• RickardAndersson76

    WoW + Första barnet = ?

    Hejsan alla,

    Först vill jag säga hej till er :)

    Jag undrar lite om det är någon som har erfarenheter av WoW raidande + nyfött barn. Själv raidar jag 2-3 dagar / vecka i ett semi casualt guild.

    Många i guildet har barn (dock är barnen lite äldre) men att blir lite AFK för att barnet behöver skötas om är helt ok.

    Dock funderar jag på om det ens är möjligt att sitta framför datorn under en hel raid.

    Jag lär märka hur det kommer att gå men input är aldrig fel :)

    Ha det!

    Mvh
    Rickard

  • Svar på tråden WoW + Första barnet = ?
  • blygarn

    Fast ändå inte Euphoric!
    Raidar man så är det ändå 24 andra man förstör för om man inte är aktiv i spelet. Plus att man faktiskt är hemma när man gör det. Är du på träning så Kan du inte hjälpa till hemma eller umgås med barnet.
    Mekar du med bilen kan du släppa mejseln en  stund - det vill man inte göra i raidet.

    Det är svårt det där, man måste ha spelat själv för att förstå känns det som.

    Jag har nu slutat spela wow för drygt ett år sedan, saknar det inte.
    Och snart är barnet här, och prioriterar honom högst av allt.

    Fast lira lite CoD måste man få göra ibland va?

    Funderar på att sätta onsdagar och söndagar som "pappa-fritid" :) Tror ni tanten går med påt?

  • Creator

    Håller med Euphoric - Man älskar inte sitt barn mindre för att man har ett intresse. Man måste få pyssla med det man gillar såklart. Allt handlar om balans - både gentemot barnet och i förhållandet.

  • Pirkens

    Som sagt prioriteringen måste väl självfallet ligga på barnet och resten av familjen. "Egentid" måste man ju ha, men får väl bli när tillfälle ges.

  • benel

    Håller med allihopa, skippa spelet, det finns alltid kvar! Se ditt barn växa upp, se de små sakerna du missa om du sitter och spelar. var en familj och var lycklig !=)

  • SkåneP

    När du är 65+, hur troligt är det att du tänker tillbaka och ångrar att du inte WoW:ade mer?


  • Creator

    Världen är väl inte bara svart eller vit. Om man har lite förstånd, så kan man balansera intressen och familj.

    Det finns väl ingen som säger att man ska lägga av med golf,meka bil, fotboll eller något annat intresse bara för att man skaffar familj. Så varför skulle man inte kunna avsätta lite tid även om man har ett spelintresse?

  • Memnok77
    SkåneP skrev 2010-05-11 16:11:38 följande:
    När du är 65+, hur troligt är det att du tänker tillbaka och ångrar att du inte WoW:ade mer?
    Ord upp på den. Själv har jag fått dra ner mina intressen efter att barnet kom, inte så mycket för att jag behövs hemma eller så utan mer för att man vill tillbringa tid med barnet. Igår var jag iofs iväg och jagade ett par timmar för första gången på ett bra tag.
  • RickardAndersson76

    Hejsan alla,

    Nu kan jag säga hur jag och familjen har lagt upp det. (vår dotter är 5 månader nu)

    Personligen tycker jag det är viktigt med egentid, Det är underbart att spendera tid med barnet och flickvännen men ibland behöver man ha lite tid till sig själv som sagt.

    Jag spelar lite löst efter dottern och flickvännen har lagt sig, Jag har även 1-2 kvällar / vecka så jag kan köra lite raids (beroende på hur veckan ser ut).

    Detta är inget man får bara hur som helst utan jag får ta vår dotter 1-2 dagar i veckan då min flickvän vill ha egentid (tränna, fika med kompisar, läsa en bok etc)

    Detta fungerar väldigt bra för oss, Med andra ord så kanske det inte fungerar lika bra för andra. Det som gör att det fungerar är att vår dotter har sovigt hela nätter sen hon var 9 veckor och hon äter väldigt bra när hon är vaken (även väldigt glad och nöjd när hon är vaken)

    Om hon inte hade sovigt bra och/eller ätigt bra så hade det tagit mer tid vilket hade resulterat i att egentid (bla spelandet) hade blivigt påverkat.

    Det finns inget rätt eller fel när det kommer till egentid förutom att familjen förtjänar all tid och hjälp som behövs.

    Familjen > allt annat

    Ett tips är att hålla en konstant diskussion mellan partners så att man får säga vad man tycker och hur man känner. Detta så att man kan hjälpas åt när det behövs.

