• gullig

    Är livrädd för att det kan vara tjocktarmscancer!!!

    För en dryg månad sen upptäckte jag blod i avföringen tre dagar på raken.
    Fick en tid för rektoskopi som inte visade något konstigt.

    Tog blodprov och fick med mig provrör för att göra avföringsprover.
    Läkaren ringer efter några dagar och berättar att jag har blodbrist orsakad av järnbrist så han skrev ut järntabletter och skickade en SVF-remiss för koloskopi.

    Sedan kom provsvaren på avföringsproverna och de visade alla tre på blod i avföringen och på kalprotektin som man ska ligga under 80 har jag 491.

    Jag har tid för koloskopi den 16 oktober och det känns så jobbigt att behöva vänta.

    Jag har symtom som: stenhård i magen, förändrade avföringsvanor (från att ha gått 1-2 ggr/vecka till 3-4 ggr/dag.
    Ont i magen men inte jätteont.
    Anemi pga järnbrist, har gått ner litegrann i vikt (några kilo senaste månaderna, blod i avföringen (både synligt och så kallat osynligt blod)

    Jag är livrädd för att det ska vara cancer!
    Och hoppas verkligen att det hellre är någon inflammatorisk tarmsjukdom.

    Är det någon annan som varit med om liknande? Berätta gärna!

  • Svar på tråden Är livrädd för att det kan vara tjocktarmscancer!!!
  • Anonym (En till)

    Jag har ulcerös kolit. Allt över 50 är onormalt. Jag har aldrig haft diarrer utan varit hård i magen  Hade inga smärtor eller andra symtom heller. 


    önskar dig lycka till! Jag lever ett bra liv med bra underhållsmedicin!

  • Anonym (A)

    Gå på toa 1-2 ggr per vecka, är det normalt? Jobbar inte magen extremt långsamt då? Tänker att det kan ge problem på lång sikt.

  • Anonym (M)

    Det kan vara både inflammation och cancer. Går inte att säga än. Oavsett är det bra om du försöker hålla avföringen mjuk med tex Movikol. Den skall inte vara stenhård.
    Försök att få i dig näring - motverka viktnedgång, tex med små kaloririka portioner ofta eller skaffa näringsdryck. 

    Om det är cancer är det mycket vanligt att den går att bota. Crohn/ulcerös kolit blir livslångt, men man kan ofta hindra Skov.

    De kan ju ha något helt annat övergående. Hittade de inget i tarmen hoppas jag de kollar sköldkörteln.

    Lycka till - inget av detta är en omedelbar dödsdom.

  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (A) skrev 2023-09-26 22:32:21 följande:

    Gå på toa 1-2 ggr per vecka, är det normalt? Jobbar inte magen extremt långsamt då? Tänker att det kan ge problem på lång sikt.


    Håller med. Tarmen måste också motioneras för att hållas i bra skick. Helst nr 2 varje dag.
  • Anonym (låter som)
    Anonym (Alma Omt) skrev 2023-09-26 22:03:41 följande:

    Jag hade inflammerade tarmfickor som visade sig som blod i avföringen. Ont i magen, mest långt ner vänster sida, flertal toabesök dagligen.


    Vad gjorde man åt det?
  • Anonym (Alma Omt)
    Anonym (låter som) skrev 2023-09-27 07:50:35 följande:
    Vad gjorde man åt det?
    Smärtlindring för problem med tarmfickorna åt jag Alvedon i 10 år. Iår blev jag är opererad och är nu helt smärtfri. 
  • gullig
    Anonym (Alma Omt) skrev 2023-09-26 22:03:41 följande:

    Jag hade inflammerade tarmfickor som visade sig som blod i avföringen. Ont i magen, mest långt ner vänster sida, flertal toabesök dagligen.


    Var du hård i magen? Kollade man hb och järn på dig? Hur var de proverna i så fall?
  • gullig
    Anonym (A) skrev 2023-09-26 22:32:21 följande:

    Gå på toa 1-2 ggr per vecka, är det normalt? Jobbar inte magen extremt långsamt då? Tänker att det kan ge problem på lång sikt.


    Det vanligaste var nog att jag gick 2-3 gånger per vecka och har gjort det hela livet.
    Det är tydligen lika normalt som att gå flera gånger per dag.
    Så det är jätte individuellt
  • gullig
    Anonym (M) skrev 2023-09-26 23:38:46 följande:

    Det kan vara både inflammation och cancer. Går inte att säga än. Oavsett är det bra om du försöker hålla avföringen mjuk med tex Movikol. Den skall inte vara stenhård.
    Försök att få i dig näring - motverka viktnedgång, tex med små kaloririka portioner ofta eller skaffa näringsdryck. 

    Om det är cancer är det mycket vanligt att den går att bota. Crohn/ulcerös kolit blir livslångt, men man kan ofta hindra Skov.

    De kan ju ha något helt annat övergående. Hittade de inget i tarmen hoppas jag de kollar sköldkörteln.

    Lycka till - inget av detta är en omedelbar dödsdom.


    Jag har börjat ta omnilax och inolaxol dagligen nu och det blir ju lite lite mjukare.

    Nu gör det inget att jag går ner i vikt då jag har ett bmi på 26 så det är ju bara bra 😊

    Det verkar som att tjocktarmscancer har blivit vanligare på personer under 40 och de flesta verkar också bli friska så det är ju positivt om det skulle vara det värsta tänkbara.

    Tack! Jag hoppas att det är vadsomhelst utom cancer 
  • Anonym (Alma Omt)
    gullig skrev 2023-09-27 11:30:56 följande:
    Var du hård i magen? Kollade man hb och järn på dig? Hur var de proverna i så fall?
    Var aldrig hård i magen. Proverna minns jag inte alls.
  • Anonym (Anonym)

    Har ett barn med Ulcerös Kolit. Hade ont i magen, slemmiga, blodiga diarrér många gånger om dagen. Även nattetid. Utvecklades under några månader. Blev trött och orkelös och sprang på toa efter ha ätit.
    Kalprotektin på 6000. Fick diagnos efter Gastroskop/ koloskop, MR-buk med kontrast.

  • gullig
    Anonym (En till) skrev 2023-09-26 22:12:57 följande:

    Jag har ulcerös kolit. Allt över 50 är onormalt. Jag har aldrig haft diarrer utan varit hård i magen  Hade inga smärtor eller andra symtom heller. 


    önskar dig lycka till! Jag lever ett bra liv med bra underhållsmedicin!


    Hade du blodbrist pga järnbrist?
    Blod i avföringen?

    Vad bra att du kan leva ett bra liv med medicin!
  • Anonym (En till)
    gullig skrev 2023-10-01 18:29:07 följande:
    Hade du blodbrist pga järnbrist?
    Blod i avföringen?

    Vad bra att du kan leva ett bra liv med medicin!
    Ja, jag hade blodbrist och det var blod och slem i avföringen. 
  • Anonym (Elsa)

    Hur har det gått för dig? Är I liknande situation 

Svar på tråden Är livrädd för att det kan vara tjocktarmscancer!!!