• Anonym (Midsommar)

    Svägerskan är för stressig, jag klarar inte av henne

    Min svägerska, alltså min mans brors fru, är extremt stressande av sig. Hon har adhd, sitter aldrig still utan springer runt och håller på med disk och allt möjligt under måltid. Dessutom reagerar hon på höga ljud och skriker till själv (på ren impuls säger hon) så fort något låter (t ex om nåt av barnen skriker till eller så). Hon är högljudd, dvs pratar högt och hetsigt och har inte direkt mån lugnande inverkan på varken deras eller våra barn så allting blir fullständigt kaotiskt när vi umgås med dem. Barn som skriker i kör, vuxna som är stressade och hon som är uppe i varv. 


    Hon glömmer saker hela tiden också, så om vi ska iväg nånstans så har hon glömt saker som skulle med. Eller glömt att förbereda maten, glömt att hon skulle låsa, glömt maten på spisen etc. 


    Jag känner att jag verkligen inte klarar av att ungås med henne alls. Inte en dag. Jag är högkänslig och hon gör så att jag mår extremt dåligt med sin personlighet. Jag bryter nästan ihop. 

    Min man har tyvärr inte förståelse och säger att hon ingår i bilden om våra barn ska umgås med sina kusiner eller med sin farbror. 


    Kan säga att vi håller träffarna till ett minimum med några få per år som det är idag. Men jag vill inte umgås ALLS pga hur hon är. Och jag tycker synd om barnen och hennes man. De har nu bjudit in oss för firande av midsommar hemma hos dem och min man vill tacka ja, men jag har sagt att jag inte orkar närvara till min man. Tyvärr bor de en bit ifrån, så vi måste stanna över natten om vi skulle åka dit. Min man tycker att jag borde kunna stå ut en dag bara eftersom vi ses så sällan, men jag kan bara inte med det. 


    Nån som har nåt förslag på hur detta kan lösas? 


     

  • Svar på tråden Svägerskan är för stressig, jag klarar inte av henne
  • Anonym (F)

    Klart hon får träffa barnen! Men DU måste inte vara där. Det måste din man ha förståelse för på samma sätt som han kräver att du ska ha förståelse!

  • Anonym (Arne Slot)

    Vid relationer är det nog vanligt att det ingår någon i paketet som man inte klarar av.

    Förstår att du inte vill fira midsommar med det sällskapet.

    Kan inte din man på något sätt förstå dig?
    Verkar som han är förblindad av sin lojalitet gentemot sin bror.

  • Anonym (Midsommar)
    Anonym (Arne Slot) skrev 2024-05-02 18:43:12 följande:

    Vid relationer är det nog vanligt att det ingår någon i paketet som man inte klarar av.

    Förstår att du inte vill fira midsommar med det sällskapet.

    Kan inte din man på något sätt förstå dig?
    Verkar som han är förblindad av sin lojalitet gentemot sin bror.


    Han hävdar att vi träffar dem så sällan att jag kan ha överseende med det. Att jag förnekar honom att umgås med sin bror och barnen med sina kusiner. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Midsommar) skrev 2024-05-02 18:46:20 följande:
    Han hävdar att vi träffar dem så sällan att jag kan ha överseende med det. Att jag förnekar honom att umgås med sin bror och barnen med sina kusiner. 
    Eeeeh du förnekar ingen något alls. Det enda är att DU inte är tvingad att umgås med dem. Visst, om du skulle orka någon enstaka gång så vore det bra för relationen men för det mesta ska du kunna säga nej utan att få tjafs.
  • Anonym (Missy)

    Vad tar hennes man för ansvar i det här? Att hon glömt förbered mat, mat på spisen, låsa osv, det är ju inte konstigt att hon blir stressad när ALLT ansvar verkar ligga på henne.
    Det har kanske inte bara med ADHD att hon stressar runt, hon hade säkert kunnat vara lugnare om det inte var hon som behövde tänka på allt och göra allt.

    Tänker också att testa säg till henne att det är ok att sitta ner under måltiden, att ni alla hjälps åt med disken sen. Eller att ni hjälper till att diska undan medan maten lagas, så finns det inget för henne att springa och diska under själva måltiden.

  • Anonym (Vita)

    Kan ni inte bestämma att du får migrän på midsommar och så åker mannen själv med barnen? 

  • Anonym (Midsommar)
    Anonym (Missy) skrev 2024-05-02 18:55:36 följande:

    Vad tar hennes man för ansvar i det här? Att hon glömt förbered mat, mat på spisen, låsa osv, det är ju inte konstigt att hon blir stressad när ALLT ansvar verkar ligga på henne.
    Det har kanske inte bara med ADHD att hon stressar runt, hon hade säkert kunnat vara lugnare om det inte var hon som behövde tänka på allt och göra allt.

