• skolfröken77

    Vitamin B6 för kort lutealfas??

    Läste på en norsk sida om en kvinna som äter vitamin B6 för att förlänga sin lutealfas!!
    Har ni hört nåt om detta?

  • Svar på tråden Vitamin B6 för kort lutealfas??
  • Fru HH

    Nä, jag fick inte ta några prover alls. Läkaren sa bara att det inte ska vara några problem att bli gravid trots kort lutealfas. Eller snarare lät det som om 9 dgr, som min är, inte räknas som kort. I övrigt så har jag regelbunden cykel och enligt ÄL tester så har jag ÄL så då ska det inte vara några problem. Jag skulle återkomma i höst om det inte tagit sig för då har vi försökt i ett år. Tycker inte heller jag blev tagen på allvar, att hon inte ville hjälpa mig innan vi försökt i ett år, asså jag ville ju ta prover för att då få bevisat för mig att det verkligen inte är nåt knas.

    Jag tror dock att jag hade sen ÄL (eftersom fasen inte är kort då tydligen) när jag blev gravid med dottern (På första försöket). BF blev framflyttat 11 dgr nämligen och det är ju en förklaring. Fick tillbaka mensen i Augusti förra året då dottern var 11 månader, vi har inte skyddat oss alls men fortf inget plus. Klart att jag börjar undra om nåt är fel...


    När kommer tvåan???
  • kulan2010

    Konstigt det där. Jag ger ju mig inte. Tyvärr visade det sig att min sambo är steril så allt föll ju som i glömska, jag slutade ju såklart testa efter äl, var ju inte lönt. Och jag trodde jag satt säkert då jag hade haft lagom LF och gulkroppshormet visat normal äl. Gyn skickade iväg remiss och sa att jag var lämplig för inseminering.
    Men jag börjar tvivla. Jag vill att det ska finnas underlag och att man tagit prover under en dålig cykel. Verkar vara svårt ta fler prover då vi är färdigutredda.

    Har du haft kortare än 9 dagar ngn gång?

  • Fru HH

    Åh beklagar din mans sterilitet. Men då är det ju extra viktigt att veta att du funkar som du ska, om ni funderar på insemination eller vad det finns för alternativ?? Är inte så hemma på det området. Mycket konstigt att dom inte vill ta fler prover *suckar åt sjukvården*

    Så här har det sett ut, 6, 7, 7, 9, 8, 9, 9, 9, och den här månaden lutar det åt 9 eller längre, är på ÄL + 8 idag inget ännu, brukar börja lite grann dan innan den drar igång ordentligt.


    När kommer tvåan???
  • kulan2010

    Ivf är det andra alternativet.
    Men hursomhelst så måste man ju kartlägga vad som först händer i min kropp en dålig cykel tycker man ju. FÖr i nuläget tänker inte jag betala flera tusen kr för en insem. Och jag lär ju inte få någon medicin när dom inte har på papper att min LF är kort/Äl så pass sen.

    Vi kanske tillhör någon liten skara som typ får ÄL innan det visar stegring på testen Man kan ju hoppas.

    Jag kommer ihåg när jag ringde KK i höstas och tog upp det här problemet, då sa kvinnan att det inte kan stämma, varken testen eller tempningen för ALLA har 14 dagar mellan mens och äl.

    Har du funderat på att prova vitamin B6?

    Dina dagar verkar ju stiga uppåt i alla fall, och det är ju positivt.

  • Krusbär

    När ni räknar lutealfasen, räknar ni då in första dagen med blödning? Och är det då mensen kommer igång på riktigt? Anledningen till att jag frågar är för att jag har småblödningar innan mensen, ofta upp till en vecka eller 5 dagar innan mensen kommer igång. De ökar gradvis, från pyttelite till mer menslikt. Om jag räknar dagen med mest blödning som dag 1 i mensen är LF ca 13 dagar. Men räknar jag från första dagen med lite blödning är det snarare ca 8 dagar.

  • kulan2010

    Linis2007: Bra fråga. Jag har rätt så sparsam mens så jag vet egentligen inte vad som räknas som vad. Oftast räknar jag spotting på dag ett och sen får jag en blödning, dock sparsam, och sen nån blandning av spotting och mens resterande dagar. Ursäkta detaljerna.

    Har du blivit utredd för detta eller tagit prover? Tänkte ifall du fåttnågon förklaring till varför LF är för kort.

  • Fru HH

    Min blev iaf 9 dgr denna gången oxå, mensen kom idag Gråter Ska nog kolla över mitt B vitamin intag....


    När kommer tvåan???
  • Fru HH

    Nu har jag läst lite om B6 på

    www.b6.se/

    Kommit fram till att vi äter rätt bra, mycket bönor osv MEN jag har ju varit gravid o ammat länge nu (ammar lite lite nu bara men ändå, dottern är 19 månader) har varit VÄLDIGT trött nu ett tag så det kan ju vara nåt med B vitaminet så jag ska ta o köpa mig en sån där burk med B forte som fanns länkad tidigare i tråden, det kan ju inte skada....


    När kommer tvåan???
  • Krusbär

    bubbelskum: Jag har rätt riklig mens, åtminstone de första dagarna. Så för mig är det stor skillnad på spotting (rosa flytningar) och mens som är färskt blod. Har du mensvärk? Den brukar ju isåfall vara värst dag 1 på den riktiga mensen.

    Jag har blivit utredd för pco men inte fått någon förklaring till spottings innan mens.

  • Krusbär

    Spottings ska ju egentligen räknas inte räknas in i mensen utan i lutealfasen. Men frågan är väl när det är spottings och när det är mens, om ökningen sker gradvis.

  • hopee

    Får jag lov att fråga hur kort en lutealfas ska vara för att räknas som kort? Har kommit fram till att jag har 11-12 och undrar om det kan innebära problem..

  • kulan2010

    Fru HH: Det skadar ju inte att pröva. Jag köpte nå B6 från hälsokost. Men funkade ju inte. Fast jag kanske prövar efter nästa äl igen.

    Krusbär: Har sällan sällan mensvärk så kan inte gå efter det heller. Nu blir jag mer konfunderat huuruvida jag egentligen har ngn mens överhuvudtaget eller bara spottings. Oj vad paranoid man blir.

    Disa D: 11-12 dagar tycker jag låter helt okej. 10 dagar är väl gränsen. Under 10 brukar väl inte vara okej enl vissa medans många hävdar att antalet dagar inte har någon betydelse.

  • Krusbär

    (jag bytte namn mitt i, som ni kanske märker)

    bubbelskum: Det är väl helt normalt att ha sparsam mens, behöver inte påverka fertiliteten negativt. Har du regelbunden mens är ju det ett gott tecken!

  • camli

    Hej. Jag har tagit b-vitaminer i några veckor och min lutealfas förlängdes så jag trodde jag var gravid. Men det var jag inte. DEt har gått minst 10 dagar nu och den har inte kommit än så nu ska jag sluta med b-vitaminerna och se om den kommer igång. Tog dubbeldos i 2 veckor så det lär påverka produktionen av progesteron. Har man för lite progesteron blir lutealfasen kortare och därmed minskas fertiliteteten.

Svar på tråden Vitamin B6 för kort lutealfas??