• mr me

    Blev du "högerextrem" när du fick barn?

    Många har vänsterpolitiska åsikter som unga, men blir mer borgerligt lagda som vuxna. Kanske inte minst för att man får en inkomst, börjar betala skatt och inser att vänsterns alla bidragsreformer kostar pengar. Men det finns andra förklaringsmodeller.

    Det finns en tes om att folk blir mer "högerextrema" när de får barn. Man blir skeptisk till invandring, kriminalromantik och liberala straff för grova brott när man har egna små barn som ska ut i den kalla, mångkulturella, socialliberala verkligheten.

    Är fem års fängelse ett lämpligt straff för en pedofil, borde inte brottsdömda invandrare utvisas och är Miljöpartiets förslag om att stänga fängelserna i förhoppning om att man ska kunna skola om alla mördare, rånare och våldtäktsmän till goda människor verkligen en så bra idé?

    Som förälder vill man instinktivt skydda sina barn mot våld och kriminalitet och börjar därför tycka att brottslingar ska straffas hårt och blir mer skeptisk till det mångkulturella samhällets alla baksidor, enligt tesen. Man blir mindre förlåtande mot grovt kriminella och mindre hatisk mot så kallade "privilegierade" (dvs skötsamma medmänniskor).

    Hur var eller är det för dig? Känner du att du blev mer av en "högerextremist" när du fick barn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blev du "högerextrem" när du fick barn?
  • mr me
    Anonym (man) skrev 2015-01-27 17:20:36 följande:

    [quote=74756193][quote-nick]mr me skrev 2015-01-27 17:13:58 följande:[/quote-nick][/quote]

    Hur kan du gilla det då?


    Det vore ju inte särskilt givande att starta en sådan tråd på Flashback? Här finns det många kvinnor och människor med vänstersympatier som kan ha gjort den ideologiska "resan".

    Den här tråden hade varit värdelös att skapa på Flashback.
  • sjuttiofemman

    Det enda högerextrema jag kom i närheten av var när dåvarande sambon inte ville ha sex längre och högerhanden fick jobba istället

  • Mandel
    Anonym (man) skrev 2015-01-27 17:04:42 följande:
    Låter som socialdemokrati för 40 år sedan.
    Hade socialdemokraterna varit nu som de var då hade jag kanske röstat rött, men idag känns S mer som att de bara vill dela ut någon annans pengar.
    Det är skillnad på att ha ett drägligt liv mot att ha samma levnadsstandard som den/de familjer där båda jobbar heltid.
    Alla är inte lika och alla kan inte ha det lika.  Och alla vill inte ha det lika...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • FDFMGA
    mr me skrev 2015-01-27 15:46:06 följande:
    Vi kan väl åtminstone enas om att Miljöpartiet inte är ett parti som propagerar för längre fängelsestraff, det var kärnan i trådstarten. En motpol till dem som vill att grova våldsbrottslingar istället blir inlåsta.
    Möjligen skulle vi kunna enas om att den formulering som står i MP:s partiprogram har mycket lite att göra med det du skriver i trådens inledande inlägg.

    mr me: "är Miljöpartiets förslag om att stänga fängelserna i förhoppning om att man ska kunna skola om alla mördare, rånare och våldtäktsmän till goda människor verkligen en så bra idé?"

    mr Miljöparti: "Brottspåföljder har både ett brottsförebyggande och ett rehabiliterande syfte. Kriminalvård ska vara human och ha som mål att den som dömts inte ska återfalla i kriminalitet"

    Däremot skulle vi nog inte kunna enas om att dina tolkningar är oerhört tendentiösa och att det är detta som är orsaken till att  du hamnar så snett i debatten.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • SpanskaFlugan
    mr me skrev 2015-01-27 17:02:42 följande:

    Det skrev jag inte att jag gjorde? I övrigt har jag redan svarat på den frågan.Gnäll?

