• InfinityPoint

    Varför vill du inte bekämpa cancer?

    Nyligen läste jag en artikel om en kille som förlorat sin bror i cancer. Nu ville han göra något för att bekämpa cancer. Han har undersökt möjligheten att Spotify skulle debitera sina kunder 100 kr per månad, istället för 99. Den extra kronan skulle gå till att bekämpa cancer, till Cancerfonden.


    Nu frågar jag mig: Varför vill han att helt främmande människor, som inte har någon relation alls till hans bror, ska skänka pengar till hans syfte?
     


    Varför gör han inte något själv? Varför botar inte han själv cancer? Varför utbildar han inte sig till forskare och letar efter lösningen på cancerns gåta? Eller startar ett institut och utrustar det till att bli världens bästa på cancerforskning?


    Det är den goda sakens tyranni: Om du inte vill bidra till en god sak, så är det du som är skurken. Den som ber dig att ge, behöver inte motivera sina skäl. Varför vill du inte bota cancer? Varför vill du inte rädda isbjörnarna från att drunkna?


    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Svar på tråden Varför vill du inte bekämpa cancer?
  • karamellflickan

    Det är klart man vill att det ska finnas botemedel mot cancer, och mot andra dödliga sjukdomar (för att inte tala om sjukdomar öht) och att inga djur ska behöva fridlysas, och att ingen ska behöva svälta och... Det finns så många orättvisor och saker man öndkade var snnorlunda! Men tyvärr så kan man inte lägga pengar, tid och energi på allt man vill ändra på så därför måste var och en själv besluta vad han/hon anser vara det viktigaste för just honom/henne, och där bidra med det man kan. Om man vill bidra öht.

  • InfinityPoint
    karamellflickan skrev 2012-08-02 23:20:13 följande:
    Det är klart man vill att det ska finnas botemedel mot cancer, och mot andra dödliga sjukdomar (för att inte tala om sjukdomar öht) och att inga djur ska behöva fridlysas, och att ingen ska behöva svälta och... Det finns så många orättvisor och saker man öndkade var snnorlunda! Men tyvärr så kan man inte lägga pengar, tid och energi på allt man vill ändra på så därför måste var och en själv besluta vad han/hon anser vara det viktigaste för just honom/henne, och där bidra med det man kan. Om man vill bidra öht.

    Precis så! Men min punkt i debatten är att det är den som säger nej som blir skurken. Att ifrågasätta skälen och  metoden som används gör dig bara till en större skurk,
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Queenie70

    Ja att solidaritet med andra och ett gott hjärta inte är nåt som du förstår dig på är ju redan klarlagt genom alla andra ogina och hatiska trådar som du startar.

  • StarStruck

    Det är tragiskt att människor och djur ska lida. Lika tragiskt är det när folk tigger pengar från höger och vänster. Alla olika organisationer är så på hela tiden med sin reklam att iaf jag tröttnar och hellre skulle betala för att slippa se reklamen än hjälpa t.ex cancersjuka.

  • InfinityPoint
    Queenie70 skrev 2012-08-02 23:25:29 följande:
    Ja att solidaritet med andra och ett gott hjärta inte är nåt som du förstår dig på är ju redan klarlagt genom alla andra ogina och hatiska trådar som du startar.

    Skänker du bort hela din disponibla inkomst till första bästa välgörare?
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • jodå

    Alltså...jag vet inte om det bara är jag som är sjukt trög...men vad är din fråga? Jag har läst flera gånger utan att förstå

  • InfinityPoint
    jodå skrev 2012-08-02 23:27:00 följande:
    Alltså...jag vet inte om det bara är jag som är sjukt trög...men vad är din fråga? Jag har läst flera gånger utan att förstå


    Det är ingen direkt fråga, mera en uppmaning att reflektera över vilka skäl och syften folk har för sina gärningar.

    Men du kan se rubriken som en direkt fråga: Varför skänker du inte alla dina pengar till cancerforskningen?

        
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • InfinityPoint
    Queenie70 skrev 2012-08-02 23:25:29 följande:
    Ja att solidaritet med andra och ett gott hjärta inte är nåt som du förstår dig på är ju redan klarlagt genom alla andra ogina och hatiska trådar som du startar.

    Just anklagelsen om bristande empati och medmänsklighet är det mest populära som svaret på frågan som få vågar ställa: Varför ska jag bidra till det?

    Vem vill framstå som oematisk och inte medmänsklig, genom att inte skänka pengar?

      
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • InfinityPoint
    karamellflickan skrev 2012-08-02 23:20:13 följande:
    Det är klart man vill att det ska finnas botemedel mot cancer, och mot andra dödliga sjukdomar (för att inte tala om sjukdomar öht) och att inga djur ska behöva fridlysas, och att ingen ska behöva svälta och... Det finns så många orättvisor och saker man öndkade var snnorlunda! Men tyvärr så kan man inte lägga pengar, tid och energi på allt man vill ändra på så därför måste var och en själv besluta vad han/hon anser vara det viktigaste för just honom/henne, och där bidra med det man kan. Om man vill bidra öht.
    Min andra fråga är: Anser du att alla måste bidra? Hur mycket måste man bidra med? Allt man kan? Eller mindre än så, men hur mycket midre?

     
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Pallas
    InfinityPoint skrev 2012-08-02 23:24:27 följande:
    Precis så! Men min punkt i debatten är att det är den som säger nej som blir skurken. Att ifrågasätta skälen och  metoden som används gör dig bara till en större skurk,
    Jag håller med till punkt och pricka. Jag bojkottar tex rosa bandet och får varje år höra hur osympatisk jag är. 
  • InfinityPoint
    Pallas skrev 2012-08-02 23:52:50 följande:
    Jag håller med till punkt och pricka. Jag bojkottar tex rosa bandet och får varje år höra hur osympatisk jag är. 


    Jag vill gratulera dig till att vara en fritt tänkande, men inte känslostyrd människa.

     
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • InfinityPoint
    Lilith Dark skrev 2012-08-02 23:25:46 följande:
    Googla på Empati och medmänsklighet å ska du se att du får svar.

    Det är givetvis inte definitionen på empati jag söker. Jag vill veta hur du tänker?
    Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
Svar på tråden Varför vill du inte bekämpa cancer?