• Jeffreyovego

    Abort v.17 Trisomy 21

    Hej,

    Väljer att skriva detta inlägg i informationssyfte då jag själv hittade väldigt lite om processen från privatpersoner när jag själv gick igenom det. 


    Vi blev gravida med ett önskat barn förra hösten efter ett par missfall. Mådde, likt många andra, skit från v.6 - v.12 - därefter släppte det värsta illamåendet m.m. 


    Fick kub-test inbokat till v.13 (på plats konstaterades 13 + 3). Dagen kom och jag var väldigt spänd. På plats tar allt ca 40-45 minuter, och tillbaka kommer BM med ett resultat på 1:26 Trisomy 21. Känner direkt en enorm klump i bröstet, både min sambo och BM försöker övertyga mig att det behöver inte vara något, procentuellt är det fortfarande liten risk. Direkt får jag känslan av att det ÄR Trisomy 21 (än med lite hopp). Läkare och BM berättar att nipt inte nu är aktuellt utan moderkaksprov måste göras snarast. Får en tid på ett annat sjukhus veckan därför för moderkaksprov. Provet i sig var tufft, först en del förberedelser med ultraljud, därefter rengöring på mig och runt om, läkare + två BM är i rummet, min mage täcks med papp och läkaren tar fram en väldigt lång nål och trycker med snabba rörelser ett par gånger, processen gick snabbt, förberedelserna tog tid, det var inte supersmärtsamt, snarare oerhört obehagligt. 

    Därefter fick jag vänta 2 veckor när jag tillslut fick ett telefonsamtal med svaret att fostret faktiskt har Downsyndrom/Trisomy 21. Blev superledsen såklart, men jag och min sambo hade redan pratat noggrant om hur vi ville göra om det var ett för oss negativt besked, därför kunde jag direkt svara att jag ville genomföra en abort. 


    Veckan efter, där jag nu i princip är inne i v.17, fick jag tid för aborten. Kom till sjukhuset tidigt på morgonen, blev tilldelat ett rum och en egen toalett. Fick byta om, sätta kanyl, kort information. Började med att stops upp ett par tabletter vaginalt, långt upp. Efter ca 1h började det göra ordentligt ont och skakade oerhört i kroppen. Man inväntar en att en blödning ska komma men efter några timmar fick jag ta ytterligare en omgång vaginalt, smärtan blir värre och värre under dagen, får smärtstillande i tablettform. 3 gånger fick jag stoppa upp tabletter vaginalt utan någon lycka och får ta en sista omgång, allts fjärde (sen började de fundera på alternativa lösningar) väntade några timmar, började så smärtstillande med spruta direkt i magen som hjälpte en del. Efter många, många timmar vid ca 22:30 fick jag en otrolig smärta där vattnet plötsligt släppte, fick springa till toaletten där jag satt en längre stund, skakandes och inväntade det fruktansvärda, och plötsligt hände det, fostret kom. Fick kallade direkt på sjuksköterska som kom och satte en sax i änden på navelsträngen som hängde kvar, personligen var jag helt borta, mestadels pga det psykiska med också det tillsammans med det Fysiska. Fick vänta på att mer skulle komma ut men återigen hände inget så fick vänta och vänta. Tillslut fick man tillkalla läkare där jag fick genomgå en gynekologisk process att få ut resterna som fanns kvar. Min sambo hade varit fantastisk under hela dagen, men han höll på att svimma av där inte när det fullkomligen sprutade ut blod på sjuksköterska, golv, läkare när resterande kom ut - vilket var passande i en tuff situation, kunde skratta lite åt honom. 


    Därefter fick vi vänta ytterligare, blödde såklart mycket men mådde bättre nu och kunde få i mig lite mat. Fick Äntligen åka hem vid strax efter 03:00 på natten, tack och lov med lite smärtlindring så att jag kunde få sova. Fick närmsta veckan använda förlossningsbindor men därefter blödde jag väldigt lite men under några veckors tid. 


    Det var väldigt tufft rent psykiskt, har beskrivit det så kortfattat som möjligt och då svårt att få med alla känslomässiga aspekter längs processens gång. 


    Hoppas att detta kan vara behjälpligt för någon som ska gå igenom liknande. Själva aborten tog lång tid för mig, det gör det inte för alla, det är väldigt individuellt. 

  • Svar på tråden Abort v.17 Trisomy 21
  • Anonym (Svårt)

    Beklagar det som nibfått gå igenom men måste komma med lite att det behöver inte gå till på det sättet. 
    En abort/sent avbrytande kan variera precis som en förlossning kan variera från person till person och även från en förlossning till den andra för samma person. 

