• P28

    "Anna-Lisas vardagstårta"- finns det något sånt?

    När jag var yngre bakade min mamma ofta en tårta som kallades Anna-Lisas Vardagstårta, nu söker jag efter det exakta receptet!

    Båtten var en kompakt typ sockerkaksbotten, med ganska mycket smör.

    Glasyren ovanpå innehöll kaffe, smör, florsocker, kakao och vaniljsocker om jag inte minns fel.

    Ovanpå strödde man kokosflingor.

    Det jag söker efter är just receptet på den mycket kompakta bottnen, någon som kan hjälpa?

  • Svar på tråden "Anna-Lisas vardagstårta"- finns det något sånt?
  • Lil sis

    Kan det vara Kärleksmums du menar? Chokladsockerkaksbotten med glasyr liknande den du beskriver?! Görs i långpannan och sen skär man rutor?

  • P28

    Nej det är inte choklad i botten, utan vanliga sockerkaksingredienser. Men tack för tipset!

  • jessicolors

    Man kan göra den både med och utan kakao i botten, antingen chokladsockerkaksbotten eller vanlig sockerkaksbotten alltså.
    Smöret ska inte smältas, det är 150 g som vispas direkt med sockret.
    Om den du menar skärs i rutor så kan inte vara någon annan kaka än kärleksmums och den kakan har massor med olika namn.
    Receptet på botten är som följer:

    150 g margarin eller smör vispas med 3 dl socker.
    Vispa i två ägg, ett i taget
    2 tsk vaniljsocker blandas i smeten
    Blanda 2 tsk bakpulver med 4,5 dl vetemjöl
    Häll i blandningen i smeten, rör om
    Blanda i 1,5 dl mjölk

    Grädda i långpanna 30x40 cm
    175 grader ca 20-30 min beroende på ugn


    P28 skrev 2008-07-14 13:08:10 följande:
    Nej det är inte choklad i botten, utan vanliga sockerkaksingredienser. Men tack för tipset!
  • P28

    Jag har aldrig sagt att den skärs i rutor, den jag menar är enbart bakad i springform. Kärleksmums är det inte, men tack ändå.

  • jessicolors

    Okidoki. Jag fattade som att du bara menade att den inte har mörk botten men att resten av det som Lil sis skrev stämde.

  • asaf

    MOSTER ANNA-LISAS VARDAGSTÅRTA


    Kakan blir tårta med en chokladglasyr. Mycket lättbakad.
    Det här behövs:
    2 ägg
    2 dl socker
    2 dl vetemjöl
    2 dl smält avsvalnat smör
    Glasyr:
    2 dl florsocker+2 msk kakao+ 2 msk mjölk
    Garnering:
    strössel eller kokos
    Ugn: 150 o
    Gör så här:
    1. Vispa ägg och socker mycket pösigt(det är inget bakpulver i kakan).
    2. Tillsätt mjöl och smör. Blanda väl och häll smeten i en välsmord och bröad form, ca 1 l.
    3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35 - 40 min. Pröva med en sticka. Låt kallna och bred över glasyren och garnera.
    Kakan går bra att frysa.
Svar på tråden "Anna-Lisas vardagstårta"- finns det något sånt?