• Anonym (Orolig)

    Dela upp vårdnaden 2 åring?

    Jag har precis skrivit på ett hyreskontrakt med i flytt i april. 
    Saken är den att min nya bostad ligger 10 mil från där vi bor nu. 
    Vi flyttade hit för nåt år sen. Ingen av oss känner någon här,  jobbar här eller har nån anknytning hit där vi bor nu.
    För mig var det självklart att bo närmare städerna då det varken finns vidare jobb eller boendemöjligheter här. 

    Det kan ju dock ställa till  det när man ska ha gemensam vårdnad? 

    Jag vill att vårt barn mestadels ska bo med mig. Hen är på pass liten(2år) och dessutom är hen ganska mamig överla så för mig är det självklart att hen ska vara skriven hos mig, bo mest med mig men ha regelbundet umgänge med pappa.
    Han är en bra pappa på sått och vis, älskar vårt barn otroligt men jag anser han är väldigt passiv och har svårt att hålla koll på mycket av det praktiska vardagsbestyret. Därför känns det bäst för mig att barnet bor mest hos mig.


    Pappan kommer högst troligen bosätta sig närmare men det dröjer säkert lite.

    Hur hade ni fördelat upp umgänget?

    Kan tillägga att vi inte kan kommunicera ordentligt och bara jag nämnder såna här saker så menar han på att han ska ha barnet osv.(ser det mest som ett sätt att straffa mig/rädsla för att jag ska ta barnet ifrån honom, vilket jag absolut  inte vill).
    Undrar även om jag kan få konsekvenser av att flytta så pass långt iväg?
    Har dock inget alternativ men undrar ändå.

  • Svar på tråden Dela upp vårdnaden 2 åring?
  • Anonym (klnvböjiiö)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-25 17:16:17 följande:
    Nej jag tänker ju inte ta barnet mot pappans vilja som alla här verkar tror. Herregud. 

    Och du är förstås expert på jobb och bostadsmarknaden i hela sverige eller?
    Och särskilt där JAG bor? Tror knappast det.
    Anledningen till flytten framgår i mitt inlägg. Vare sig DU köper det eller inte skiter väl jag i.

    Skaffa ett liv. 

    Har ni gemensam vårdnad? Om nej, då kan du skriva barnet hos dig, flytta och sen se till att pappan och barnet får träffas så mycket som det praktiskt är möjligt. 


    Har ni gemensam vårdnad KAN du flytta med barnet och skicka in en flyttanmälan. MEN då kommer pappan att få ett brev ang det och kan då stämma dig på boendet samt kräva ett interimistiskt beslut på att barnets boende ska vara hos honom och han kommer troligen att få det. Sen görs en utredning om vart barnets huvudsakliga dygnsvila ska vara och det blir troligen hos pappan. 


    Om pappan inte stämmer dig på boendet och kräver interimistiskt beslut så kommer barnet mest troligt att anses ha rotat sig hos dig i ert nya boende och barnet skrivs där. 


    Men hur det blir kan ingen här säga något om. 


    Du kan också köra en 'fuling' och säga att ja, men jag MÅSTE flytta för här kan jag inte skapa mig ett bra liv för mig och barnet. Vill du inte att barnet flyttar med mig så får du ta barnet på heltid så får jag åka hit så ofta som möjligt för umgänge och så får vi dela upp semestrar osv mellan oss. 


    Jag tänker mig ett upplägg som detta: 


    Antingen flyttar barnet med mig och vi gör upp ett umgängesschema så du kan träffa barnet så ofta som möjligt eller så tar du över huvudansvaret för barnet och så får jag ett umgängesschema som gör att jag kan träffa barnet så ofta som möjligt. Om du har barnet på heltid behöver du tänka på detta: Och så radar du upp allt som är viktigt, kontakt med förskolan, kontakt med läkare, se till att barnet har allt med på rätt dag till förskolan, vilken typ av mat barnet behöver äta osv. 


    I de allra flesta fall kommer pappan att backa då han inser hur mycket jobb det kommer att bli som han inte har en aning om. 


     

  • Tow2Mater
    Anonym (klnvböjiiö) skrev 2023-02-25 20:57:26 följande:

    Har ni gemensam vårdnad? Om nej, då kan du skriva barnet hos dig, flytta och sen se till att pappan och barnet får träffas så mycket som det praktiskt är möjligt. 


