• TelmaGudbjorns

    1 års kalas, MÅNGA släktingar!

    Hej!

    Min bild av barnkalas är typ att dom närmsta släktingarna kommer på besök och äter lite tårta, så rundar man av och säger hej då :)

    Men... det finns ingen chans att det kommer att hända med min familj då vi är MÅNGA nära släkt. Jag har nämligen 4 syskon, 7 syskonbarn, och då har jag även växt upp med mina 6 kusiner, som kommer vilja ha med sina flickvänner/pojkvänner. Alla mina syskon kommer såklart med sina fruar/man, och mina två närmsta farbröder med fruar kommer såklart också. Mamma och pappa MÅSTE ju komma, vill inte ha ett kalas utan dom, och så blir det min sambos mamma och hans två mostrar. Nu är vi uppe på 30 pers exkl. Mig, min son och sambo! Och kompisarna med barn då! Det är ju 23 pers extra då det blir mkt barn med :) Det är dom närmsta vännerna på både min och sambons sida med barn också.

    Det här är människor man inte kan låta bli att bjuda. Så jag måste hyra lokal. Blir ju 56 pers annars i en liten lägenhet, funkar inte. Men hur ska vi göra? Jag slår hellre på ett stort kalas än att få besök från och till i en hel vecka. Det är nog mest maten jag har störst funderingar över och vill ha bra tips? :) 1 års kalas ÄR stort tycker jag. Lillen kanske inte bryr sig så värst, men det är jätte stort för mig och familjen/släktingarna. Mitt första barn och första födelsedagen jag firar för MIN lille pojk!

    Misstolka mig inte, men det här är inte alla mina släktingar, det är en mycket större del som inte kommer. Har bara en allmänt stor familj.

  • Svar på tråden 1 års kalas, MÅNGA släktingar!
  • Vinterankan

    Vi har också många släktingar och vänner och har ibland delat upp det så att först kommer släkten 12-16 och sedan vänner 16-20. Långt kalas med mycket människor men ändå rätt lugnt då människor droppar in och ut i ett jämnt tempo.

  • TelmaGudbjorns
    Vinterankan skrev 2014-08-10 15:44:08 följande:

    Vi har också många släktingar och vänner och har ibland delat upp det så att först kommer släkten 12-16 och sedan vänner 16-20. Långt kalas med mycket människor men ändå rätt lugnt då människor droppar in och ut i ett jämnt tempo.


    Tack för svar :) Hur gör du då med tårtan och maten? :)
  • TelmaGudbjorns
    Vinterankan skrev 2014-08-10 15:44:08 följande:

    Vi har också många släktingar och vänner och har ibland delat upp det så att först kommer släkten 12-16 och sedan vänner 16-20. Långt kalas med mycket människor men ändå rätt lugnt då människor droppar in och ut i ett jämnt tempo.


    Tack för svar :) Hur gör du då med tårtan och maten? :)
  • norrlandsflicka

    Har inte lika stor släkt som er men vi kör då på uppdelat kalas. Ett släktkalas och ett kalas för kompisar. Vi brukar bara bjuda på tårta och annat fika. Mat blir ju så mkt jobb till så många.

  • fluu

    På dotterns kalas är vi alltid strax över 30 pers då alla släkter ska komma. Vi bor litet så vi brukar ha kalaset på min mammas jobb.
    Gällande maten så gäller det att göra det enkelt för sig. För det första har vi alltid knytis på våra kalas så något är det alltid någon annan som fixar(kanske en tårta, kanske någon bakar bröd, gör sallad osv). Sedan kör jag maträtter som är enklare att göra till många. Ett år hade vi två olika soppor som kokades i stoooora grytor som tillagades dagen innan och sedan bara värmdes på. Ett år hade vi rotfruktsgratäng i långpanna och så lite olika proteintillbehör till, sallad och bröd. På dotterns dop var vi ännu fler och då hade vi pajbuffé där pajerna också lagats dagen innan.

    Till fikat gör vi alltid två tårtor. En gör jag och en ber jag någon annan att göra. Och så bakar jag storbak med exempelvis kanelbullar så att alla inte måste äta så stora tårtbitar.

    I övrigt kör vi också enkelt . Folk roar sig själva och så dekorerar vi mest med lite ballonger och dukar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mellanmjölkens land

    Vi har lite samma problem, inte med en massa nära släkt men närmaste vännerna + barn blir 25-30 pers och äldsta barnet har precis fyllt 5.

    Här lutar det nog åt drop-in men frågan är hur man undviker att folk stannar hela kalastiden? Åtminstone om man sätter tiden till 3-4h.

    Eller ska man ha från typ 10-16? Och bjuda på t ex soppa till lunch. För att det ska bli extra "roligt" ska jag gå en kurs på jobbet veckan innan och kommer inte kunna hjälpa till med förberedelserna eftersom jag har så långa dagar.

    Oavsett hur vi gör är ju problemet sovtider. Gästerna vill väl gärna träffa födelsedagsbarnet men hon orkar inte vara vaken en hel för eller eftermiddag och absolut inte 10-16!

  • Lilje

    Är det på sommaren hade jag nog köpt ett gäng engångsgrillar och tagit hela kalaset utomhus, till en park till exempel. Roligare för barnen också som kan springa och leka. Så kan alla ta med sig picknickmat.

  • Alexi

    Varför ska ni bjuda kompisarna? Räcker det inte med släkten?

    Varför mat? Varför inte bara fikakalas? Det är ju mycket lättare att göra stora mängder av.

  • Vinterankan
    TelmaGudbjorns skrev 2014-08-10 15:46:34 följande:

    Tack för svar :) Hur gör du då med tårtan och maten? :)


    Gör flera tårtor som jag plockar fram allteftersom det behövs. Och mat brukar vara typ korv med bröd och paj så det är samma sak där. Ser till att det hela tiden finns korv på spisen och en paj på uppvärmning i ugnen.

    Har inget bestämt med att man äter mat eller tårta utan alla äter det som de vill. Sjunger gör vi första gången tårtan tas fram och sedan brukar det vara någon som drar igång en till sång senare.
  • mammalovis

    Vi är 27 personer om hela sambons familj kommer, så vi hade 2 kalas, ett för sambons familj och ett för min lilla familj. Tack och lov kunde det stora kalaset hållas utomhus med grillat och pastasallad med bröd till, då det är många småbarn och vi bor litet

    Ts: i ditt fall hade jag haft två kalas för barnets skull - OM alla nu måste komma. Barnet har svårt att orka med 50 pers och även ni får nog det lugnare med mindre kalas och ni hinner lättare prata med alla. Börja kalaset efter ordinarie sovtid, så får ni lite gratistid att förbereda.

  • TelmaGudbjorns
    Alexi skrev 2014-08-10 21:21:01 följande:

    Varför ska ni bjuda kompisarna? Räcker det inte med släkten?

    Varför mat? Varför inte bara fikakalas? Det är ju mycket lättare att göra stora mängder av.


    Känns lite taskigt om jag ska ha hela min släkt så får min sambo ta med endast sin mamma. Resten av hans släkt bor i deras hemland.

    Jo jag har bestämt mig för smörgåstårta och tårta :) Tack för tips alla :) Blir musse pigg tema på det hela :)
Svar på tråden 1 års kalas, MÅNGA släktingar!