    Jag ställde en fråga som jag vill att folk svarar på. Uppriktigt talat tycker jag att det är bra att folk som du är lite tjuriga och kommer med påhopp eftersom det håller tråden vid liv, då är det fler som svarar på frågan.


    mr me skrev 2015-01-27 17:02:42 följande:

    Det skrev jag inte att jag gjorde? I övrigt har jag redan svarat på den frågan.Gnäll?

    Jag ställde en fråga som jag vill att folk svarar på. Uppriktigt talat tycker jag att det är bra att folk som du är lite tjuriga och kommer med påhopp eftersom det håller tråden vid liv, då är det fler som svarar på frågan.


    Du ställde en fråga och kom sedan med massa dravel som du inte kan backa upp. Men det är nu bra att du erkänner att du är medvetet provokativ enbart för att lyfta dina frågor. Förstår dock inte varför du gnäller på påhopp om det är nu är en medveten strategi att provocera. Påminner mig och fjortisbloggaren Kissie faktiskt.
  • mr me
    FDFMGA skrev 2015-01-27 18:06:24 följande:
    Möjligen skulle vi kunna enas om att den formulering som står i MP:s partiprogram har mycket lite att göra med det du skriver i trådens inledande inlägg.

    mr me: "är Miljöpartiets förslag om att stänga fängelserna i förhoppning om att man ska kunna skola om alla mördare, rånare och våldtäktsmän till goda människor verkligen en så bra idé?"

    mr Miljöparti: "Brottspåföljder har både ett brottsförebyggande och ett rehabiliterande syfte. Kriminalvård ska vara human och ha som mål att den som dömts inte ska återfalla i kriminalitet"

    Däremot skulle vi nog inte kunna enas om att dina tolkningar är oerhört tendentiösa och att det är detta som är orsaken till att  du hamnar så snett i debatten.

    Det är ju fortfarande ett faktum att det här är politik som MP driver och står upp för och såhär har man i närtid formulerat sig i sitt partiprogram:

    "Fängelsestraff har inte varit någon särskilt framgångsrik metod för att avskräcka från brott eller förebygga återfall i brott. Därför är det viktigt att se i vilken utsträckning det går att finna alternativ till fängelsestraffet."

    och

    "Kriminalpolitiken måste bygga på en människosyn som ger alla människor goda utvecklingsmöjligheter. I huvudsak bör alternativ sökas till fängelsestraff, som sällan är en framgångsrik metod att förebygga brott"

    Man är motståndare till fängelsestraff och hoppas kunna vårda bort det "onda" i människor (så länge de inte är sådana där "rasister", sådana uppmuntrar man till att låta mörda på gatan utan rättegång eller brottsmittanke).

    Nog för att jag utifrån ditt vänsterpolitiska perspektiv kan ha ansetts tagit ut svängarna något, men essensen är ändå att MP är ett kriminalliberalt parti som står upp för en våldsromantisk samhällssyn.

    Det är det jag vill kontrastera och jag undrar hur många som känner att den livssynen är något man lämnat bakom sig när man fött barn.

  • mr me
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-27 18:43:29 följande:
    mr me skrev 2015-01-27 17:02:42 följande:

    Det skrev jag inte att jag gjorde? I övrigt har jag redan svarat på den frågan.Gnäll?

    Jag ställde en fråga som jag vill att folk svarar på. Uppriktigt talat tycker jag att det är bra att folk som du är lite tjuriga och kommer med påhopp eftersom det håller tråden vid liv, då är det fler som svarar på frågan.


    Du ställde en fråga och kom sedan med massa dravel som du inte kan backa upp.
    Jag har backat upp alla sakpåståenden i trådstarten. Flera gånger dessutom.

    Sedan förvånar det mig inte att du upprepar att jag inte skulle ha gjort det.
  • SpanskaFlugan
    mr me skrev 2015-01-27 19:42:26 följande:
    Jag har backat upp alla sakpåståenden i trådstarten. Flera gånger dessutom.