    Har ni gemensam vårdnad KAN du flytta med barnet och skicka in en flyttanmälan. MEN då kommer pappan att få ett brev ang det och kan då stämma dig på boendet samt kräva ett interimistiskt beslut på att barnets boende ska vara hos honom och han kommer troligen att få det. Sen görs en utredning om vart barnets huvudsakliga dygnsvila ska vara och det blir troligen hos pappan. 


    Om pappan inte stämmer dig på boendet och kräver interimistiskt beslut så kommer barnet mest troligt att anses ha rotat sig hos dig i ert nya boende och barnet skrivs där. 


    Men hur det blir kan ingen här säga något om. 


    Du kan också köra en 'fuling' och säga att ja, men jag MÅSTE flytta för här kan jag inte skapa mig ett bra liv för mig och barnet. Vill du inte att barnet flyttar med mig så får du ta barnet på heltid så får jag åka hit så ofta som möjligt för umgänge och så får vi dela upp semestrar osv mellan oss. 


    Jag tänker mig ett upplägg som detta: 


    Antingen flyttar barnet med mig och vi gör upp ett umgängesschema så du kan träffa barnet så ofta som möjligt eller så tar du över huvudansvaret för barnet och så får jag ett umgängesschema som gör att jag kan träffa barnet så ofta som möjligt. Om du har barnet på heltid behöver du tänka på detta: Och så radar du upp allt som är viktigt, kontakt med förskolan, kontakt med läkare, se till att barnet har allt med på rätt dag till förskolan, vilken typ av mat barnet behöver äta osv. 


    I de allra flesta fall kommer pappan att backa då han inser hur mycket jobb det kommer att bli som han inte har en aning om. 


     


    Han har kanske fått jobba och pendla som en tok för att kunna försörja TS ute på vischan dit hon ville flytta nära naturen för ett år sedan.
  • Anonym (klnvböjiiö)
    Tow2Mater skrev 2023-02-25 21:05:41 följande:
    Han har kanske fått jobba och pendla som en tok för att kunna försörja TS ute på vischan dit hon ville flytta nära naturen för ett år sedan.
    Aha, finns det en tidigare tråd av samma skapare alltså? 
  • Tow2Mater
    Anonym (klnvböjiiö) skrev 2023-02-25 21:13:17 följande:
    Aha, finns det en tidigare tråd av samma skapare alltså? 
    Ingen aning, vi vet inte om bar et varit hemma heltid eller gått på förskola, eller om TS eller pappan jobbar, eller.... spekuleras det om sånt och om att pappan inte skulle ha en aning om jobbet med barn kan man ju spekulera om annat som t ex orsaker till att han kanske inte har exakt lika bra koll på allt med barnet som TS.
  • Anonym (klnvböjiiö)
    Tow2Mater skrev 2023-02-25 21:19:07 följande:
    Ingen aning, vi vet inte om bar et varit hemma heltid eller gått på förskola, eller om TS eller pappan jobbar, eller.... spekuleras det om sånt och om att pappan inte skulle ha en aning om jobbet med barn kan man ju spekulera om annat som t ex orsaker till att han kanske inte har exakt lika bra koll på allt med barnet som TS.
    Jaha, ja jag utgår bara från det som skrivs, det är ju lite svårt att göra annat.  
  • Anonym (klnvböjiiö)
    Tow2Mater skrev 2023-02-25 21:19:07 följande:
    Ingen aning, vi vet inte om bar et varit hemma heltid eller gått på förskola, eller om TS eller pappan jobbar, eller.... spekuleras det om sånt och om att pappan inte skulle ha en aning om jobbet med barn kan man ju spekulera om annat som t ex orsaker till att han kanske inte har exakt lika bra koll på allt med barnet som TS.
    Men om pappan menar allvar med att ha barnet hos sig så lär han ju ändå inte backa vid ett sådant förslag  
  • Tow2Mater
    Anonym (klnvböjiiö) skrev 2023-02-25 21:24:12 följande:
    Jaha, ja jag utgår bara från det som skrivs, det är ju lite svårt att göra annat. smile1.gif  
    Du spekulerade med ditt inser hur mycket jobb det kommer att bli som han inte har en aning om
  • Anonym (klnvböjiiö)
    Tow2Mater skrev 2023-02-26 00:45:53 följande:
    Du spekulerade med ditt inser hur mycket jobb det kommer att bli som han inte har en aning om
    TS skrev ju att han inte har koll. Alltså utgick jag från det. 
  • Anonym (Eldies)
    Anonym ((V)) skrev 2023-02-25 20:37:43 följande:

    Låter som en lag som behöver ses över för det är inte logik i den hela vägen...föräldern som gör mer har mindre rättigheter och varför ska barnet nu vara fast (livet ut eller hur länge?) på den orten egentligen där hen dessutom bara bott i ett år och har inga andra släktingar på orten (fast de kan flytta nån annanstans också)...att bara nämna hur svårt det är nu i Sverige att få bostad och jobb bör räcka som argument för att få flytta utan krångel och en massa onödiga processer. Pappan klarar ju inte att sköta det praktiska runt barnet så varför ska hans ord väga tyngre.


