• Anonym (Vårdnadstvist)

    Vårdnadstvist i hovrätten, hur lång tid? Skillnad mot tingsrätten?

    Vårdnadstvist med dom från tingsrätt, domen har överklagats och det har beviljats prövningstillstånd till hovrätten. 

    Förstått att det inte går att säga exakt hur lång tid det dröjer innan målet tas upp.  Har sökt och hittat allt från några månader upp till ett år, och då har det varit lite oklart om det rört sig om prövningstillståndet eller huvudförhandlingen/domen. 

    Någon som vet eller har erfarenhet av hur lång tid tid kan ta från att prövningstillstånd har kommit tills hovrätten tar upp det? Dröjer det flera månader innan man hör något från hovrätten?

    Undrar även om det blivit en ny huvudförhandling eller om dom har dömt utan parternas närvaro? Hur fungerar det? Skillnad inför/under jämfört med Tingsrätten och hovrätten?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-04-26 08:46
    Uppdatering då jag har varit otydlig i min frågeställning.

    Jag undrar hur andra, framför allt de som har varit klagande och/eller motpart har upplevt processen gällande vårdnadstvist från tingsrätten till/efter hovrätten.

    Har ett ombud och har fått information och uppfattning om hur det kan gå till och att det finns olika sätt, tar olika tid osv hur dom kan behandla ärenden. Att det skiljer från vilken hovrätt osv osv. Syftar alltså inte enbart på statistik eller faktumet att det skiljer i tid och att det kan gå till si eller så i allmänhet, utan för dom som varit med.

    Är helt enkelt nyfiken på hur det har fungerat, gått och själva upplevelsen från er som har gått igenom detta.

  • Svar på tråden Vårdnadstvist i hovrätten, hur lång tid? Skillnad mot tingsrätten?
  • Anonym (Vårdnadstvist)
    Anonym (Jur) skrev 2023-04-25 14:19:22 följande:

    Kolla med ditt ombud. 


    Har pratat med min advokat, därav jag förstått att det är olika när dom tar upp målen och att det även finns andra fall som kommer in på förtur samt att det kan vara olika hur de hanterar målen gällande närvaro vid huvudförhandling eller inte. 

    Fick inga raka besked, vilket jag förstår är svårt att säga och tänkte då att jag ställer frågan här, om andra har varit med om eller känner till hur det fungerat för dom eller fall dom känner till. 

    Medveten om att det är väldigt olika och jag kommer givetvis ha mitt ombud med även under denna proceduren, men fram tills dess så är jag ändå nyfiken och försöker kolla upp 
  • Anonym (aa)

    om inte ens en advokat kan svara, så varför skulle nån här kunna ge bättre besked? Det är precis som du skriver, väldigt olika. Det påverkas bl.a av hur mycket annat arbete rätten har. 

  • Anonym (Jur)
    Anonym (Vårdnadstvist) skrev 2023-04-25 14:32:26 följande:
    Har pratat med min advokat, därav jag förstått att det är olika när dom tar upp målen och att det även finns andra fall som kommer in på förtur samt att det kan vara olika hur de hanterar målen gällande närvaro vid huvudförhandling eller inte. 

    Fick inga raka besked, vilket jag förstår är svårt att säga och tänkte då att jag ställer frågan här, om andra har varit med om eller känner till hur det fungerat för dom eller fall dom känner till. 

    Medveten om att det är väldigt olika och jag kommer givetvis ha mitt ombud med även under denna proceduren, men fram tills dess så är jag ändå nyfiken och försöker kolla upp 
    Vad  speler det för roll om någon säger att det tog fyra veckor att få PT och sen HUF efter tre månader? Det är ett enskilt fall.

    Någon annan kan säga att det tog nio månader till HUF.

    Vill du få bättre underlag kontakta aktuell hovrätt och be om statistik.
  • Anonym (Vårdnadstvist)

    Var bara intresserad hur det fungerat och varit för andra, inte bara kring tid. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Vårdnadstvist) skrev 2023-04-25 19:43:15 följande:

    Var bara intresserad hur det fungerat och varit för andra, inte bara kring tid. 


    Även det kan ditt ombud svara på. Du har experten ett telefonsamtal bort.
  • Anonym (Vårdnadstvist)
    Anonym (M) skrev 2023-04-25 20:05:57 följande:
    Även det kan ditt ombud svara på. Du har experten ett telefonsamtal bort.

    Jag har pratat med mitt ombud och har även fått till mig och att det är olika och även inför/under/om huvudförhandling. 

    Förstår att jag har varit otydlig i min frågeställning och medveten om att beroende på hur man ställer frågan så får man svar därefter

    Jag var nyfiken på hur andra, då främst klagande eller motpart har haft och upplevt det.

  • Anonym (?)

    Skulle någon här kunna ge bättre info än ditt ombud?

  • Anonym (Vårdnadstvist)
    Anonym (?) skrev 2023-04-25 22:24:13 följande:

    Skulle någon här kunna ge bättre info än ditt ombud


    Som jag skrev i inlägget ovan,  jag undrade över hur andra som framförallt varit klagande och/eller motpart upplevt och haft det. Hur det har fungerat för dom osv. 


    som jag skrev i samma inlägg, jag har helt enkelt varit otydlig i min TS. 

  • Anonym (aa)
    Anonym (Vårdnadstvist) skrev 2023-04-26 05:06:29 följande:

    Som jag skrev i inlägget ovan,  jag undrade över hur andra som framförallt varit klagande och/eller motpart upplevt och haft det. Hur det har fungerat för dom osv. 


    som jag skrev i samma inlägg, jag har helt enkelt varit otydlig i min TS. 


    Du vet kanske att du kan uppdatera din TS så att du där lägger in det som du undrar, mer än om tid? Då slipper du svara på fler inlägg med samma sak.
  • Anonym (Vårdnadstvist)
    Anonym (aa) skrev 2023-04-26 07:16:24 följande:
    Du vet kanske att du kan uppdatera din TS så att du där lägger in det som du undrar, mer än om tid? Då slipper du svara på fler inlägg med samma sak.
    Tack, har uppdaterat TS nu.
Svar på tråden Vårdnadstvist i hovrätten, hur lång tid? Skillnad mot tingsrätten?