• Monsoon

    Hinner inte med

    Min fasad är inte färdigmålad, vinden är belamrad med duplo, böcker och brister, plastleksaker och ärvda tavlor, kuddar och damm. Staketet står omålat, plattsättning blev inte så bra, husknutar och dörrfodret är under tak men inte ditsatta. Huset är rent men kläderna står kvar på tork och dotterns listor är inte ditsatta. Löv behöver krattas och en kärra står o skräpar på uppfarten. Det finns lite grusvägar kvar efter plattsättning, de skulle behövas röjas bort..

    På jobbet är det massor att göra och dottern är ledsen om att hennes rum inte ska målas om till roligare färger, jag målade rosa som hon ville men jon har nu ändrat sig ett år senare. Hon är fem.

    Jag känner att det aldrig tar slut. Ni som är äldre eller i alla fall klokare, säg till mig hur jag ska tackla det här så det blir bra?

  • Svar på tråden Hinner inte med
  • Jag är bara jag

    Prioritera! Satsa på det som är viktigast. Skriv projektlistor. Beta av en sak i taget. Yra inte runt här och där och försök få ordning. Då blir det oftast hastverk av det. På jobbet kanske du kan delegera? Hemma kanske du kan leja hjälp? Eller fråga släkt och vänner om de kan hjälpa till och få en fika som tack? Vad gäller det rosa rummet tycker jag det får vara just nu. 5-åringar är dit ilet viker som vi brukar säga. Tungan ute De tycker än si och än så, men det går ju inte göra som de vill hela tiden.

    Saker som ska sorteras lägger man i 4 högar: spara, slänga, skänka, sälja.

  • Kusinen

    Prioritera. Vad måste göras underhållsmässigt för att värre saker inte ska inträffa? Vad behövs för dotterns skulle och för att livet där hemmma ska vara kul? Prioritera de sakerna först och prioritera bort aånt som man "borde" göra men skm egentligen inte är särskilt viktigt.

    Swn kan man ju också prioritera utifrån större perspektiv. Är du ensamstående och bor i hus? Är det i så fall värt det? Ger det ettså stort mervärde för dig och din familj att det väger upp det extra jobbet och den extra stressen? Annars kanske du ska ta och prioritera en annan typ av boende.

    Fundeea heltenkelt på vad som är viktigt på rijtig för dig och din familj och skala bort det andra.

  • Monsoon

    Tack för alla svar.

    Sen igår har jag krattat bort alla löv från infarten, lagt i sopsäckar och lastat i skåpbilen, plattat till alla grushögar med en kratta över infarten, målat staketet, tagit ner allt duplo och briotåg o alla plastleksaker från vinden i pappkassar och lagt i skåpbilen, dammsugit vinden (huset i övrigt är alltid städat och i ordning) och hängt in all tvätt.

    Barnen fick se lite extra skärm och va ute och cyklade under tiden jag jobbade ute. Min man monterade ett par husknutar och slipade på en dörr. Han lagar nu pannkakor och jag sorterar kläderna ifrån torkställningen in i allas lådor. Storhandlade inför veckan (det gör jag alltid) och besökte min mor i stan en kortis.

    Igår tog jag barnen till skogen medan mannen slipade dörren. Vi plockade svamp fikade och hade det bra med en annan familj.

    Jag förklarade för min dotter att jag inte kan måla om hennes rum en gång till, att hon nu fick ha det rosa som hon ville ha det förra året, i alla fall ett tag till.

    Jag messade även vår snickare och bokade honom tills i mars för att måla färdigt fasaden på timmar

    Nu känns det definitivt bättre. Huset är i ordning, infarten ser bra ut, vinden är fräschare och mycket tommare och iordninggjord.

    Det jag har kvar:

    Måla resten av staketet imorgon

    Åka med skåpbilen till returpunkten

    Sätta på dörrfodret runt dörren

    Köpa och sätta dit lister i dotterns rum

    Fler tips?

  • Tomelilla15

    En jättetrevlig grej är att bjuda in vänner till en arbetsträff där du står för mat och fika. Det är ett sätt att umgås och be om hjälp samtidigt. Fråga några nära vänner om de skulle kunna tänka sig en dag att hjälpa dig, många ställer upp om man ber om det och kom ihåg att många tycker det är trevligt att få hjälpa till. Skriv en lista, förbered så att allt som behöver användas finns hemma, typ målarfärg och sånt.

  • Monsoon
    Tomelilla15 skrev 2021-11-06 18:55:55 följande:

    En jättetrevlig grej är att bjuda in vänner till en arbetsträff där du står för mat och fika. Det är ett sätt att umgås och be om hjälp samtidigt. Fråga några nära vänner om de skulle kunna tänka sig en dag att hjälpa dig, många ställer upp om man ber om det och kom ihåg att många tycker det är trevligt att få hjälpa till. Skriv en lista, förbered så att allt som behöver användas finns hemma, typ målarfärg och sånt.


    Det skulle kännas såååå pinsamt. De har väl så det räcker själva? ;) men men kan väl försöka nån gång. Kan göra ett frest med staketet om jag inte hinner imorgon
  • AMCG

    Ta en sak i taget och var nöjd med att du en dag satte upp lister runt en dörr eller målade en sida/i 1 h.

    Ha en fysisk lista där du sträcker över när en sak är avklarad.

  • Monsoon
    AMCG skrev 2021-11-06 22:33:53 följande:

    Ta en sak i taget och var nöjd med att du en dag satte upp lister runt en dörr eller målade en sida/i 1 h.

    Ha en fysisk lista där du sträcker över när en sak är avklarad.


    Tack! Nu är vinden som sagt iordninggjord, staketet får bli färdigt nu till helgen hoppas jag. Hoppas att det börjar lossna. Tack för de goda råd, tror att fira varje steg framåt är nåt som skulle funka för mig. Så man återfår lite glädje i vardagen under alla måsten. Jag ska se om jag kan haffa lite lister nu på vägen hem en av dessa dagar. Måste bara ha måtten i telefonen först.
  • Tomelilla15
    Monsoon skrev 2021-11-06 19:26:07 följande:

    Det skulle kännas såååå pinsamt. De har väl så det räcker själva? ;) men men kan väl försöka nån gång. Kan göra ett frest med staketet om jag inte hinner imorgon


    Det är inte pinsamt. Det är bara modigt att be om hjälp. Kan de inte så kan de inte men kom ihåg att folk gillar att hjälpa andra. Det känns meningsfullt och folk kan välja det för att det känns bra.
Svar på tråden Hinner inte med