    Mvh
    Rickard

  • charlie00
    Peter Griffin skrev 2009-10-11 14:34:25 följande:
    Man kan ju inte prioritera ett spel framför ett barn. Skippa WoW helt och njut av barnet i stället.
    Håller inte med. Även om jag inte kan begripa mig på det här med lootande och raidande så har alla oavsett om de är mamma eller pappa rätt till sina fritidsintressen. Din tjej har säkert också något fritidsintresse som hon kommer få offra lite när eran lilla föds men så länge ni sammarbetar ser jag inget problem i att ni inte ska kunna behålla era fritidsintressen bara för att ni skaffar barn?
  • charlie00

    En sak till - Vad får dig att tro att du inte kan spela ett par gånger i veckan när hälften av Sveriges föräldrar spenderar hälften av sin vakna tid på familjeliv? Ska man se det lika trångsynt så är det lika mycket slöseri med tid.

  • Lama

    Jag var en gång i tiden hardcore raider sedan WoW kom ut. Är numera casual i form av ngn enstaka weekly och grindar mats och heroics. Är inte Far ännu men när barnet kommer så kommer jag fortsätta spela casual av den enkla anledningen:

    Jag kommer att älska mitt/mina barn men alla behöver ha ngt att pysla med "vid sidan av" tror jag. Jag använder WoW / CoD för att helt enkelt komma bort lite från stressigt jobb och dylikt.

    Givetvis går barnet i första hand men jag tror alla mår bra av lite "avlastning".

    Det var mina 2 koppar i alla fall

  • Pure

    Klart det går!

    Lirar själv wow, och raidar ibland. Gäller ju bara hur man själv prioriterar.

    Min enda regel jag har, och den har jag sattit själv, är att jag lirar aldrig när grabben är vaken. Tjejen har då förståelse att jag gärna spenderar en del av min fritid framför datorn, och det fick man ju komma överens om med henne.

    Grabben - > Sambon -> Hushåll -> Datorn.

    Så självklart går det att fortsätta att gejma. Grabben är 1½ nu.

  • Ematom

     hej jag är 22 år och har en son på snart 2 år. innan han föddes var jag beroende av wow, trodde det skulle sluta när han föddes men det blev en liten konflikt i hemmet och då satt jag fast vid wow igen.

    jag tycker det är väldigt viktigt med intressen och egentid, men wow klarar inte ja av at hantera iaf, vill man komma någon vart i spelet så måste man i princip välja wow i första hand men så funkar det ju inte om man vill ha kvar familjen.

    sj slutade jag med wow i okt -09 och jag har lagt min egentid på andra saker, jag mår mycke bättre och dagarna blir längre.

  • Marcus121

    För helvete dumpa wow helt och hållet. Det är ett spel.
    Ditt barns första tid kommer bara engång.

    Detta kommer från en hardcore wow raider.
    men jag gav upp det helt när min dotter föddes.
    Prioriteringar måste ändras... gör det för din tjej och ditt barn.

    Lira kan du göra när dom är äldre.

  • Ravioliärgott

    Du kan väl ha barnet i en slags sele medan du spelar? Har sett folk på stan som går runt med sina barn på magen, det kanske skulle kunna fungera när du sitter vid datorn också? Så kan ni turas om att vara tvungen att ta hand om barnet också, båda måste ju inte vara där hela tiden. Har inte själv några barn (men en liten knatte på ingång) men jag kan inte tänka mig att barnet skulle ta upp all er tid, lite frid och fröjd kommer du nog få upplevfa och då kan du ju passa på att sitta vid datorn om det nu mot förmodan inte skulle funka med selen/"magväskan".

  • tchilly

    Jag spelade wow när första ungen kom. Å som flera sov våran killa hela nätter från v.7-9 nått. Så kvällarna va lunga att spela på ändå. Nu i senare tid så gör ja å madammen upp att man får lite "ensam" tid att hålla på med sina intressen. Det brukar aldrig vara ett problem, beror väl mycket på din partner.

  • Oo v oO

    Jag halverade tiden jag spelade när första grabben kom.Levlade på dagarna och raidade på kvällarna, var många äldre med barn i guilden och en mer eller mindre aktiv på 40-manna raidsen medan man gick och bytte blöja eller gjorde något annat 5-10 gjorde ingen större skillnad och var helt okej. Oftast så satt grabben och sov i en bärsjal jag hade på mig medan jag satt, på så sätt fick han extra närhet och trygghet och jag hade honom nära, samtidigt som min fru kunde göra bäst hon ville istället för att hålla i eller vaka över en sovandes bebis.


  • aaaaaaaaaa

    Du kan ju sälja guld och items i spelet och hyra barnflicka. Det låter som en bra kompromiss.

  • Matteratsi
    Marcus121 skrev 2011-06-18 22:19:01 följande:
    För helvete dumpa wow helt och hållet. Det är ett spel.
    Ditt barns första tid kommer bara engång.

    Detta kommer från en hardcore wow raider.
    men jag gav upp det helt när min dotter föddes.
    Prioriteringar måste ändras... gör det för din tjej och ditt barn.

    Lira kan du göra när dom är äldre.

    Nej fan! Jag har noterat att alltfler killar kräver att få fortsätta med WoW i obegränsad omfattning. Annars ställer de inte upp o skaffar några ungar. Bra tycker jag. Stå på er
Svar på tråden WoW + Första barnet = ?