• Malin93

    Flytta till tunisien?!

    Hej det är så att jag träffa en kille i Tunisien för 2 år sedan.
    Vi ska förlova oss i vinter och gifter oss någon gång nästa år.
    Vi planerar på att skaffa barn ganska så direkt och vill ha 4 st. 
    Saken är bara att vi inte riktigt vet vart vi ska bosätta oss. Han tycker Sverige pga av att det ärbättre för våra barn med skola och så. Och för mig då jag inte kan jobba där nere . Men han vill samtidigt stanna kvar i sitt land vilket jag förstår. Och för mig spelar det inte så stor roll tror jag. Kan tänka mig åka ner och bo där. 
    Men vill kolla med er om det är någon som har erfarenhet av att bo i tunisien.
    Hur är det med jobb, vad kan en utlänsk jobba med i Tunisien?
    Är det något speciellt man borde veta om Tunisien?

    Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga den i. 

    Tack på förhand förvirrad 20 åring!! 
     

  • Svar på tråden Flytta till tunisien?!
  • Syltan

    Hur kan det inte spela någon roll för dig? Har du varit där längre perioder och fått känna av hur ditt vardagliga liv skulle te sig där?
    Hur skulle er ekonomi se ut och skulle du verkligen trivas med att inte jobba?
    Ta dig en ordentlig funderare över det där... Jag flyttade bara till en av våra grannländer och det var en otroligt mycket större omställning än vad jag kunde tro, även kulturen, och jag flyttade tillbaka så snart jag kunde. Efter det uppskattar jag verkligen Sverige, vårt sjukvård, skolgång, jämställdhet osv.

  • Malin93

    Ja jag har vart där nere 2 månader 4 gånger och jag trivs där nere med allt och hans familj är underbar. Pratar arabiska så kan kommunicera med alla. 
    Tror jag skulle bli ganska rastlös av att bara sitta hemma, där av frågan vad man skulle kunna jobba med. Då vi invandrare inte får jobba med allt som en tunisie kan jobba med.. Men ekonomin skulle vara normal om inte lite bättre då han har en bra utbildning och ett bra jobb där.  

  • 123

    Vilket medborgarskap får barnen? Vad händer om ni skiljer er, blir barnen hans då? Om du inte arbetar betyder det att du måste be honom om pengar till allt? Vad händer med din pension? Ska ni bo i en modern stad eller lite mindre stad med mer traditionell livsstil? Vad anser hans föräldrar om era framtida barns tro? Hur mycket kommer hans familj att påverka era liv?
    Varför måste ni skaffa barn så snabbt, du är ju bara 20? Kan det inte vara en bra idé att tillbringa ett år i Tunisien först för att ta reda på hur det är att bo där på riktigt? Det är en väldig skillnad mellan att vara på besök i ett land i några månader och att faktiskt bo där.

  • Malin93

    Barnen skulle ha både Tunisiskt och Svenskt medborgarskap. Om vi skulle skilja oss så är de tekniskt sätt hans men det är bara om han skulle vara så jävlig och inte låta sina barn träffa deas mamma. Jag har pratat med honom om det. Jo om jag inte skulle arbeta skulle jag behöva fråga honom om pengar, men pratade honom om det igår och sa att jag inte kan sitta hemma och ta pengar av honom, så han sa att jag kunde jobba lite då och då, jag är utbildad frisör så jag kan jobba som frisör några dagar i veckan.  Vi skulle bo i Tunis där är det inte så traditionellt, visst finns det människor som är traditionella och så men hans familj är modern, de är trogna men de använder inte sjal och täckande kläder utan klär sig som vi i Sverige. Han och hans familj vill att barnen ska vara muslimer. Hans familj kommer påverka, men endast på ett bra sätt.  Jo det blir nog till att vänta med barn hur som helst. Vart vi än bestämmer oss för att bo. Tills vi har en stabil ekonomi och miljö för barnet. 
    Men inte så himla sugen på att ta hit honom då så himla många människor där jag bor drar alla invandrare över en och samma kant.. 

  • Syltan

    Jag vill inte måla fan på väggen, men du menar att du skulle bo kvar där då om ni skulle skilja er?

  • solen01

    hej hjälp info skiljas från tunisien och från denna man,  gifte mig där 2010 på ett office med vittne och allt dessförinnan var med intyg från sverige och han med sina papper därifrån tunisien och jag via tunis ambassad i stockholm m.m och åkte ner och vi ingick äktenskap ingen fest utan liknade mer borgligt  har pappren från denna dag med alla uppgifter från denna office stämpel mm om personuppgifter på hans och min familj.

    nu funkar det inte mellan oss sk han pallar inte osv lämnat in skillsmässa här tingrätten och han gör inte ett dugg så det är jag som får fixa allt och jag har barn men det är inte hans .

    hur tar jag kontakt med tunisien om att vi ska inte vara gifta och vad händer med en skillsmässa där nere för min del och hans och hur lång tid tar detta .han bodde i sitt familje hus tidigare han kom hit nu är det hans föräldrar som bor där .

