• FruSen

    Född v 34 (33+4) - Vad kan man vänta sig?

    Plötsligt gick vattnet och i fredags, v 33+4, föddes våra två tvillingtjejer.
    De vägde 1900 resp 1994 g och är 44 cm långa. Båda skrek när de plockades ut (akut kejsarsnitt pga säte) men fick senare cpap. Dock behövdes ingen syrgas, endast vanlig rumsluft. Storasyster som vägde mer klarade sig senare under natten/morgonen utan cpap, lillasyster fick behålla sin i 1 dygn ungefär.
    De har fått sockerdropp och får nu sola. Droppet är nu bortplockat för de båda och det enda som de nu har är solningen och sonden.
    Ja, de behöver såklart hålla värmen också, ligger på värmebädd.

    Vad kan man vänta sig med ungefär såhär stora prematurer? Jag har verkligen ingen aning!
    Har ju en dotter sedan tidigare som är född i v 40+3 så henne åkte vi ju hem med precis som vanligt efter några dagar på bb. Nu bor jag med flickorna på neo och vet just ingenting.
    Personalen här är jättegullig och meddelar att allt går som på räls och de är jättefina och duktiga.

    Någon med erfarenheter? 

  • Svar på tråden Född v 34 (33+4) - Vad kan man vänta sig?
  • Hera78

    Åh, vilka söta små töser!!

    Vi blev nekade hos alla bolag utom IF som tog henne utan några villkor eller andra klausuler, hon är försäkrad på precis samma villkor som alla andra barn. I vårt fall nekades hon hos de andra pga sin låga födelsevikt i förhållande till den vecka hon var född i. 

  • BusJohanna

    Vilka sötnosar!! Hoppas att allt går bra.

    Det finns ju risk för diverse diagnoser, utvecklingsstörning och andra problem på insidan.

    Allt från grav autism till att inte kunna hantera stress.

    Men så kan det ju gå hur bra som helst!



    Ett råd är iaf att vara öppen och se klart på om det i framtiden skulle dyka upp ngt. Vet flera fall där föräldrarna vägrade tro eller förstå att deras tjejer hade bekymmer. De han bli "för stora" för att få den hjälp de hade behövt för att klara många grundläggande saker.

    Lycka till!!!

  • seandra82

    vilka snygga tjejer du fick =O) jag födde också ungefär i samma v pga av havandeskapsförgiftning o blev igångsatt födde vanligt.  det blev en v på neo o sond hon va i bättre kondis än läkarna trodde de satte in en sond o  hon låg på en vattenmadrass . då jag låg kvar på förloss et dygn extra. det blev solning o sondmata. efter en vecka fick vi komma hem , eloge till neofolket som tar hand om dessa smörpaketsvikter , vi blev erbjudna neovård i hemmet redan första dagen tog sjuksköterskan bort sonden när vi va hemman ,tror min dotter blev glad för den satt ju bara ivägen . hon vägde 2475 g o va 47 lång idag är hon som vilken 1åring som helst å lilla damen vet vad hon vill

  • Gott svart kaffe
    BusJohanna skrev 2013-05-13 11:55:44 följande:
    Vilka sötnosar!! Hoppas att allt går bra.

    Det finns ju risk för diverse diagnoser, utvecklingsstörning och andra problem på insidan.

    Allt från grav autism till att inte kunna hantera stress.

    Men så kan det ju gå hur bra som helst!


    Ett råd är iaf att vara öppen och se klart på om det i framtiden skulle dyka upp ngt. Vet flera fall där föräldrarna vägrade tro eller förstå att deras tjejer hade bekymmer. De han bli "för stora" för att få den hjälp de hade behövt för att klara många grundläggande saker.

    Lycka till!!!

    Men vad är det där för domedagsprofetia? Att föda i vecka 33+4 är inte jättetidigt direkt och jag tror inte att TS behöver oroa sig för något sådant. Allt kan hända men det kan det oavsett vilken vecka ens barn är född i. Som sagt 33+4 är inte så tidigt så TS kan ta det lugnt.

    Grattis TS till söta tjejer!  
  • Miniängel
    Gott svart kaffe skrev 2013-05-14 11:58:11 följande:

    Men vad är det där för domedagsprofetia? Att föda i vecka 33+4 är inte jättetidigt direkt och jag tror inte att TS behöver oroa sig för något sådant. Allt kan hända men det kan det oavsett vilken vecka ens barn är född i. Som sagt 33+4 är inte så tidigt så TS kan ta det lugnt.

