• vveronicaa

    Har alla barnkalas för släkt & vänner

    Hej!

    Jag tänkte bara höra runt här om det verkligen är alla föräldrar som har riktigt storkalas när era barn fyller år? Alltså att man bjuder släkt/vänner och har kanske barnkalas för alla klass/förskolekompisar. Runt i våran umgås krets så känns det som om vi är dom enda som firar själva och åker ut och äter och går på bio ex. Mor & farföräldrar kommer gärna förbi någon helg och firar. Sen bor vi lite trångt också och har inte heller det utrymmet att bjuda så många.

    Tänkte mest bara kolla lite hur andra gör, har ni kalas varje år eller firar ni också själva inom familjen?

  • Svar på tråden Har alla barnkalas för släkt & vänner
  • Jill 79

    Vi firar själva hemma. Vi har iochförsig väldigt lite släkt här. Det är min pappa och min moster och de är förstås välkomna om de vill, men oftast tar vi en fika när det passar dem. Däremot har stora barnet haft barnkalas från 4års dagen.

  • Jill 79

    På de kalasen har vi bjudit hans ålders grupp på fsk plus andra vänner. Totalt 10-12 barn, brukar slutar med att runt åtta barn kommer. Precis lagom.

  • Papito

    Ja, vi har alltid ett släktkalas där vi bjuder kusiner, farmor och fastrar. Oftast kan inte alla men vi blir runt 10-15. Det är väldigt opretentiöst, ibland en fika ibland bjuds det på något lätt att äta, sen en tårta...det är själva träffen som är grejen.

    Från ca 4-5-års dagen har vi kompiskalas, ibland ett lite mindre, någon gång ett lite större.

    Det viktiga tror jag är att uppmärksamma barnet men inte heller göra det till ett jätteprojekt.

  • lövet2

    Från 1-årsdagen har vi kalas för familjen. Det har varit vi, mormor/morfar och i bland någon morbror eller farbror om de haft tid. Från 5-årsdagen lägger vi till ett litet barnkalas för kompisarna.

  • cosinus

    Vi har barnkalas från 3-4 år men väldigt litet i början.

    Släktkalas har vi aldrig, har ingen släkt nära så de kommer när de har tid eller ringer och säger grattis.

  • Duckan

    Alltid kalas för familj och vänner. Eget kalas med kompisar från fsk/skolan har hon haft sen hon fyllde 5 år.

  • glassen

    Ja, släktkalas har vi haft sedan barnens 1-årsdagar. Det är på födelsedagar och liknande som alla träffas, så det känns som en bra tradition. Barnkalas har vi börjat med när barnen har velat, dvs när sonen fyllde 6 och när dottern fyllde 5.

Svar på tråden Har alla barnkalas för släkt & vänner