  • Anna88

    Hej!
    Att skiljas i Tunisien kan vara ganska komplicerat. Om han kontaktar typ kommunhuset där ni gifte er pch säger att han vill skiljas så går det nog ganska fort. Förutom att om ni har barn så kommer han bli skyldig att ge dig halva hans lön om de kommer fram till att det var han och inte du som ville skiljas.
    När det gäller ägo, så har man som kvinna aldrig någon rätt att få någonting vid en skiljsmässa om mannen står på sakerna som hus, sparkonton etc.

    Slutsatsen: Din man/ ex man måste kontakta tunisien, för om du gör det så kommer det ta tid! 

  • kudden12

    Att du ens tänker tanken,,
    Tunisien,, jag va där på semester 1 vecka, och höll på bli helt tokig på alla böneutrop 4 på morgnarna plus 10 gånger om dan. och deras kvinnosyn. Bedrövlig..
    Jag fick inte bada i havet, utan endast på hotellet , kvinnor fick inte visa sej lättklädda på det videt... Nej, fy f--n för arab länder

  • Fru Couscous

    Hej!
    Såg att du fått många inlägg från folk som inte har så stor erfarenhet av Tunisien och tunisier. Eller helt enkelt träffat på "fel" människor.Hur har det gått för dig, har du flyttat?
    Jag har varit tillsammans med min tunisiske man i snart 27 år, har väninnor som varit gifta ännu längre med sina tunisiska män. Jag har bott 7 år i Tunisien, fått våra 2 barn där och även jobbat som reseledare flera säsonger. Jag har även väninnor som skilt sig eller blivit änkor och bor fortfarande kvar i Tunisien.
    Har du några undringar så tveka inte att höra av dig.
    Även om jag hade rest mycket sen jag var liten till länderna runt Medelhavet och även bott i Italien en sväng så var det en stor omställning att flytta. Idag är det jag som vill flytta tillbaka mer än vad min tunisiske man vill ;)

  • towe boslah

    Vad härligt att höra något positivt om Tunisien och befolkningen.. Har själv träffat en man och funderar på att åka ner och träffa honom. Har skypat med honom och hans familj.. har du något som du tycker att jag ska tänka på innan jag far ner Mvh Towe

  • Unchanged

    Hey. Bor i Tunisien med min familj sen fyra år tillbaka, vill träffa andra som flyttat hit med barnen får snart ett sammanbrott av att alltid vara ensam ;) så bor ni här hör av er jag bor i monastir.

  • Unchanged

    Jag är svensk och drog till Tunisien med mina fem barn för fyra åren. Bästa jag gjort! Älskar allt här.testa! Ps svenskar i Tunisien hör gärna av er eller tipsa om var jag kan finna andra.

  • Anonym (Göran)
    Malin93 skrev 2013-05-30 22:04:32 följande:

    Hej det är så att jag träffa en kille i Tunisien för 2 år sedan.

    Vi ska förlova oss i vinter och gifter oss någon gång nästa år.

    Vi planerar på att skaffa barn ganska så direkt och vill ha 4 st. 

    Saken är bara att vi inte riktigt vet vart vi ska bosätta oss. Han tycker Sverige pga av att det ärbättre för våra barn med skola och så. Och för mig då jag inte kan jobba där nere . Men han vill samtidigt stanna kvar i sitt land vilket jag förstår. Och för mig spelar det inte så stor roll tror jag. Kan tänka mig åka ner och bo där. 

    Men vill kolla med er om det är någon som har erfarenhet av att bo i tunisien.

    Hur är det med jobb, vad kan en utlänsk jobba med i Tunisien?

    Är det något speciellt man borde veta om Tunisien?

    Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga den i. 

    Tack på förhand förvirrad 20 åring!! 

     


    Dumpa killen. Tunisien är inget trevligt land. Kulturkrock. Du är för ung för att förstå alla konsekvenser. Detta kommer inte att sluta väl.
  • Anonym (A)
    Nerfherder skrev 2015-07-14 09:07:59 följande:
    FYI tråden är 2 år gammal
    Ja, gammal tråd.
  • Anonym (Stort)

    Jag skulle säga att det är en stor grej. Jag flyttade utomlands med mitt ex. Man kan lätt bli för beroende av sin partner och svårt att skapa ett eget kontaktnät. Du kommer inte ha dina föräldrar där även om jag förmodar att hans familj är där vilket såklart är en trygghet.

    Jag bodde kvar i mer än 4år efter det tagit slut, lärde mig språket och blev mer självständig.

    Träffade en ny man, vi bor dock i sverige nu, men har bestämt att vi ska flytta tillbaka igen om ett par år.

    Om du verkligen är säker på att han är mannen du vill viga ditt liv för så kör på, men skulle råda dig att vänta med giftermål och kanske resa tillsammans i tunisien först och främst.

Svar på tråden Flytta till tunisien?!