• MalinJ

    För stor moderkaka

    Hej,
    Första gången jag skapar en tråd och det blir för och se om någon annan varit med om samma situation som jag och min sambo är i nu. 


    Jag har idag gått in i vecka 8, 7+0 och jag var in på ett tidigt VUL igår eftersom vi har 2 missfall med oss sen 1år tillbaka, det senaste i slutet av Juli i somras. 


    Tidigare haft missfall med mitt ex också!

    Men iaf, undersökningen började bra eller vad man ska säga. Man såg en rund fosterhinna/säck men inget foster så han började röra runt och vände och vred på staven för och komma åt överallt och slutligen så var hinnsäcken inte längre rund eller svart inuti utan oval och grumlig. 


    Han hittar fortfarande inget embryo men till slut en moderkaka som ligger uppe till vänster och som han säger ser lite för stor ut och ev missbildad.
    Efter ett tag ger han upp och säger att det inte finns något levande där och att han vill ta prover och se hur högt mina hcg ser ut.

    Är det extremt högt så är det Missbildad moderkaka.

    Han tyckte också det var konstigt med suddig i säcken men sa inte så mycket mer än det.

    Utan att han återkommer när han fått svar på provet som jag tog direkt efteråt. 


    I min journal skriver han allt ovan men också att han misstänker antingen ofostrig graviditet eller partiell mola.
    Sen även att fistersäcken mäter 4+2cm.

    Sedan skrev han till hcg värdet som var på 13500 och normalt så då borde det inte handla om missbildad moderkaka antar jag längre. 


    Sedan gav han mig en ny tid för kontroll nästa vecka då jag gått 8+0. 


    Nu vet jag att det är kört för våran del för han tror inte att den låg gömd, så det han sa var att om det är som han misstänker så kommer det bli operation för skrapning.

    Så jag är inställd på det även om jag givetvis hoppas att han missat den lilla men även om han skulle ha gjort det så var det grumligt, stor moderkaka och konstig form på säcken. Så det låter inte lovande oavsett.

    Men till saken, finns det någon här inne som varit med om samma?
    Hur gick det för er och när upptäcktes det? Och till sist, vad visade sig att det var?? 


    Tack på förhand! 


    Slänger in min bild från vul, det märka avlånga är säcken och uppe till vänster ser man moderkakan som är lite ljusare i bild

  • Svar på tråden För stor moderkaka
  • Lilant

    Finns ingen moderkaka i vecka 7+0 :) så sök vård hos någon som är utbildad korrekt. 

  • MalinJ
    Lilant skrev 2023-11-16 13:53:03 följande:

    Finns ingen moderkaka i vecka 7+0 :) så sök vård hos någon som är utbildad korrekt. 


    Tack för ditt svar, men jag var på ett bra sjukhus med bra läkare och har svårt och tro att det inte stämmer.
    Moderkaka finns nu men som jag skrev så är min förstor för den vecka jag är i. 
  • Maymom
    MalinJ skrev 2023-11-16 15:03:53 följande:
    Tack för ditt svar, men jag var på ett bra sjukhus med bra läkare och har svårt och tro att det inte stämmer.
    Moderkaka finns nu men som jag skrev så är min förstor för den vecka jag är i. 

    Kan du ha varit längre gången än du tror? Att det är förklaringen till större moderkaka?
    Skulle ju tyvärr peka på ma om det är så.


    Lilant: Jo moderkakan har börjat bildas i V8 men står inte för näring till fostret, du har nog blandat ihop det med när den börjar ge näring.

  • MalinJ
    Maymom skrev 2023-11-16 18:48:55 följande:

    Kan du ha varit längre gången än du tror? Att det är förklaringen till större moderkaka?
    Skulle ju tyvärr peka på ma om det är så.


    Lilant: Jo moderkakan har börjat bildas i V8 men står inte för näring till fostret, du har nog blandat ihop det med när den börjar ge näring.


    Tack för ditt svar, och nej jag har definitivt Inte gått längre då jag tempar och testar och allt stämmer in väldigt bra. 


    Att det inte lever är ju klart men tänkte mer om någon varit med om samma och vad det visa sig vara.
    Är lite rädd för Mola för då rekommenderar dom att man väntar minst 6mån på att bli gravid igen. 


    Plus att är det mola så behöver jag tydligen skrapa bort det. 


    Bifogar min temp från äl och fram till plus. 


  • Maymom
    MalinJ skrev 2023-11-16 20:01:33 följande:

    Tack för ditt svar, och nej jag har definitivt Inte gått längre då jag tempar och testar och allt stämmer in väldigt bra. 


    Att det inte lever är ju klart men tänkte mer om någon varit med om samma och vad det visa sig vara.
    Är lite rädd för Mola för då rekommenderar dom att man väntar minst 6mån på att bli gravid igen. 


    Plus att är det mola så behöver jag tydligen skrapa bort det. 


    Bifogar min temp från äl och fram till plus. 


     


    Ja det var ju väldigt tydligt med grafen.

