver nöjen (godis etc och kläder som är utöver vad de egentligen behöver). Jag är försörjningsskyldig och så är det med det.

  • Anonym (Ulrika)

    Vad menar du med "plus lite andra pengar"? Är det pengar du själv jobbar ihop eller är det pengar från tex underhåll el. dyl? Eller pengar du får av din mamma? Om du jobbar tycker jag inte att du ska betala hemma av de pengarna. Om det är underhåll tänker jag att de ska gå till hushållets kostnader. Om de är från din mamma är det bara för henne att inte ge dig så mycket...

  • Anonym (19 och 16åring hemma)

    Går du i skolan?
    4-5000 kr i månaden, vad är det för pengar?
    Behöver din mamma pengar eller behöver du lära dig att hushålla?

    Mina tonåringar behåller sina pengar när de sommarjobbar
    Vi har ekonomi att låta ungdomarna åka på läger/resor.
    Förväntar oss att de hjälper till i hemmet och om tex gamla släktingar behöver hjälp.

  • Anonym (Ulrika)

    Tillägg:
    När mina barn var i den åldern fick de studiebidraget, och ev. pengar de tjänade. De behövde inte betala något hemma, men stod för mobil, nöjen, de flesta kläder mm.

  • Anonym (Dennis)

    Enda gången jag fick betala hemma var då jag bodde kvar efter 18 års ålder, samt att jag hade jobb. Pluggade jag så stod mina föräldrar för det nödvändiga och jag fick själv betala kläder, nöjen och läroböcker. Tycker det var ett ganska rättvist upplägg.

  • Anonya

    Dina föräldrar är underhållsskyldiga minst tills du fyller 18 och fram tills du gått ut gymnasiet (om du inte själv valt att flytta hemifrån innan det). El, mat, internet och försäkringar är inget du ska behöva betala för. 

    De pengar utöver de du får i studiebidrag, från vad kommer de? Det spelar rätt stor roll i sammanhanget. Tänker på om de skulle komma från din pappa som av någon anledning inte betalar underhåll eller barnpension om han dött eller så. 

  • Anonym (Jenna)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-03-19 18:36:01 följande:

    Vad menar du med "plus lite andra pengar"? Är det pengar du själv jobbar ihop eller är det pengar från tex underhåll el. dyl? Eller pengar du får av din mamma? Om du jobbar tycker jag inte att du ska betala hemma av de pengarna. Om det är underhåll tänker jag att de ska gå till hushållets kostnader. Om de är från din mamma är det bara för henne att inte ge dig så mycket...


    Barn pension + lite jobb. 
  • Anonym (Linn)

    Jag klarade mig på Studiebidraget som räckte till nöjen, smink eventuellt något klädplagg. Resten betalade mina föräldrar. Var ingen Slösa direkt. Fick mitt första jobb tre månader innan jag flyttade hemifrån. Försökte betala hyra  men pappa sa att jag skulle spara pengarna.

  • Anonym (Jenna)
    Anonym (19 och 16åring hemma) skrev 2024-03-19 18:36:29 följande:

    Går du i skolan?
    4-5000 kr i månaden, vad är det för pengar?
    Behöver din mamma pengar eller behöver du lära dig att hushålla?

    Mina tonåringar behåller sina pengar när de sommarjobbar
    Vi har ekonomi att låta ungdomarna åka på läger/resor.
    Förväntar oss att de hjälper till i hemmet och om tex gamla släktingar behöver hjälp.


    Ja, första året på gymnasiet. Jag bytte program så därför är jag äldre än vanligt. 
    Studiebidrag+barnpension+jobb
    Nej mamma tjänar bra och delar på utgifter med min bonuspappa. Jag brukar ha några hundralappar över varje månad så jag vet inte om jag behöver lära mig hushålla men jag anser inte det.
Svar på tråden Hur mycket bör jag betala till mamma, hemmaboende 17-åring