    Nja, det är väl en ganska bra lag eftersom det innebär att inte heller pappan skulle kunna ta barnet och flytta ifrån ts?

    Ts har inte mindre rättigheter än pappan, de står lika där inför lagen. 


    Ts får flytta hur mycket hon vill, pappan får flytta hur mycket han vill, det ingen av dem kan göra är dock att ta med sig barnet från den andre hur som helst.

    Men du tycker alltså att lagen ska ändras så att en förälder bara kan ta sitt barn och sticka? Du förstår vad det skulle innebära för många som har en partner som vill jävlas? Vad hade du tyckt om lagen inte fanns och ts skrev ett förtvivlat inlägg om att pappan flyttat 10 mil bort med hennes barn och att hon inte kunde göra något för att stoppa honom?

  • Tow2Mater
    Anonym (klnvböjiiö) skrev 2023-02-26 08:08:42 följande:
    TS skrev ju att han inte har koll. Alltså utgick jag från det. 
    TS skrev har svårt att hålla koll på mycket av det praktiska vardagsbestyret. Hur du tolkar det som inte inser hur mycket jobb det kommer att bli som han inte har en aning om vet jag inte.

    Som exemplevis att likställa att blöjor ska bytas sju ggr per dag, där pappan kanske byter tre av dem när han är hemma efter jobbet med att typ inte veta hur man man byter en blöja och att det faktist ska göras dagligen.

    Men att få lite mer information om TS omständigheter och situation skulle ju vara trevligt.
  • Anonym (Maskros)
    Anonym (klnvböjiiö) skrev 2023-02-25 20:57:26 följande:

    Har ni gemensam vårdnad? Om nej, då kan du skriva barnet hos dig, flytta och sen se till att pappan och barnet får träffas så mycket som det praktiskt är möjligt. 


    Har ni gemensam vårdnad KAN du flytta med barnet och skicka in en flyttanmälan. MEN då kommer pappan att få ett brev ang det och kan då stämma dig på boendet samt kräva ett interimistiskt beslut på att barnets boende ska vara hos honom och han kommer troligen att få det. Sen görs en utredning om vart barnets huvudsakliga dygnsvila ska vara och det blir troligen hos pappan. 


    Om pappan inte stämmer dig på boendet och kräver interimistiskt beslut så kommer barnet mest troligt att anses ha rotat sig hos dig i ert nya boende och barnet skrivs där. 


    Men hur det blir kan ingen här säga något om. 


    Du kan också köra en 'fuling' och säga att ja, men jag MÅSTE flytta för här kan jag inte skapa mig ett bra liv för mig och barnet. Vill du inte att barnet flyttar med mig så får du ta barnet på heltid så får jag åka hit så ofta som möjligt för umgänge och så får vi dela upp semestrar osv mellan oss. 


    Jag tänker mig ett upplägg som detta: 


    Antingen flyttar barnet med mig och vi gör upp ett umgängesschema så du kan träffa barnet så ofta som möjligt eller så tar du över huvudansvaret för barnet och så får jag ett umgängesschema som gör att jag kan träffa barnet så ofta som möjligt. Om du har barnet på heltid behöver du tänka på detta: Och så radar du upp allt som är viktigt, kontakt med förskolan, kontakt med läkare, se till att barnet har allt med på rätt dag till förskolan, vilken typ av mat barnet behöver äta osv. 


    I de allra flesta fall kommer pappan att backa då han inser hur mycket jobb det kommer att bli som han inte har en aning om. 


     


    Du uppmanar TS  till att göra en ?fuling? hade du gjort lika om det var pappan som ville flytta iväg med barnet? Njae va?  Vad jag är less på mammor som tror dom äger barnet. 
  • Anonym (klnvböjiiö)
    Anonym (Maskros) skrev 2023-02-28 20:30:44 följande:
    Du uppmanar TS  till att göra en ?fuling? hade du gjort lika om det var pappan som ville flytta iväg med barnet? Njae va?  Vad jag är less på mammor som tror dom äger barnet. 
    Ja
Svar på tråden Dela upp vårdnaden 2 åring?