• LadyNemi

    Kvinnlig sterilisering titthålsoperation

    Hej! Ni som steriliserat er bia titthålsoperation, hur har er mens varit efteråt? Hur länge och hur mycket? Smärta? 
    Hur var det med samlag efteråt, gjorde det ont eller något annat? 

  • Svar på tråden Kvinnlig sterilisering titthålsoperation
  • Anonym (Hur?)

    Kort fråga, varför skulle slidan påverkas av en sterilisering? 

  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Hur?) skrev 2022-10-27 10:30:10 följande:

    Kort fråga, varför skulle slidan påverkas av en sterilisering? 



  • Anonym (L)

    Gjorde min sterilisering 2019. Hade haft hormonspiral (Jaydess) innan som togs ut i samband med operationen. 


    När jag fick mens efter detta så var det EXTREMT mycket, och hade oerhörd mensvärk. Har alltid haft kraftig mens och mensvärk men detta var som att ha förlossningsvärkar. 
    Efter det gjorde jag en NovaSure- behandling, alltså en värmebehandling av livmodern (under narkos) för att bli av med mensen. Efter denna har jag haft pytteliten blödning en dag i månaden. Helt fantastiskt. Ingen mensvärk heller. Kan jag verkligen rekommendera.

  • Anonym (L)

    Just ja, skulle ju svara på om det gjorde ont med samlag - man får inte ha sex på ett par veckor efter operationen eller efter NovaSure men när jag började ha samlag igen så gjorde det inte ont eller kändes annorlunda alls. Tvärtom bättre eftersom ingen av oss stack sig på spiralen längre... 

  • Anonym (Ej så svårt)
    Anonym (Hur?) skrev 2022-10-27 10:30:10 följande:

    Kort fråga, varför skulle slidan påverkas av en sterilisering? 


    Kort svar, har man opererat sig kan det göra ont att ha sex om operationen är i nedre delen av magen. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ej så svårt) skrev 2022-10-27 10:55:06 följande:
    Kort svar, har man opererat sig kan det göra ont att ha sex om operationen är i nedre delen av magen. 
    Ja men när det läkt gör det ju såklart inte ont? Man hoppar väl inte i säng en timme efter en operation oavsett var den gjorts?
  • LadyNemi
    Anonym (L) skrev 2022-10-27 10:46:51 följande:

    Gjorde min sterilisering 2019. Hade haft hormonspiral (Jaydess) innan som togs ut i samband med operationen. 


    När jag fick mens efter detta så var det EXTREMT mycket, och hade oerhörd mensvärk. Har alltid haft kraftig mens och mensvärk men detta var som att ha förlossningsvärkar. 
    Efter det gjorde jag en NovaSure- behandling, alltså en värmebehandling av livmodern (under narkos) för att bli av med mensen. Efter denna har jag haft pytteliten blödning en dag i månaden. Helt fantastiskt. Ingen mensvärk heller. Kan jag verkligen rekommendera.


    Tack för ditt svar! Hade du kraftig mens innan steriliseringen också? 

    Det med NovaSure har jag aldrig hört om, har bara hört att man måste operera bort hela livmodern för att mensen ska försvinna och det är något som är väldigt svårt att få till om man inte är sjuk på något sätt ... Låter väldigt intressant måste jag säga... Är det också under narkos eller hur/var gör man detta? Kostnad?
  • Emer66

    Det påverkade inte min mens alls. 
    Och vad hög har förstått så är det, de normala. 

  • Emer66
    Emer66 skrev 2022-10-27 13:04:43 följande:

    Det påverkade inte min mens alls. 
    Och vad hög har förstått så är det, de normala. 


    Ingen aning om hur mitt rättstavningsprogram lyckades ändra "jag" till "hög". 
  • LadyNemi
    Emer66 skrev 2022-10-27 13:04:43 följande:

    Det påverkade inte min mens alls. 
    Och vad hög har förstått så är det, de normala. 


    Okej...jag gjorde operationen för ca 3 veckor sen och ska ha mens denna veckan enligt min menscykel. Hoppas ju att det ska bli mindre smärtor och mindre blödningar då jag hade mycket problem med detta innan och är en del av varför jag steriliserade mig. .. Men verkar inte som det är så vanligt om jag fattat det rätt nu...
  • Anonym (L)
    LadyNemi skrev 2022-10-27 12:00:17 följande:
    Tack för ditt svar! Hade du kraftig mens innan steriliseringen också? 

    Det med NovaSure har jag aldrig hört om, har bara hört att man måste operera bort hela livmodern för att mensen ska försvinna och det är något som är väldigt svårt att få till om man inte är sjuk på något sätt ... Låter väldigt intressant måste jag säga... Är det också under narkos eller hur/var gör man detta? Kostnad?