    Jag genomgick ett sent avbrytande då de vid rul såg att något inte var helt rätt. Fick ny tid för ul en vecka vid det tillfället tog de även fostervsttensprov.   Efter ca 1.5 v kom beskedet som vi fasade, trisomi 18. Vi fick tid till psykolog och sen hjälpte de till att ordna papper för att be om tillstånd att ta bort fostret. Vilket vi fick. 
    23/12 hade jag med en vän till avdelningen. Jag fick två tabletter vaginalt och senare två tabletter till.  Fivk lpna en tens apparat för smärtlindring. Annars såg vi mest på tv och pratade. Framåt em blev smärtan mer påtaglig. Vattnet gick i sängen och kände sen vad jag trodde var dags för toabesök men där kom bebis . Min kompis ringde på hjälp och de tog hand om bebis och hjälpte mig till sängen, moderkakan kom ut utan problem.   Var hemma innan kl 19. .
    Absolut att det gjorde ont men så mycket mindre än vid de andra förlossningar jag haft 

  • Anonym (Svårt)

    Ska även tillägga att jag fick gå till psykologen/kuratorn kopplad till gyn även några gånger efter. 

  • Jeffreyovego
    Anonym (Svårt) skrev 2023-10-17 13:32:52 följande:

    Ska även tillägga att jag fick gå till psykologen/kuratorn kopplad till gyn även några gånger efter. 


    Exakt, som jag skrev på slutet av mitt inlägg, det är väldigt individuellt och självklart går inte alla igenom exakt samma procedur varken psykiskt eller fysiskt. I mitt fall blev den fysiska smärtan nog extra påtaglig då jag rent psykiskt mådde så dåligt av hela situationen. 

    Ledsen att höra om det du fick gå igenom, det måste ha varit riktigt tufft besked att få. Det är otroligt att dem erbjuder psykologhjälp under en sådan tuff process, man känner sig extremt ensam så tror det är väldigt viktigt att få prata, tur att du tog vara på det.

    Dessutom är det värt att nämna att sjuksköterskorna var helt fantastiska, verkligen rätt människor på rätt plats. 
  • Anonym (Undrande)

    Jag beklagar verkligen? låter helt fruktansvärt. 


    men en fråga bara: varför gör man inte en kirurgisk abort (nedsövd)? Detta måste ta så mycket på psyket tänker jag? Eller får man inte det?

  • Jeffreyovego
    Anonym (Undrande) skrev 2023-10-19 08:08:40 följande:

    Jag beklagar verkligen? låter helt fruktansvärt. 


    men en fråga bara: varför gör man inte en kirurgisk abort (nedsövd)? Detta måste ta så mycket på psyket tänker jag? Eller får man inte det?


    Tack så mycket du. 


    Nu är jag inte helt säker, men jag tror att man efter ett visst antal veckor inte gör en skrapning vid abort, kanske efter v.12 eller 13, därav att jag vart tvungen att gå igenom processen som jag gjorde. Så mitt svar blir (tror jag haha) att man inte får det. 

  • sandramandra

    Jag beklagar er sorg verkligen, blev otroligt tagen. Hur mår du idag psykiskt/fysiskt? Har ni tankar på att försöka bli gravida igen? 
    Kram

  • Jeffreyovego
    sandramandra skrev 2023-10-22 22:27:34 följande:

    Jag beklagar er sorg verkligen, blev otroligt tagen. Hur mår du idag psykiskt/fysiskt? Har ni tankar på att försöka bli gravida igen? 
    Kram


    Tack så mycket för din omtanke. 


    Efter aborten, som ägde rum i december förra året, var det psykiskt tufft den första tiden, kände mig extremt ensam, innan allt började gå åt helsike hade jag inte berättat för mer än en person om graviditeten, jag gick dock kontinuerligt hos psykolog (gjort i flera år) och där fick jag släppa på alla tankar som nog hjälpte en del. I övrigt tycker jag att jag varit psykiskt stark och försökt blicka framåt så mycket som är möjligt. Personligen valde jag att inte få reda på kön eller ha någon minnesceremoni, det hjälpte nog mig att distansera hela händelsen, tror att en så liten sak som kön hade kunnat få mig att må ännu sämre då det bidrar till mer ?verklighet?. 


    Fysiskt har det inte varit några stora problem, men vi försökte att bli gravida igen så fort vi kunde, min kropp verkade annorlunda, alltid haft väldigt ömma bröst inför varje mens men det var helt borta, fick grov acne, rubbade menscyklar - sökte hjälp och fann att jag troligen har pco/pcos (alltså, detta har inget samband med aborten, jag har troligen inte haft symtom innan bara). 

    Nu, Oktober - 10 månader senare, har jag för knappt en vecka sedan plussat och fått veta att jag är gravid igen. Väldigt lycklig men också extremt orolig. 

Svar på tråden Abort v.17 Trisomy 21