• Naniismamma

    810grams pojke

    Hej, i februari föddes min Son i v 29+5 med akut kejsarsnitt pga Havandeskapsförgiftning + att dom enligt UL mätningar såg att flödet var dåligt och att han vart väldigt liten för sina veckor. dom gissade på 650gram . Så halmstad sjukus kunde inte ta emot mig då han var för liten så vi blev skickade till Lunds sjukhus.

    Dom var helt underbara på Lund och jag kände mig mer säker där än halmstad men trots det så var otroligt rädd och ledsen då mina tankar var inställda på att han skulle dö. vi skulle inte få våran son med oss hem, vi skulle få med oss en liten kista. det var de tankarna som hela tiden flög runt i mitt huvud och rädslan finns fortfarande att han ska hittas död i sängen eller vagnen här hemma,

    Under kejsarsnittet och sonen fått gå iväg med sköterskor och sin pappa så såg läkaren att jag hade massa proppar i min moderkaka, och han tyckte det var bra till utbildningssyfte så han tog bilder, sedan sa han att hade vi väntat någon dag till så hade våran son dött.

    fått totalt 100stick under denna långa resa.
    Sonen har fått totalt 3 blodtransfusioner
    ca 20 blodprov

    och massa annat. han har haft det jobbigt, ändå har han vart friskare än många andra prematurer trots att han vägde 810gram och var 32,5cm kort vid födseln.
    han gick ner till 755gram innan han började gå upp i vikt.
    han är nu snart 3 månader gammal och väger 2520gram , fortfarande mindre än de flesta normalviktiga nyfödda.

    man får kommentarer vart man än går, både spydiga och snälla sådana.

    berätta gärna lite om era egna resor ni som har prematurer och ställ gärna frågor.



    755gram och 1 vecka  vs. 1155gram och 3 veckor
    Teddy Junior Logan
  • Svar på tråden 810grams pojke
  • FavvoJonna

    Fick min kille 29+6 pga havandeskapsförgiftning, vägde 1260 gr. Låg kvar på neo sex veckor (vi var där hela dagarna men fick åka hem på nätterna o sova, famns inga familjerum). Idag är han fem år, inga konstigheter alls och man kan inte på något sätt att han är född så tidigt.

  • Naniismamma
    Linnez skrev 2014-05-18 22:10:43 följande:
    Klarar sig barnen utan skador när de föds så tidigt som v 28-30?
    är olika från barn till barn.. många födda i v 23 har klarat sig utan skador .
  • Naniismamma
    Helenisen skrev 2014-05-18 22:14:46 följande:

    Det är milsvid skillnad nu mot då, även om jag inte är helt insatt i det hela, men då fick inte mamma ens vara kvar på sjukhuset med mig, utan fick lov att komma på besök en timme (!) om dagen för att lämna mjölk...snällt va? Det tyckte hon var det värsta, att vara tvungen att lämna kvar mig. Vad gäller utvecklingen var jag nog snarare tidig/normal än sen, vad jag har förstått på mamma. Prata, gå, osv precis som jämnåriga, läste från 4 års ålder, samt lärde mig cykla på en äldre kompis tvåhjuling när jag var 3 ;) Tror att man IOM att man fått kämpa för sin överlevnad i starten blir lite "ettrigare" och tuffare än vanligt, det är min personliga teori. Även om man inte minns något av det så ligger det "lagrat" inom en, tror jag. Lycka till med din lille guldklimp! Håller tummarna för honom! :)
    men fy vad hemskt :O ... hade aldrig klarat det.. i början hade jag ingen direkt moderskänsla för honom då jag alltid trodde att han skulle dö. så första gången som jag åkte iväg över dagen så kändes det som att inget av detta har hänt han finns inte än han är i magen. och gud vilket dåligt samvete jag fick för det.. men tror inte jag hade klarat av att vara borta så länge ändå.... okej men det är skönt :) båda mina andra barn har vart tidiga för sin ålder så han kanske blir normal då haha :P ... idag rullade han från mage till rygg 2 gånger och han är okorrigerat 3 månader. korrigerad ålder 20 dagar :)
    kan vara så som du säger :) han har vart stark från början så hoppas de fortsätter så.
    tack så jätte mycket :)
  • Naniismamma
    vimsa skrev 2014-05-18 22:22:51 följande:
    Hej har en liten tös på snart 22 månader. Föddes i v 26+0. 33cm lång o 852g. Mår riktigt bra. Lite astma vid förkylning. Dock lite efter i utveckligen än. Började gå för ca tre veckor sedan. Öppnade mig för tidigt då jag inte känner värkar. Har sedan tidigare förlorat en tjej i v 20. Vår tjej har även haft problem med maten men äter i dag vanlig mat. Fram tills ca ett års ålder var det purre eller passerad mat som åts. Gois är i dag 80,5cm o väger ca 11 kg så hon är nästan i kapp sina jämnåriga. Ett stort grattis till er son.
    välkommen hit och grattis själv till din dotter :),... usch beklagar :( .
    okej, kommer köra med puré eller liknande också länge.. inte gjort det med mellersta och tänkte inte göra det denna gången heller men nu blev det ju annorlunda :/  ååh vad skönt att det inte är allt för stor skillnad iaf :=
    tack så jätte mycket.
  • Naniismamma
    FavvoJonna skrev 2014-05-19 08:11:07 följande:
    Fick min kille 29+6 pga havandeskapsförgiftning, vägde 1260 gr. Låg kvar på neo sex veckor (vi var där hela dagarna men fick åka hem på nätterna o sova, famns inga familjerum). Idag är han fem år, inga konstigheter alls och man kan inte på något sätt att han är född så tidigt.
    åh vad skönt att det gått så bra :D
    har han utvecklats i samma takt som en *normal* bebis?
  • Jul11a