    Tänker också att testa säg till henne att det är ok att sitta ner under måltiden, att ni alla hjälps åt med disken sen. Eller att ni hjälper till att diska undan medan maten lagas, så finns det inget för henne att springa och diska under själva måltiden.


    Typ inget ansvar alls skulle jag säga, så jag klandrar henne inte på så vis. Men kaotiskt är det och hon verkar ha koll kontroll på situationen. Barnen springer runt som yra höns också.

    Jag kanske ska testa det om jag känner att jag orkar umgås med dem. Jag och min man är hennes raka motsats dock, vi är båda såna som helst avvaktar och inte känner nån stress med att ta itu med saker. Vi kan lika gärna ta disken dagen därpå. Men hon är en do:er som gör saker innan vi hinner blinka. 

  • Anonym (K)

    Ja, det är svårt med släkt. Man väljer inte de flesta i den utökade familjen. Jag är inte lika uttalad stissig som din svägerska verkar vara men jag är åt hennes håll, har sannolikt ADHD-drag även om jag kanske inte skulle kvala in på diagnos  (jag t ex fick högsta betyg och har ett välbetalt jobb, dvs jag har nog inte tillräckligt mycket funktionsnedsättning som jag förstått ska krävas för diagnos). Men, jag kan tycka det är väldigt irriterande med folk som är min motsats, lugna och för mig liksom väl lama i sin energinivå och sävliga. Det blir så tråkigt och det händer för lite. Jag fixar inte det. jag får typ uttråknings-spel och det bara kryper i kroppen. Jag vill att saker ska vara chop chop, både rent praktiskt om något ska betas av och göras såsom t ex disk och även typ intensiteten av ett samtal/en diskussion. Personligen försöker jag tänka att det ändå finns fördelar med alla typer av människor och just släkt/familj försöker man ändå i det längsta få det att funka med iallafall några dagar per år, även om jag kanske inte skulle valt att umgås med flera av mina syskons respektive. Jag gör det ändå för deras skull samt för min egen skull, barnens skull. Familjens skull helst enkelt. Det är ju inte de som är fel egentligen utan det är vi som inte är kompatibla. Jag tycker de är tråkiga och de tycker säkert jag är bara too much.

  • Anonym (Missy)
    Anonym (Midsommar) skrev 2024-05-02 19:39:21 följande:

    Typ inget ansvar alls skulle jag säga, så jag klandrar henne inte på så vis. Men kaotiskt är det och hon verkar ha koll kontroll på situationen. Barnen springer runt som yra höns också.

    Jag kanske ska testa det om jag känner att jag orkar umgås med dem. Jag och min man är hennes raka motsats dock, vi är båda såna som helst avvaktar och inte känner nån stress med att ta itu med saker. Vi kan lika gärna ta disken dagen därpå. Men hon är en do:er som gör saker innan vi hinner blinka. 


    Förstår att det är superjobbigt att åka dit när det är så. Stackars henne! 


    Din man kanske kan ryta till på sin bror och säga att det blir ohållbart för er att åka dit, och ohållbart för hans fru som tvingas göra allt medan han inte tar ansvar för något.

    OM ni åker dit på midsommar kanske du och din man kan planera att din man och hans bror ska fixa maten och ta hand om barnen, så tar du med henne ut på en långpromenad så att hon kan stressa av sig. Tycker du ska försöka prata ärligt med henne, på ett schysst sätt. Att du känner att det verkar som att hon inte mår riktigt bra i sin situation, att du önskar att hon kände att hon också får sitta och ta det lugnt och umgås och att även om ni är där som gäster så är ni familj, så ni kan sitta ner vid bordet allihop, hon också, och disken och allt hjälps ni åt med nästa dag. 


    Detta är givetvis inget som du måste göra, men som din man säger så är det ju roligt för barnen att vara nära kusinerna. Och även om du väljer att stanna hemma blir ju kaoset jobbigt för barnen också. Inte ert ansvar att lösa deras kaos såklart men kan man hjälpa till att få dem i rätt riktning att lösa det själva, så vinner ni ju alla på det.

    Om din man inte är beredd på att ställa upp och hjälpa till att försöka få en bra midsommar för er alla dock, så tycker jag att du ska vägra följa med. Ni måste ju stå enade i det här, att båda era familjer ska kunna trivas i varandras sällskap. Du kan ju inte göra något ensam och det är din mans familj och då ska ju han köra den mesta kommunikationen med dem.


     

Svar på tråden Svägerskan är för stressig, jag klarar inte av henne