• Shofalerittan

    Hur gör man slut

    Hej hej!

    Jag o min partner har en sjukt destruktiv relation, vi bråkar flera ggr i veckan, säger elaka saker, kastar grejer osv. Tror vi båda har insett att vi måste göra slut men hur? Jag har ingenting utan honom, han har alla våra pengar inlåsta så jag inte får tag på dom, han står på alla grejer vi äger tillsammans osv. Min familj pratar inte med mig så jag har ingenstans att ta vägen o utöver det skulle jag aldrig klara av att Bara träffa min son varannan vecka.

    Min partner har ett stort socialt nätverk o skulle klara sig oavsett vad som händer mellan oss, han använder detta emot mig för han vet att jag inte har någonstans att ta vägen. Så vad gör man?? Jag klarar inte av den här relationen mer, den bryter ner mig.

  • Svar på tråden Hur gör man slut
  • KittyK80

    Hur försörjer du dig nu? Hur ser er boendesituation ut (äger/hyr/)? Är ni gifta?

  • Shofalerittan
    KittyK80 skrev 2020-06-28 15:24:41 följande:

    Hur försörjer du dig nu? Hur ser er boendesituation ut (äger/hyr/)? Är ni gifta?


    Har haft föräldrapenning, men de här va sista månaden jag fick ut nått därifrån, jag studerade innan det. Vi hyr i andra hand o har bara varit sambos på papper i ett år :(
  • Anonym (ooo)

    Har han era gemensamma pengar inlåsta? vadå, är han en gangster? 

    Du ska kontakta en kvinnojour så får du hjälp med hur man tar sig loss. Du behöver kanske en advokat på sikt, om du tror att han kommer bråka med dig om barnet. 

    Sedan undrar jag om det finns någon som skulle hjälpa dig? Kommer alla kasta skit på dig, eller finns det folk som faktiskt förstår hur det är? Någon du kan berätta om det destruktiva för. Jag tror att många gånger har man inte sagt något för att man på något vis skäms, när det egentligen är den andra parten som borde skämmas. 

  • KittyK80
    Shofalerittan skrev 2020-06-28 15:46:43 följande:
    Har haft föräldrapenning, men de här va sista månaden jag fick ut nått därifrån, jag studerade innan det. Vi hyr i andra hand o har bara varit sambos på papper i ett år :(
    Låter som att du måste börja med att hitta en bostad och inkomst. Soc kan inte hjälpa dig förrän du har ett kontrakt, så det är lite knepigt. Bästa vore förstås om du snabbt kunde hitta ett jobb.

    Hur mycket pengar har ni, rör det sig om stora summor eller bara lite? Tror det allra viktigaste du måste göra är att skaffa en egen inkomst så fort du kan.
  • manolito
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-28 15:48:47 följande:

    Har han era gemensamma pengar inlåsta? vadå, är han en gangster? 

    Du ska kontakta en kvinnojour så får du hjälp med hur man tar sig loss. Du behöver kanske en advokat på sikt, om du tror att han kommer bråka med dig om barnet. 

    Sedan undrar jag om det finns någon som skulle hjälpa dig? Kommer alla kasta skit på dig, eller finns det folk som faktiskt förstår hur det är? Någon du kan berätta om det destruktiva för. Jag tror att många gånger har man inte sagt något för att man på något vis skäms, när det egentligen är den andra parten som borde skämmas. 


    Fast det är ju inte säkert att det är uteslutande är mannen som är orsaken till att det är en destruktiv relation. Det är kanske han som borde få hjälp av en mansjour för att ta sig loss.
  • Anonym (L)

    Det är bara att göra slut som gäller, om du inte vill fortsätta ert förhållande. Det finns inget annat.

    Vad menar du med att han har alla era pengar inlåsta? Hans pengar är väl hans pengar? Eller har ni gemensam ekonomi?

    Det du måste göra är att försörja dig själv. Skaffa ett arbete och se dig om efter en annan bostad som du kan bo i. Du ska inte flytta in hos någon annan, utan du ska söka arbete och skaffa en egen bostad.

    Vad gäller sonen så brukar det ju bli så att det är varannan vecka som gäller. Ni har väl gemensam vårdnad och även pappan vill väl träffa sin son och sonen vill väl träffa sin pappa, så det brukar ju bli så att man kör varannan vecka. Förstår att det känns väldigt tufft att ha det så i början, men vad ska man annars göra? Det är oftast det som är det bästa för barnet och det som är mest rättvist för alla inblandade. Ni kan ju inte bara vara tillsammans för sonens skull och för att slippa varannan vecka. Ni kommer att vänja er med tiden och det kommer även sonen att göra. Att hålla ihop ett förhållande/äktenskap enbart pga barnet/barnen fungerar sällan. Man vänjer sig med tiden och det är mycket bättre att hitta någon som man faktiskt kan vara lycklig ihop med.

  • Anonym (L)
    manolito skrev 2020-06-28 17:04:31 följande:

    Fast det är ju inte säkert att det är uteslutande är mannen som är orsaken till att det är en destruktiv relation. Det är kanske han som borde få hjälp av en mansjour för att ta sig loss.


    Exakt.

    Jag själv (kvinna) har levt i en destruktiv relation med en man och i vårt fall var vi båda boven, jag var dock mest skyldig till att vår relation var destruktiv. Så irriterande med folk som bara antar att allt är mannens fel, då det ofta är bådas fel, eller kanske bara kvinnans fel.
Svar på tråden Hur gör man slut