• Anonym (Valet o kvalet)

    Hur skulle ni välja bo? Dyrt o fint eller mer hanterbart?

    Vi väljer mellan att köpa en lägenhet med radhuskänsla eller villa med stor tomt o pool. 

    Jag vill ha lägenheten men min sambo villan, främst för poolen.

    Det blir dubbelt så dyrt med villan men föer rum, extra sällskapsrum o ytor. Pool o trädgård.

    Lägenheten räcker 1 rum var med fina omgivningar,  dock liten trädäckad altan.

    Vi har ungdomar, hur ofta kommer de utnyttja pool o trädgård? Är det värt summan man lägger på lyxigare hus?

  • Svar på tråden Hur skulle ni välja bo? Dyrt o fint eller mer hanterbart?
  • Limajo

    Vi hade liknande möjligheter förra året och valde radhus. Har man mindre barn är det säkert kul med pool men med tonåringar som mest rår om sig själva känns det som det mest kommer bli ännu en sak att ta hand om. Vi vill också ha friheten att lämna hemmet några veckor för resor utan att det ser ut som en djungel när man kommer hem. Valde radhus med omsorg dock och har en perfekt lokaliserad uteplats, begränsat med insyn och sol långt in på kvällen. Att inte behöva lägga varje krona på boende är så klart också ett plus. Man måste inte alltid maxa. :)

  • Anonym (Sia)

    Varför är valet enbart mellan ett litet radhus eller lyxhus med pool? Finns det inget mittemellan?

    Hade jag haft råd med villan med pool utan att behöva begränsa mitt liv annars hade jag valt den, men då som sagt hade jag behövt mycket pengar. 


    Men om jag var ni hade jag fortsatt leta och inte valt något av alternativen.

  • Anonym (GA)

    Allt beror på er ekonomi och hur ni vill leva. Men säger som ovan, finns bara dessa två alternativ?

  • Anonym (Valet o kvalet)
    Anonym (Sia) skrev 2024-03-24 11:26:57 följande:

    Varför är valet enbart mellan ett litet radhus eller lyxhus med pool? Finns det inget mittemellan?

    Hade jag haft råd med villan med pool utan att behöva begränsa mitt liv annars hade jag valt den, men då som sagt hade jag behövt mycket pengar. 


    Men om jag var ni hade jag fortsatt leta och inte valt något av alternativen.


    Jo det är ju lite mittemellan (enligt mig) lägenheten med radhuskänsla är stor o rymlig (för atr vara lägenhet) övriga lägenheter i området är små och enkla. Det finns villor men ännu dyrare än denna vi sett. Just poolen har min man fastnat för och hand argument är att barnen verkligen kommer gilla det. Jag tycker vi ska leva lite mer enkelt o kunna spara och resa mer, det blir mindre av det med denna villa. Plus allt jobb med städ och fix ett större hus kräver.

    Har du pool nu? Utnyttjar umgodimarna den?
  • PH76

    Vi har hus med pool och det är fantastiskt när man har barn, våra har spenderat väldigt mycket tid där varje sommar. Dock så funderar vi på att flytta till lägenhet inne i stan när de blir större och charmen försvunnit. Just för att det är mindre arbete, men också för att vi numera har ett semesterhus i Italien och spenderar rätt mycket tid är också.

  • Anonym (Em)

    Hade jag haft råd skulle jag valt huset med pool. Jag bor i lägenhet nu, men har tidigare haft hus. Det jag saknar mest är att ha pool, altan och inga grannar precis intill. 


    Mina tonåringar har vänner som bor i hus med pool och de hänger mycket där på somrarna. Så vill man ha ungdomarna och deras vänner hemma så rekommenderar jag hus med pool :D

  • Anonym (Valet o kvalet)
    PH76 skrev 2024-03-24 11:39:08 följande:

    Vi har hus med pool och det är fantastiskt när man har barn, våra har spenderat väldigt mycket tid där varje sommar. Dock så funderar vi på att flytta till lägenhet inne i stan när de blir större och charmen försvunnit. Just för att det är mindre arbete, men också för att vi numera har ett semesterhus i Italien och spenderar rätt mycket tid är också.


    Hur gamla är barnen? Våra är 15 o 16. Tänker att ungdomar kanske ledsnar?

    Är det inte mycket stress att hålla koll på barn som badar? Min man har en dotter till som bara är 7, hon bor hos oss iblsnd också nämöigem, känner att man måste kanske vakta mycket?
  • PH76
    Anonym (Valet o kvalet) skrev 2024-03-24 11:50:46 följande:
    Hur gamla är barnen? Våra är 15 o 16. Tänker att ungdomar kanske ledsnar?

    Är det inte mycket stress att hålla koll på barn som badar? Min man har en dotter till som bara är 7, hon bor hos oss iblsnd också nämöigem, känner att man måste kanske vakta mycket?
    Vår blir 9&12 i år men det var givetvis väldigt mycket vaktande när de var yngre, men framförallt fokus på simkunskap och badvett, det sitter i benmärgen på dem nu och båda tävlingssimmar i klubb. Vår äldsta som nu fyller 12 har haft många roliga poolkalas de senaste 6 åren, när han var yngre så var det krav på att barn som inte kunde simma bra hade en förälder som stannade på kalaset, men det är ju bara trevligt. Den yngre fyller tyvärr år på vintern men har fått bjuda in till poolparty med vänner de senaste två somrarna.
  • Limajo
    Anonym (Valet o kvalet) skrev 2024-03-24 11:32:29 följande:
    Jo det är ju lite mittemellan (enligt mig) lägenheten med radhuskänsla är stor o rymlig (för atr vara lägenhet) övriga lägenheter i området är små och enkla. Det finns villor men ännu dyrare än denna vi sett. Just poolen har min man fastnat för och hand argument är att barnen verkligen kommer gilla det. Jag tycker vi ska leva lite mer enkelt o kunna spara och resa mer, det blir mindre av det med denna villa. Plus allt jobb med städ och fix ett större hus kräver.

    Har du pool nu? Utnyttjar umgodimarna den?
    Mina tonåringar har kompisar som bor i hus med pool men de hänger aldrig där. De har andra mötesplatser (på längre avstånd från föräldrar antar jag). Sen har vi lyxen att bo på gång/cykelavstånd från flera fina badsjöar så där är de på somrarna.
  • Studentpappa
    Limajo skrev 2024-03-24 11:23:54 följande:

    Vi hade liknande möjligheter förra året och valde radhus. Har man mindre barn är det säkert kul med pool men med tonåringar som mest rår om sig själva känns det som det mest kommer bli ännu en sak att ta hand om. Vi vill också ha friheten att lämna hemmet några veckor för resor utan att det ser ut som en djungel när man kommer hem. Valde radhus med omsorg dock och har en perfekt lokaliserad uteplats, begränsat med insyn och sol långt in på kvällen. Att inte behöva lägga varje krona på boende är så klart också ett plus. Man måste inte alltid maxa. :)


    Gräsmattan överlåter man åt en robot sen ~10 år tillbaka, så någon djungel blir väl ingen villatomt på någon vecka i modern tid.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur skulle ni välja bo? Dyrt o fint eller mer hanterbart?