    Grattis TS till söta tjejer!  
    Tack för att du skrev det! Jag håller med dig! Risk för "fel" finns ju ändå. Och vi som fött barn för tidigt får försöka att inte tänka för mycket på dessa eventuella "fel"...
    En önska som blev sann
  • Gott svart kaffe
    Miniängel skrev 2013-05-14 14:10:25 följande:
    Tack för att du skrev det! Jag håller med dig! Risk för "fel" finns ju ändå. Och vi som fött barn för tidigt får försöka att inte tänka för mycket på dessa eventuella "fel"...

    Ja, och föder man så pass "sent" som i vecka 33+4 så är ju risken för problem relaterade till den tidiga födseln liten och risken för allvarliga problem är jätteliten. Det är skillnad på vecka 33 och vecka 23..
  • sassra

    Hej! Min son föddes 2010 i v 33+ 4 med akutsnitt pga havandeskapsförgiftning. Han vägde 1975 g och var 44 cm kort. Det blev tre veckor på neo. I början fick han ha c-pap. Hade också sond och fick sola rätt länge. Han är nu tre och ett halvt år. Det märks ingen skillnad utvecklingsmässigt jämfört ned andra barn i hans ålder. Skulle vara att han är ganska smal då. Han är otroligt verbalt utvecklad och det är så skönt att han inte verkat få några men efter sin för tidiga födsel. Vi har inte haft några problem med att försäkra honom heller. Säkert beroende på att han inte eg var sjuk när han föddes. Bara lite för tidig. Som någon annan skrev, 33+4 är inte så väldigt mycket för tidigt. Vad fina dina flickor är! Önskar all lycka till er!

  • Miniängel
    Gott svart kaffe skrev 2013-05-14 18:45:18 följande:

    Ja, och föder man så pass "sent" som i vecka 33+4 så är ju risken för problem relaterade till den tidiga födseln liten och risken för allvarliga problem är jätteliten. Det är skillnad på vecka 33 och vecka 23..

    Helt rätt =)
    En önska som blev sann
  • FruSen

    Nu har jag ansökt om barnförsäkring på flickorna. Sökte samma försäkring som vi har på äldsta dottern och enligt trygg hansa bör det inte vara några konstigheter och det lät på dom som att det inte heller bör bli några undantag. Jag hoppas och håller tummarna!

  • FruSen
    Gott svart kaffe skrev 2013-05-14 11:58:11 följande:

    Men vad är det där för domedagsprofetia? Att föda i vecka 33+4 är inte jättetidigt direkt och jag tror inte att TS behöver oroa sig för något sådant. Allt kan hända men det kan det oavsett vilken vecka ens barn är född i. Som sagt 33+4 är inte så tidigt så TS kan ta det lugnt.

    Grattis TS till söta tjejer!  
    Miniängel skrev 2013-05-14 14:10:25 följande:
    Tack för att du skrev det! Jag håller med dig! Risk för "fel" finns ju ändå. Och vi som fött barn för tidigt får försöka att inte tänka för mycket på dessa eventuella "fel"...
    Gott svart kaffe skrev 2013-05-14 18:45:18 följande:

    Ja, och föder man så pass "sent" som i vecka 33+4 så är ju risken för problem relaterade till den tidiga födseln liten och risken för allvarliga problem är jätteliten. Det är skillnad på vecka 33 och vecka 23..



  • Miniängel
    FruSen skrev 2013-05-15 12:58:54 följande:
    Nu har jag ansökt om barnförsäkring på flickorna. Sökte samma försäkring som vi har på äldsta dottern och enligt trygg hansa bör det inte vara några konstigheter och det lät på dom som att det inte heller bör bli några undantag. Jag hoppas och håller tummarna!

    Vår dotter föddes i vecka 33+0 och vi kunde teckna försäkring hos trygg hansa, så som du skrev så borde det inte vara några problem.
    En önska som blev sann
  • Inorr02

    min dotter föddes 2010 i vecka 33+4 hon var trött i början fick blod en gång vi låg inne med henne 1½ vecka sen hemma vård till hon var en månad gammal och sond hade hon i ca 3½ vecka sen funka aminingen.

  • Johaannaa

    våran dotter föddes i vecka 34+6 och vägde 1720 (tillväxthämmad & blev akutsnitt). Hon är idag sex månader och som vilken annan bebis som helst, förutom då att hon är mindre och är korrigerad i ålder när det gäller utveckling.. Vi låg inne tre veckor och hon hade precis som ni, värmebädd och cpap första dagarna.


Svar på tråden Född v 34 (33+4) - Vad kan man vänta sig?