    Sedan förvånar det mig inte att du upprepar att jag inte skulle ha gjort det.
    Du har inte backat upp något. Din tes visade vara din egen personliga uppfattning och hörsägen. Om du skrivit "Jag har en tes..:" hade det varit helt ok. Men du har skrivit en TS som om det vore en vedertagen sanning. 

    Sen har FDFMGA visat tydligt att du helt klart tolkat MP:s partiprogram helt felaktigt. Det står inte ett ord om att de tänker stänga fängelser. Där har du helt enkelt fel. 

    Sen har vi hela den här paragrafen: "Som förälder vill man instinktivt skydda sina barn mot våld och kriminalitet och börjar därför tycka att brottslingar ska straffas hårt och blir mer skeptisk till det mångkulturella samhällets alla baksidor, enligt tesen. Man blir mindre förlåtande mot grovt kriminella och mindre hatisk mot så kallade "privilegierade" (dvs skötsamma medmänniskor)." 

    Vilka är "man", var kommer källan till "man" som förälder blir mer skeptisk till det mångkulturella samhället? Var är källan till att "man" blir mindre förlåtande och mindre hatisk mot vissa grupper i samhället? 

  • Anonym (*)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-27 20:22:27 följande:
    Du har inte backat upp något. Din tes visade vara din egen personliga uppfattning och hörsägen. Om du skrivit "Jag har en tes..:" hade det varit helt ok. Men du har skrivit en TS som om det vore en vedertagen sanning. 

    Sen har FDFMGA visat tydligt att du helt klart tolkat MP:s partiprogram helt felaktigt. Det står inte ett ord om att de tänker stänga fängelser. Där har du helt enkelt fel. 

    Sen har vi hela den här paragrafen: "Som förälder vill man instinktivt skydda sina barn mot våld och kriminalitet och börjar därför tycka att brottslingar ska straffas hårt och blir mer skeptisk till det mångkulturella samhällets alla baksidor, enligt tesen. Man blir mindre förlåtande mot grovt kriminella och mindre hatisk mot så kallade "privilegierade" (dvs skötsamma medmänniskor)." 

    Vilka är "man", var kommer källan till "man" som förälder blir mer skeptisk till det mångkulturella samhället? Var är källan till att "man" blir mindre förlåtande och mindre hatisk mot vissa grupper i samhället? 
  • FDFMGA
    mr me skrev 2015-01-27 19:40:31 följande:

    Det är ju fortfarande ett faktum att det här är politik som MP driver och står upp för och såhär har man i närtid formulerat sig i sitt partiprogram:

    "Fängelsestraff har inte varit någon särskilt framgångsrik metod för att avskräcka från brott eller förebygga återfall i brott. Därför är det viktigt att se i vilken utsträckning det går att finna alternativ till fängelsestraffet."

    och

    "Kriminalpolitiken måste bygga på en människosyn som ger alla människor goda utvecklingsmöjligheter. I huvudsak bör alternativ sökas till fängelsestraff, som sällan är en framgångsrik metod att förebygga brott"

    Man är motståndare till fängelsestraff och hoppas kunna vårda bort det "onda" i människor (så länge de inte är sådana där "rasister", sådana uppmuntrar man till att låta mörda på gatan utan rättegång eller brottsmittanke).

    Nog för att jag utifrån ditt vänsterpolitiska perspektiv kan ha ansetts tagit ut svängarna något, men essensen är ändå att MP är ett kriminalliberalt parti som står upp för en våldsromantisk samhällssyn.

    Det är det jag vill kontrastera och jag undrar hur många som känner att den livssynen är något man lämnat bakom sig när man fött barn.


    Så MP uppmanar till mord på rasister och föredrar att mördarna också går fria

    Problemet är att du inte förmår att skilja mellan fantasi och verklighet. Det påminner om tråden du startade där du inbillat dig att det fanns ett MP-förslag om att somalier ska kunna få jobba som läkare utan att de behöver kunna dokumentera att de har en läkarutbildning och dessutom bli godkända utifrån svenska krav.