    Min dotter är född i vecka 32, var tillväxthämmad med 22% vägde 1430 gram och 40 cm lång. Idag är hon 9 månader och har inga men vad vi vet.. Dock har hon varit i det senare rodret med det mesta, har precis gett sig på att börja krypa:)

  • Min älskade dotter

    Vår dotter var väldigt tillväxthämmad och föddes vecka 32+2, vägde 865 gram och var 34 cm lång. Hon är idag drygt 3 år gammal men är fortfarande liten, väger 10.5 kg och är 85 cm lång. Hon dricker näringsdrycker för att öka mer i vikt och växa mer på längden, då hon får för lite näring (äter väldigt lite mat:/). Annars mår hon toppen och har inte stött på fler komplikationer än just tillväxten och maten. Lycka till!

  • Cazza

    Vi väntar tvillingar varav den ena nu i v 26 väger 500 g o är kraftigt tillväxthämmad o har dåligt flöde, o blodbrist. Eftersom din son fick blodtransfusion tänker jag att han kanske också hade blodbrist o att det är ett liknande tillstånd?

    Påverkar inte detta att de går " på sparlåga"" i magen hjärnan? Är rädd att han ska födas o få hjärnskador..

    Läkarna säger vi inte ska ha stora förhoppningar utan satsa mer på den stora pojken på 900 g.

  • aslim

    Min son föddes vecka 29+0 med akut kejsarsnitt pga hf. Han föddes 801 gram o va 33 cm lång. Tyvärr fick han infektion på sjh via infarter vid 3 e dagen där det blev blodförgiftning som orsakade sjukdomen NEC (hål i tarmen). Vi bodde på neo totalt 1 månad och 19 dagar där han vart opererad 3 gånger 2 ggr gjorde de återupplivningsförsök på ena så stannade Hans hjärta 20 min :( då det blev syrebrist i 20 min fick besked att han hade fått en skada pga det i hjärnan (vattenskalle) Alla läkare va så säkra på att han skulle gå bort men idag är vi hemma Vi va inne på mr röntgen å då dom sa att skadan är borta och några dagar efter så sjukgymnasten att han inte hade någon cp skada :) idag väger han 4860 och är 57 lång

  • Naniismamma
    Min älskade dotter skrev 2014-06-03 20:09:31 följande:

    Vår dotter var väldigt tillväxthämmad och föddes vecka 32+2, vägde 865 gram och var 34 cm lång. Hon är idag drygt 3 år gammal men är fortfarande liten, väger 10.5 kg och är 85 cm lång. Hon dricker näringsdrycker för att öka mer i vikt och växa mer på längden, då hon får för lite näring (äter väldigt lite mat:/). Annars mår hon toppen och har inte stött på fler komplikationer än just tillväxten och maten. Lycka till!


    okej vad är det för näringsdrycker? när började hon få dom?.. skönt att hon mår toppen annars :D härligt att höra det.

    min son är nu snart 11 månader gammal, 5590g och 65cm :)
    han har klarat sig bra utan skador, hade bara navelbråck, blåsljud på hjärtat, vatten runt lungorna och fick blod någr gånger men det är ju småsaker tydligen hehe :)
  • Naniismamma
    aslim skrev 2015-01-14 02:16:54 följande:

    Min son föddes vecka 29+0 med akut kejsarsnitt pga hf. Han föddes 801 gram o va 33 cm lång. Tyvärr fick han infektion på sjh via infarter vid 3 e dagen där det blev blodförgiftning som orsakade sjukdomen NEC (hål i tarmen). Vi bodde på neo totalt 1 månad och 19 dagar där han vart opererad 3 gånger 2 ggr gjorde de återupplivningsförsök på ena så stannade Hans hjärta 20 min :( då det blev syrebrist i 20 min fick besked att han hade fått en skada pga det i hjärnan (vattenskalle) Alla läkare va så säkra på att han skulle gå bort men idag är vi hemma Vi va inne på mr röntgen å då dom sa att skadan är borta och några dagar efter så sjukgymnasten att han inte hade någon cp skada :) idag väger han 4860 och är 57 lång


    nä fy !! vad hemskt :(.. vad jobbigt det måste vart för er :(.. ååh gud vad skönt att den är borta :D.. hur gammal är han nu??

    min son är 11 månader snart och väger 5990g och är 65cm lång :D
  • Min älskade dotter
    Naniismamma skrev 2015-01-14 17:16:53 följande:
    okej vad är det för näringsdrycker? när började hon få dom?.. skönt att hon mår toppen annars :D härligt att höra det.

    min son är nu snart 11 månader gammal, 5590g och 65cm :)
    han har klarat sig bra utan skador, hade bara navelbråck, blåsljud på hjärtat, vatten runt lungorna och fick blod någr gånger men det är ju småsaker tydligen hehe :)
    Vi har testat massa olika drycker, mest för att kolla vilken som funkar bäst smakmässigt. Nu har vi iaf minimax resource choklad. Hon ska ha helst 2 per dag men ibland blir d 1 och ibland 3. Hon började med dryckerna när hon var knappt 1.5 år. A blir snart 4 år, väger 12.5 kg och är 93 cm lång. Allt rullar på och hon är som vilken 4-åring som helst förutom att hon är lite mindre :)

    Skönt att allt går bra med din son! Visst är det ofattbart hur små de varit - sjukt overkligt!

    Kram!
Svar på tråden 810grams pojke