    Ja, jag hade kraftig mens innan också. Hann bara ha mens 2 gånger efter steriliseringen innan jag gjorde NovaSure, men det var verkligen störtflod.


    Att ta bort livmodern är inget man rekommenderar om det inte föreligger sjukdom som du säger.
    NovaSure görs (oftast iaf) under narkos, det går fort, tar kanske 10 minuter så man vaknar snabbt till igen. De för in ett instrument i livmodern via slidan som bränner sönder livmoderslemhinnan så att den inte kan blodfyllas  på samma sätt som innan. Man kan ha lite lätt "mensvärk" efteråt och blöda lite, inget av detta hände dock mig. Jag kände ingenting efteråt och jobbade som vanligt dagen efter. Det finns en risk att livmoderslemhinnan växer tillbaka och man med tiden får mer mens, men det är inte alltid det sker. Resultatet blir ofta bättre ju äldre (närmare klimakteriet) man är. Jag gjorde mitt ingrepp när jag var 35, är nu 38 och det är fortfarande jättebra, har som sagt en liten blödning en dag i månaden. Innan operationen hade jag mens i 7 dagar per månad och blödde som en stucken gris. 
    NovaSure kan man få via landstinget, din barnmorska kan skriva remiss.


     

  • Anonym (Abc)

    Ingen förändring. Min mens blev mer eftersom att spiralen jag hade innan hade dämpat den. Så det var ju inte steriliseringen som gjorde det utan borttaget av spiralen.

    Sexet bättre eftersom att spiralen  hade dämpat sexlusten.

    Så man kan väl kort och gott säga att allt återgick till det normala efter att spiralen hade orsakat saker som var onormala.

  • Anonym (0 prev-medel)

    varför inte bara välja att ha 0 preventivmedel.

    aldrig haft det i hela mitt liv ...

    har mina 2 barn så jag funkar som jag ska..

    bara att välja bort att ha sex 5 dagar i månaden..

    Det klarar väl vem som helst?!

    snacka om att göra en höna av en fjäder..

  • Emer66
    Anonym (0 prev-medel) skrev 2022-10-29 11:16:53 följande:

    varför inte bara välja att ha 0 preventivmedel.

    aldrig haft det i hela mitt liv ...

    har mina 2 barn så jag funkar som jag ska..

    bara att välja bort att ha sex 5 dagar i månaden..

    Det klarar väl vem som helst?!

    snacka om att göra en höna av en fjäder..


    Fattar du inte att man steriliserar sig för att man INTE vill ha barn,  någonsin?!  
    (alternativ inte vill ha fler, någonsin).  

    Alla kvinnor har inte heller en jämn menscyckel, och spermier kan dessutom överleva 5 dagar innuti slidan.

    Varför skulle man chansa och vara tvungen att göra abort?  
    Bättre att sterilisera sig om man är säker på att man inte vill ha barn. 
  • Anonym (L)
    Anonym (0 prev-medel) skrev 2022-10-29 11:16:53 följande:

    varför inte bara välja att ha 0 preventivmedel.

    aldrig haft det i hela mitt liv ...

    har mina 2 barn så jag funkar som jag ska..

    bara att välja bort att ha sex 5 dagar i månaden..

    Det klarar väl vem som helst?!

    snacka om att göra en höna av en fjäder..


    Funkar inte så för alla! Jag har aldrig haft en helt regelbunden cykel och har verkligen ingen lust att göra abort eller få fler barn. Och det barn jag har är för övrigt resultatet av "avbrutet samlag". Den metoden funkade mindre bra.


    Jag vill inte greja med preventivmedel mer och jag ville slippa min jättejobbiga mens. 


    Funkar det för dig så kul för dig då. Men förstår inte varför du måste kommentera isåfall.

  • Anonym (Fia)

    Min mens var exakt samma som innan steriliseringen både i cykel, mängd och smärta. Jag steriliesrade mig pga av jag inte skulle ha fler barn (42 år då) och gjorde dt via titthål. Okomplicerad "operation" och sexlivet blev bättre då jag och min man inte behövde tänka på preventivmedel.
    Tänker om man har problem med blödningar lr smärtor av mens så kanske man ska titta på andra metoder. 
    När jag var 46 år gjorde jag en hysterektomi pga av flera myomer, endonmetrios och gigantiska blödningar och det är bland det bästa jag gjort för att förbättra min livskvalitet. 

Svar på tråden Kvinnlig sterilisering titthålsoperation