    Det funkar inte så - man kan inte bestämma hur andra tycker bara för att man tycker illa om dem.

    Något som är lustigt är att ni som sympatiserar med SVP och SD tycks vara väldigt lika i fråga om att vilja skruva till verkligheten så att den passar i era mallar.

    Så oerhört enkelt det hade varit för dig att konstruera frågan "Hur har du som förälder påverkats politiskt av det faktum att du blev förälder och fick ansvar för ytterligare ett eller flera liv?  med svarsalternativen "Inte alls, i riktning höger, i riktning vänster".

    Du finner samma fenomen överlag här på samhällsforumen: "Nationella" som ställer skruvade frågor med än mer skruvade svarsalternativ.

    Politik som en snuttefilt man tar till för att söka bekräftelse, tycker jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sjuttiofemman
    Mandel skrev 2015-01-27 17:31:49 följande:

    Hade socialdemokraterna varit nu som de var då hade jag kanske röstat rött, men idag känns S mer som att de bara vill dela ut någon annans pengar.

    Det är skillnad på att ha ett drägligt liv mot att ha samma levnadsstandard som den/de familjer där båda jobbar heltid.

    Alla är inte lika och alla kan inte ha det lika.  Och alla vill inte ha det lika...


    Det är skillnad på social rättvisa och kommunism. S är inte ute efter att alla ska vara lika, likt en grå massa. Socialdemokratin handlar om att skillnaderna inte ska skena iväg och bli enorma. Det är tex inte rimligt att en vd på ett företag tjänar 50 eller 100 gånger mer än de som producerar varorna eller tjänsterna.
  • pyssel
    mr me skrev 2015-01-27 17:22:31 följande:

    Det vore ju inte särskilt givande att starta en sådan tråd på Flashback? Här finns det många kvinnor och människor med vänstersympatier som kan ha gjort den ideologiska "resan".

    Den här tråden hade varit värdelös att skapa på Flashback.


    Fast den är ju lika värdelös att skapa här då dina frågor utesluter vissa, kanske många, från att välja ett svar. Så vad för nyttigt kan den säga dig utom att du både behöver lära dig att utforma frågor och argumentera seriöst?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Hmm)
    mr me skrev 2015-01-25 22:30:45 följande:

    Är fem års fängelse ett lämpligt straff för en pedofil, borde inte brottsdömda invandrare utvisas och är Miljöpartiets förslag om att stänga fängelserna i förhoppning om att man ska kunna skola om alla mördare, rånare och våldtäktsmän till goda människor verkligen en så bra idé?


    Är detta vad du kallar högerextremism.....?

    Nej, jag värnade om barn redan innan. Jag ansåg också innan att brottsdömda invandrare utan PUT borde utvisas (för grova brott). Självklart kan man inte stänga fängelserna (ser gärna källa på det) men rehabilitering är naturligtvis helt rätt väg att gå, fast den processen ska påbörjas innanför fängelsemurarna.
  • Anonym (yoko)

    Enligt Kriminalvårdens egen statistik så återvänder 75% av alla förstagångsförbrytare till fängelse inom tre år. Det är ju inte direkt avskräckande för de kriminella då..

    Ja, längre straff och fler utvisningar kan ju vara en början för en rätsida

  • KillBill
    Anonym (yoko) skrev 2022-08-19 22:54:40 följande:

    Enligt Kriminalvårdens egen statistik så återvänder 75% av alla förstagångsförbrytare till fängelse inom tre år. Det är ju inte direkt avskräckande för de kriminella då..

    Ja, längre straff och fler utvisningar kan ju vara en början för en rätsida


    Fake news! det är precis tvärt om. 70 % återfaller inte i brott och återfallen har minskar över tid. 

    www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/aterfall/

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Blev du "högerextrem" när du fick barn?