• FCBJ

    Hur länge ska man korrigera prematurer?

    Jag har hört att när ett prematurfött barn blir 1 år så har det oftast kommit ikapp jämnåriga. Hur har det varit för era barn? Ligger de i fas med jämnåriga när det  gäller den motoriska och psykologiska utveckling?

    Funderar även på hur man ska se på det hela när det gäller kosten. Kan man börja med familjens mat till barnet när de fyller 1 år eller ska man korrigera åldern där också? När har njurarna utvecklats färdigt?

  • Svar på tråden Hur länge ska man korrigera prematurer?
  • Långbenopluto

    När dom blir 1 år ska man inte korrigera dom i åldern mer.

    Min son föddes 10 veckor för tidigt och han räknades som prematur tills han var 1 år. Vi gav vanligt mat (som oss) från 1 års ålder.

    Han fick funktionsnedsättningar pga att han var född så tidigt.....

    Hur många veckor för tidigt kom ditt barn?

  • a no nym

    Det beror ju lite på hur mkt förtidugt födda de är. Född v 22 o v35 kan inte hanteras på samma sätt. Fick barn i v 33 som inte korrigerades gällande mat, däremot vid utvecklingbedömningarna upp till året ungefär. Fick en en född v 28 som hade så känslig mage att vi fick rekomendationen att korrigera halva tiden för mat, och hela tiden vid utvecklingbedömningarna upp till 18 mån. Neonatal bör kunna hjälpa dig med vad som gäller för ditt barn om inte BVC har kunskapen.

  • FCBJ

    BVC verkar inte veta så mycket. Men minns nu att när vi skulle började med smakportioner så sas det att man skulle ta antal veckor för tidigt och dela med hälften så fick man den tid man skulle korrigera.
    Min är född 8 veckor för tidigt så jag kanske ska vänta 4 extra veckor då innan hon får äta samma mat som oss andra. Utvecklingsmässigt tror jag även jag behöver korrigera 4 veckor. I alla fall om man läser vad de ska kunna vid en viss ålder.

  • Bio

    Jag tänker att när de är så gamla att några månader hit eller dit inte spelar någon roll, då är det ingen poäng med att korrigera. Jag ser dock ingen orsak varför de någonsin skulle "komma ikapp" barn som föddes fullgångna vid samma tid som prematurerna kom ut, de barnen befruktades ju tidigare och är biologiskt sett äldre. Så det är ju inte att komma ikapp utan att komma förbi i så fall.

    Vi började ganska tidigt med maten i samråd med läkaren på neo, eftersom vår plutt inte växte tillräckligt på amning och ersättning. Det funkade bra, han började komma upp i kurvan och magen klarade också det. Vi ökade också tidigare än rekommendationerna, testade oss fram vad han gillade och det funkade bra hos oss. Det enda vi var noggranna med var att inte ge honung före 1 år korr eftersom det *kan* bli riktigt farligt även om det är extremt ovanligt.

  • FCBJ
    Bio skrev 2015-06-08 22:08:16 följande:

    Jag tänker att när de är så gamla att några månader hit eller dit inte spelar någon roll, då är det ingen poäng med att korrigera. Jag ser dock ingen orsak varför de någonsin skulle "komma ikapp" barn som föddes fullgångna vid samma tid som prematurerna kom ut, de barnen befruktades ju tidigare och är biologiskt sett äldre. Så det är ju inte att komma ikapp utan att komma förbi i så fall.

    Vi började ganska tidigt med maten i samråd med läkaren på neo, eftersom vår plutt inte växte tillräckligt på amning och ersättning. Det funkade bra, han började komma upp i kurvan och magen klarade också det. Vi ökade också tidigare än rekommendationerna, testade oss fram vad han gillade och det funkade bra hos oss. Det enda vi var noggranna med var att inte ge honung före 1 år korr eftersom det *kan* bli riktigt farligt även om det är extremt ovanligt.


    Jag bryr mig in heller speciellt mycket om att korrigera själva utvecklingsfasen även om jag tycker det är intressant att följa.
    Det jag mest funderar på är när ett barn tål salt i maten. De säger ju att njurarna inte är färdigutvecklade förrän vid 1 års ålder.
  • Bio

    Jo men njurarna blir ändå inte färdigutvecklade över en natt på ettårsdagen. Inte ens över ett par månader däromkring. Och egentligen så tycks det inte ens vara så farligt med saltet, eftersom ingen har sett barn med njurskador orsakade av salt (www.barnakuten.nu/bebisar/borja-med-dig-sjalv-om-att-ge-bebisen-annat-an-mammamjolkersattning/ , skrivet av barnläkare). Det gäller bara för barn liksom för vuxna att inte överdriva.

    Vi började ge av familjens mat lite före okorrigerade ettårsdagen, småningom blev det mer och mer av den vanliga maten som han kunde och ville få i sig.

Svar på tråden Hur länge ska man korrigera prematurer?