• Nalle B

    Hyra ut lägenhet medans byggnaden renoveras?

    Vi bor i en bostadsrätt i Stockholm och funderar på att köpa ett hus i en annan stad. Tyvärr ska man renovera fasaderna, balkongerna och fönstrena med början i sommar. Det kommer således, förmodligen, bli svårt att sälja lägenheten då det kommer vara MYCKET oljud i nästan ett års tid. Åtminstone kommer förmodligen priset bli mycket lägre pga detta. Rent ekonomiskt skulle vi kunna ha både lägenheten och huset under ett års tid men det skulle bli VÄLDIGT knapert under tiden, så det vill vi undvika så gott det går.

    I och med att vi har hittat ett hus som vi VERKLIGEN vill köpa och inte vill "förlora", så funderar jag på om vi skulle kunna köpa huset och sen istället för att sälja lägenhet, hyra ut den i ca ett års tid. När renoveringen är klar kan vi sälja lägenheten och förhoppningsvis få bättre betalt än om vi skulle sålt den innan.


    Vad tror ni om det? Lägenheten ligger i en ganska bra förort med max 10 min resa in till stan. Det känns ju inte så sjysst att hyra ut lägenheten när den kommer renoveras men vi kommer självklart informera om det innan så får personen/personerna bestämma själva om det är värt det.

    Tankar?

  • Svar på tråden Hyra ut lägenhet medans byggnaden renoveras?
  • nihka

    Bra idé att hyra ut bara man informerar om förutsättningarna. Kom ihåg att skaffa alla nödvändiga papper för hyresgästen att skriva på så som kontrakt, inventarielista, lista på anmärknimngar, avsägning av besittningsrätten och att göra en ordentlig bakgrundskontroll. Begär även deposition.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Maria)

    Ja det är väl inga problem så länge ni informerar om att den ska renoveras. Men ni borde inte ta ockerhyra då tycker jag, det känns inte schysst. Och berätta hur länge det gäller ..
    men allt det har ni säkert redan tänkt på. 

  • LFF

    Glöm inte att kolla med din brf om det är ok att hyra ut i andra hand under de förutsättningarna. 

Svar på tråden Hyra ut lägenhet medans byggnaden renoveras?