• Vattenliljan

    Hur länge har man rätt att stanna på sjukhuset?

    Födde en liten pojk för två dagar sen, då jag var i vecka 34+1. Han ligger nu på neonatal och jag och sambon bor på BB. Av någon anledning har jag bara tagit för givet att jag skulle få stanna här på sjukhuset tills lillen får åka hem. Men nu sa en barnmorska att jag antagligen blir utskriven imorgon..? Kan det stämma? Hur länge har man egentligen rätt att stanna? Jag har ingen bil och kommer ju inte kunna vara här särskilt mycket om jag ska bo hemma. Nu känner jag mig jätteskärrad och fattar ingenting.

  • Svar på tråden Hur länge har man rätt att stanna på sjukhuset?
  • Vattenliljan

    Menar du Hotell-BB? Det har de här, men ingen har sagt något om att vi skulle få bo där. Det är ju bara för de med "normala" förlossningar...

  • FireLady
    Vattenliljan skrev 2013-04-11 16:21:13 följande:
    Menar du Hotell-BB? Det har de här, men ingen har sagt något om att vi skulle få bo där. Det är ju bara för de med "normala" förlossningar...
    Patienthotell är för ex vilka vistas på sjukhus och för de vilka tex är för sjuka att vara hemma och mitt under behandling eller har för lång resa mellan sjukhus och hem och är under behandling men behöver inte vara inskriven. 
  • pigglo

    BB blir man ju utskriven ifrån eftersom du är färdigvårdad där och barnet befinner sig på en annan avdelning. Hur det sedan fungerar är olika från sjukhus till sjukhus. Ibland kan man istället få rum på avdelningen där barnet vårdas eller också kan man få plats på patienthotell. Prata både med personalen på BB och på neonatalen och fråga hur man brukar göra på det sjukhuset.

  • Vattenliljan

    Ja, första dagen pratade de om på neonatalen att vi kanske kunde flyttas dit så småningom, så att vi skulle komma närmare lillen. Men nu har vi inte hört något om det de senaste gångerna vi varit där nere. Känns så oerhört hemskt att bara åka hem, utan att ta med honom. Jag förstår att jag kanske måste, men det känns inte bra alls. Patienthotellet är tyvärr inget alternativ. Vi kollade upp det nu och det kostar 950 kr/natt, och det är bara för enkelrum. Vi har helt enkelt inte råd med det.

    Nu är jag sur på mig själv för att jag bara tagit för givet att jag skulle få stanna här så länge bebisen stannar. Det är klart att de måste ha rummen till andra. Känner mig så korkad. :(

  • FireLady
    Vattenliljan skrev 2013-04-11 17:13:26 följande:
    Ja, första dagen pratade de om på neonatalen att vi kanske kunde flyttas dit så småningom, så att vi skulle komma närmare lillen. Men nu har vi inte hört något om det de senaste gångerna vi varit där nere. Känns så oerhört hemskt att bara åka hem, utan att ta med honom. Jag förstår att jag kanske måste, men det känns inte bra alls. Patienthotellet är tyvärr inget alternativ. Vi kollade upp det nu och det kostar 950 kr/natt, och det är bara för enkelrum. Vi har helt enkelt inte råd med det.

    Nu är jag sur på mig själv för att jag bara tagit för givet att jag skulle få stanna här så länge bebisen stannar. Det är klart att de måste ha rummen till andra. Känner mig så korkad. :(



    Jag bodde gratis på patienthotell när min föddes för tidigt. Så fråga igen!
  • Dolphingirl

    Det funkar ju som sagt olika på olika sjukhus. Här fick jag "låna" en säng på BB, även fast jag blev utskriven, tills de hade ett ledigt rum på Neo. Sen fick jag bo gratis på Neo till det var dags att åka hem. Totalt 2 veckor var jag på sjukhuset med dottern som föddes 34+5.

    Prata med personalen på Neo hur det är på ditt sjukhus. 


    Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Vattenliljan

    När vi kom ner till neo tidigare idag frågade vi lite försiktigt vad som skulle hända med oss eftersom vi nog skulle bli utskrivna imorgon, och att vi uppfattat det som att vi skulle åka hem, men lämna lillen på neo. De såg nästan förskräckta ut och sa "nej, det är klart vi inte tvingar hem er, jisses, det skulle ju vara jättehemskt". Då hade jag riktigt svårt att hålla tillbaka tårarna. Blev så lättad! Vi får något extrarum på neo. Det är egentligen fullt, så vi får inte ett rum där vi kan ha med oss bebis, men vi får i alla fall vara kvar i närheten av honom. Så skönt! Glömde kolla vad det kostar, men förhoppningsvis är det i alla fall inte dyrare än att bo på BB-avdelningen.

    Tack för alla svar!

  • mliten

    Har ni ingen gravidförsäkring? Det brukar täcka kostnaden för längre sjukhusvistelse.

  • Snöviolen
    Vattenliljan skrev 2013-04-11 23:57:42 följande:
    När vi kom ner till neo tidigare idag frågade vi lite försiktigt vad som skulle hända med oss eftersom vi nog skulle bli utskrivna imorgon, och att vi uppfattat det som att vi skulle åka hem, men lämna lillen på neo. De såg nästan förskräckta ut och sa "nej, det är klart vi inte tvingar hem er, jisses, det skulle ju vara jättehemskt". Då hade jag riktigt svårt att hålla tillbaka tårarna. Blev så lättad! Vi får något extrarum på neo. Det är egentligen fullt, så vi får inte ett rum där vi kan ha med oss bebis, men vi får i alla fall vara kvar i närheten av honom. Så skönt! Glömde kolla vad det kostar, men förhoppningsvis är det i alla fall inte dyrare än att bo på BB-avdelningen.

    Tack för alla svar!
    Jag bodde i tre månader på neonantalavd och det var gratis för mig, men maten fick man handla själv och göra i ordning.
  • Vattenliljan

    mliten: Nej, tyvärr var jag inte tillräckligt med på noterna så jag tänkte inte på att gravidförsäkring finns ens. Men, men, jag får helt enkelt skylla mig själv. :p

  • Theand12

    Det ska inte behöva kosta att bo.. De sa till oss att vi ingår i vården till våra barn så vi bor Gratis och lever på tillfällig föräldrapenning.

  • Mercurialis

    När mitt första barn föddes, fick vi direkt ett samvårdsrum på neonatal och BM/läkare kom dit tills jag blev utskriven efter två dagar.

    När mitt andra barn föddes, låg jag på vårdavdelning i fem dygn och bebisen var på neonatal. När jag blev utskriven fick vi ett samvårdsrum på neonatal.

    Prata med personalen om hur det funkar på det sjukhus där du är. Har ni inte fått en kontaktperson på neonatal? 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis

    Jag kanske skulle ha kollat när tråden var skriven innan jag svarade  

    TS, vad bra att det löste sig för er


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Bebisfågel

    Jag födde vecka 35´+0 och jag låg en vecka på C20 och bebis på NEO, 2 dagar innan jag blev sjukskriven fick han flytta in i ett familjerum med sin pappa då han inte längre behövde ligga i salen med bevakning... Annars hade vi fått åka hem utan honom...
    Detta va på ks i solna

Svar på tråden Hur länge har man rätt att stanna på sjukhuset?