• Gabriella85

    Varför sover barnen ute i förskolan?

    Jag har läst på en del om några förskolar och många av dem skriver:

    "Utevistelse är en viktig del av verksamheten. Vi sover ute alla dagar om året."

    Vad är grejen med det? Varför? Jag vill ju att mitt lilla knyte ska sova i en gosig säng/på golvet och ha det varmt och skönt.    

  • Svar på tråden Varför sover barnen ute i förskolan?
  • Purlan

    Rutiner på dagis och rutiner hemma är två olika saker. Barnen får snabbt koll på vad som gäller! Har aldrig haft problem att lägga sonen i sängen när han ska sova middg hemma.

  • Flygfotogen

    Sova ute är toppen för de små! Du anar inte hur enormt mycket bakterier och virus det skickas runt i ett sovrum med kanske 10-15 sovande barn. Barn som dessutom ofta sover på madrasser på golvet, krälar över varandras madrasser, lägger sig på fel och snorar och nyser och bäst av allt - om vinterkräksjukan kommer.

  • Coca cola light

    Tänk dig 15 snoriga barn som alla ska sova tillsammans i ett litet rum. Usch och fy, den smitthärden är nog extrem. När vi valde förskola var ett av kriterierna att de fick sova ute och hemma har mina barn alltid sovit ute i vagn. Jag tror att det är det bästa för mina barn i alla fall.

  • Tonx

    Ja, själv tycker jag det är konstigare att man inte låter småttingar sova utomhus när de sover middag.
    Mina barn har sovit i vagn från att de varit nyfödda till att de slutat sova middag på förskolan och jag kan inte tänka mig någonting annat.

    Varför vill man ha barnet inomhus om man har möjlighet att låta det sova ute? ^^ 

  • La Lola
    Gabriella85 skrev 2011-10-06 22:31:49 följande:
    Jag vill ju att mitt lilla knyte ska sova i en gosig säng/på golvet och ha det varmt och skönt.    
    Tror du att de fryser o har det oskönt utomhus?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gabriella85
    La Lola skrev 2011-12-18 15:47:50 följande:
    Tror du att de fryser o har det oskönt utomhus?

    Ja, i -15 och snö, vind eller regnstorm tror jag det. :)
  • Tonx
    Gabriella85 skrev 2011-12-19 00:16:17 följande:
    Ja, i -15 och snö, vind eller regnstorm tror jag det. :)
    Det gör de inte om vagnen står i lä.
    Här i Norrland har man ungarna ute nästan oavsett temperatur. Mina barn har sovit 3-timmarspass i -20 och varit både varma och goa när de kommer upp.
    Det blir varmt i en barnvagn, vilket många missar.

    Har du sett att många föräldrar lägger filtar över barnvagnarna på sommaren t ex? Det kan bli över 50 grader där under.
    Mitt i smällkalla vintern så håller vagnen 20 grader med en välinpackad bebis. 
  • Gabriella85
    Tonx skrev 2011-12-19 00:21:20 följande:
    Det gör de inte om vagnen står i lä.
    Här i Norrland har man ungarna ute nästan oavsett temperatur. Mina barn har sovit 3-timmarspass i -20 och varit både varma och goa när de kommer upp.
    Det blir varmt i en barnvagn, vilket många missar.

    Har du sett att många föräldrar lägger filtar över barnvagnarna på sommaren t ex? Det kan bli över 50 grader där under.
    Mitt i smällkalla vintern så håller vagnen 20 grader med en välinpackad bebis. 
    Coolt! Det visste jag inte. Tack för info. :)
  • Glitter2

    Vår dotters dagis sover ute. När det var mer än -20 grader sov hon trots det gott i vagnen. Med en fleeccedress, ylleoverall, ett par tjocka raggsockor i ylle, vantar, möss, ii dunåkpåse på ett fårskinn. Hon verkade inte frusen

  • 7879

    Jag skulle gärna ha min dotter sovandes ute på en förskola, men där vi bor finns det ingen som erbjuder det. Hemma vilar hon alltid ute, kan sova tre timmar ibland- i vilket väder som helst och det ser så skönt ut. Jag fasar för att hon inte kommer att kunna vila inne samt smittorisken det är.

  • Dr Mupp

    På vår förskola kan man välja om man vill ha dem sovande ute eller inne. Min son sover ute. Jag ser bara fördelar med det.
    - Frisk luft
    - Mindre bakterie- och virusspridning
    - Mysigt med ett eget "bo" istället för att sova på en madrass som vilket barn som helst kan kravla över. 
    - Att han sen är färdigklädd för hemresan är ju en stor fördel (när vi hämtar honom så sover han så vi väcker honom och flyttar honom till vår vagn). 

    Han (eller hans syskon för den delen också) har aldrig frysit utan är varma och goa. Nu sover han i en mjuk vaderad babyoverall, ulltossar, ullvantar och väpnarluva. Till det finns det sen åkpåse och filtar efter behov samt att han ligger på en fårfäll. Regnskydd på vagnen och det är riktigt varmt och gosigt där inne trots riktigt busväder.


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • La Lola
    Gabriella85 skrev 2011-12-19 00:16:17 följande:
    Ja, i -15 och snö, vind eller regnstorm tror jag det. :)
    Jaså?
    Varför skulle de göra det om de ligger i varma kläder, har en åkpåse, ev en filt, vindskydd på och står i lä?
    Det är ju inte -15 i vagnen!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Veladis

    Jag skulle också vilja krypa ner i en tjock, mysig åkpåse och mysa under suflett och vindskydd när jag sover middag!

  • La Lola
    Veladis skrev 2011-12-19 09:27:10 följande:
    Jag skulle också vilja krypa ner i en tjock, mysig åkpåse och mysa under suflett och vindskydd när jag sover middag!
    Jag med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jeeri74

    Mina barn har sovit utomhus på dagis, och var/är nästan aldrig sjuka -vilket jag tror beror mycket på att de sover ute. Gabriella, angående om de skulle frysa när det är dåligt väder, kallt och blåsigt; på vårt dagis låter de barnen sova inne om personalen tycker det blir för kallt, så lita på dem.

Svar på tråden Varför sover barnen ute i förskolan?