• Måp3

    Vem äger problemet och lösningen?

    Min man och jag gifte oss nyligen efter 3 års förhållande. Vi båda har barn sedan tidigare. Mina barn är mer eller mindre utflugna. Min mans barn inte lika utflugna. Min man och jag har fortfarande separata boenden, men planerar på sikt att bo tillsammans på heltid. Planen är att det ska ske om ett år.

    I dagsläget upplever jag det långt bort att vi kan bo tillsammans på heltid om ett år. Valet att ej bo tillsammans för närvarande beror till stor del på att jag och min mans barn ej känner varandra tillräckligt. Detta är ett bekymmer för mig då mannens barn inte gör några större ansträngningar för att lära känna mig. Jag har gett den tid och visat intresse för att lära känna dem, men det är inte lätt då de ej knappt pratar med mig. De svarar på mina frågor men inte mycket mer än så. Jag har tappat orken för att försöka längre, likaså mina barn som även de gjort sitt för att lära känna min mans barn. 

    Jag har berättat för min man hur jag och mina barn upplever det hela. Tyvärr verkar han ej riktigt förstå allvaret och göra vad han kan för att förändra situationen. Jag önskar att han skulle prata med sina barn om det, de är trots 14 och 19 år och kanske vid den åldern kan ta in att även de behöver göra sitt för att det ska bli bättre. Det tog mig ganska hårt att få veta att de misstyckte till att vi skulle gifta oss av den anledningen att de ej känner mig tillräckligt. Frustrerande och orättvisa besked då deras mamma tydligen flyttade ihop med en peron efter bara några månader som barnen bor med varannan vecka. Min man och jag ville skona barnen från det, så därför väntar vi med att bo tillsammans.

    Jag undrar bara vem som äger problemet till att vi ej kan bo tillsammans? Alla äger väl var sin del, men har svårt att se lösningar på problemet.

  • Svar på tråden Vem äger problemet och lösningen?
  • Anonym (Qwerty)

    Du äger problemet. Har du tur då vill din man hjälpa dig att lösa det.

  • Anonym (Lea)

    En 14-åring och en 19-åring vill ju knappt ens hänga med sina egna föräldrar. Spendera så mycket tid i deras hem som du kan och var bara dig själv/vanlig. Normala konversationer osv. Du behöver inte vända ut och in på varken dig själv eller dem. Människor lär man känna över tid genom att bara vara sig själv, det gäller alla, och särskilt tonåringar skulle jag vilja säga. Att tränga sig på hjälper inte, att hålla sig undan hjälper inte. Fasa dig in i deras liv, bara. Var där och käka middag och häng i soffan. Följ med din man och glo på nån match de spelar. Var bara som vanligt. Man måste inte känna varandra supermycket från början och som sagt de är tonåringar! De känner ju knappt sig själva. 

  • Anonym (Jo)
    Måp3 skrev 2023-11-07 16:06:08 följande:

    Jag undrar bara vem som äger problemet till att vi ej kan bo tillsammans? Alla äger väl var sin del, men har svårt att se lösningar på problemet.


    Jag skulle säga att du äger problemet. Du måste acceptera att de inte tycker att de känner dig (lösningen) och fundera på om ni verkligen ska flytta ihop om ett år. Varför ska ni vänta så länge? Ursäkta men det är helt idiotiskt att gifta sig utan att bo ihop först.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jo) skrev 2023-11-07 17:33:47 följande:
    Jag skulle säga att du äger problemet. Du måste acceptera att de inte tycker att de känner dig (lösningen) och fundera på om ni verkligen ska flytta ihop om ett år. Varför ska ni vänta så länge? Ursäkta men det är helt idiotiskt att gifta sig utan att bo ihop först.
    Instämmer.
    Varför gifta sig om man inte ens vet om man trivs med att bo ihop?
Svar på tråden Vem äger problemet och lösningen?