• Aina03

    Att fira jul - olika konstellationer

    Om ni är separerade och har nya partners och även barnbarn, brukar ni fira jul tillsammans allihopa och fungerar det bra? Har ni några problem med det? Vore intressant och ta del av era upplevelser. Jag har under många års tid firat jul med min partners ex och deras barn och barnbarn, men när min partners ex blev singel tyckte jag det var svårt att fortsätta fira jul med deras vuxna barn och barnbarn. Det var mycket lättare att fira tillsammans när hon hade en man, men nu känns det jättekonstigt att sitta där med min partnersh ex, deras vuxna barn och barnbarn. Jag mår inte bra av det och vill inte vara med om det mer. Nu är ena vuxna barnet skilt och jag tror inte att hon kommer att fira jul med sitt ex och eventuellt hans nya och deras gemensamma barn.

  • Svar på tråden Att fira jul - olika konstellationer
  • Anonym (Familjekonstellationer)

    Det kan nog vara väldigt olika. Men är du inte bekväm i situationen så säg nej.

  • Aina03

    Jag gör inte det längre, samtidigt som det känns som att jag sårar min partners vuxna dotter som vill bjuda dit sin mamma och pappa. Men nu när hennes syster skilt sig, kommer det nog bli annorlunda och dottern som brukat bjuda hem föräldrarna kommer att fira varannan jul med sin partner hos hans föräldrar i en annan stad. Jag och min partner åker iväg utomlands över julen. Skönt att slippa allt strul.
    Der är mycket mer komplicerat att fira jul, när det är splittrade familjer och alla ska vara nöjda.
    Därför är det skönt att bara försvinna. Fått nog!

  • Anonym (Tillsammans)

    Vi firar jul tillsammans! Våra tre döttrar, exmaken, min sambo och jag. Våra föräldrar firar också med oss, dvs exmakens föräldrar, mina och sambons. Vi har gjort så i över tio år, och det funkar fint för alla

  • Anonym (Annn)

    Till #4
    Bor era barn hemma fortfarande? Lite skillnad på vuxna barn som flyttat hemifrån och har egna barn.

Svar på tråden Att fira jul - olika konstellationer