    Hoppas det inte är mola då. För mig tog det 1 år innan jag blev gravid efter mitt andra ma, men nu träffar jag bebis vilken dag som helst. Tiden går långsamt fram tills man tittar bakåt, då känns det som att det gått jättefort. 


    Håller tummarna att det inte är mola och att du snart är gravid på nytt.❤️

  • MalinJ
    Maymom skrev 2023-11-16 20:11:15 följande:

    Ja det var ju väldigt tydligt med grafen.

    Hoppas det inte är mola då. För mig tog det 1 år innan jag blev gravid efter mitt andra ma, men nu träffar jag bebis vilken dag som helst. Tiden går långsamt fram tills man tittar bakåt, då känns det som att det gått jättefort. 


    Håller tummarna att det inte är mola och att du snart är gravid på nytt.❤️


    Tack så mycket.
    Ja detta känns så hemskt och jobbigt psykiskt eftersom det blir värst 3e missfall. Första var ofostrig och ville Inte avsluta sig själv så fick ta abortpiller när jag precis gått in i vecka 10, men där fanns ingenting mer än en fostersäck, som såg normal ut.

    Sedan den i juli kom i vecka 5 av sig själv lr hur man ska säga. Hann vara gravid lite iaf. 


    Sen denna, ja den är märklig. läkaren kunde inte ens säga varför det är grumligt i säcken. Bara att det är konstigt. 


    Jag är så rädd för att jag aldrig kommer få bli mamma, det är hjärtkrossande. Och att jag ska få lov och vänta en vecka på att få veta om det blir en skrapning eller abortpiller igen, det känns så orättvist på något sätt, att få vänta ut dödsdomen.

    Och som sagt; livrädd för att vi inte kommer kunna försöka om snart igen, jag är inte ung. 37år och min sambo 35, vi har precis gjort alla prover för en infertilitetsutredning när vi äntligen plussade igen. 


    Så nu hoppas jag att dom kan låta oss fortsätta den. Även om jag just nu mest är orolig för fler sådana här händelser.

    Varför får jag inget friskt barn Som vi får behålla? 😭 gravid verkar inte vara problemet, mer att den ska utveckla sig och överleva. 

  • Maymom
    MalinJ skrev 2023-11-16 21:38:22 följande:

    Tack så mycket.
    Ja detta känns så hemskt och jobbigt psykiskt eftersom det blir värst 3e missfall. Första var ofostrig och ville Inte avsluta sig själv så fick ta abortpiller när jag precis gått in i vecka 10, men där fanns ingenting mer än en fostersäck, som såg normal ut.

    Sedan den i juli kom i vecka 5 av sig själv lr hur man ska säga. Hann vara gravid lite iaf. 


    Sen denna, ja den är märklig. läkaren kunde inte ens säga varför det är grumligt i säcken. Bara att det är konstigt. 


    Jag är så rädd för att jag aldrig kommer få bli mamma, det är hjärtkrossande. Och att jag ska få lov och vänta en vecka på att få veta om det blir en skrapning eller abortpiller igen, det känns så orättvist på något sätt, att få vänta ut dödsdomen.

    Och som sagt; livrädd för att vi inte kommer kunna försöka om snart igen, jag är inte ung. 37år och min sambo 35, vi har precis gjort alla prover för en infertilitetsutredning när vi äntligen plussade igen. 


    Så nu hoppas jag att dom kan låta oss fortsätta den. Även om jag just nu mest är orolig för fler sådana här händelser.

    Varför får jag inget friskt barn Som vi får behålla? 😭 gravid verkar inte vara problemet, mer att den ska utveckla sig och överleva. 


    Åh förstår din frustration och sorg.
    Vad sa fertilitetsutredningen?
    Det är ju ändå ett plus att du blir gravid men ja det är tungt att gå igenom missfall. Jag hade två på raken, ma, första kom ut efter tabletter, v9, jag valde att göra det hemma och fick själv dra ut en klump...😢
    Andra gången kom det ut av sig självt, det mesta men fick tabletter då lite inte kom ut.
    jag fick mitt första barn vid 38, och nu gravid med andra. Hoppas det kan skänka lite hopp.😊


    antar att du äter folsyra redan. nåt annat? Läst om B-vitamin? D-vitamin under vintern skadar inte. Ta den närmsta tiden till att bygga upp kroppen igen.

  • MalinJ
    Maymom skrev 2023-11-17 00:11:59 följande:

    Åh förstår din frustration och sorg.
    Vad sa fertilitetsutredningen?
    Det är ju ändå ett plus att du blir gravid men ja det är tungt att gå igenom missfall. Jag hade två på raken, ma, första kom ut efter tabletter, v9, jag valde att göra det hemma och fick själv dra ut en klump...😢
    Andra gången kom det ut av sig självt, det mesta men fick tabletter då lite inte kom ut.
    jag fick mitt första barn vid 38, och nu gravid med andra. Hoppas det kan skänka lite hopp.😊


    antar att du äter folsyra redan. nåt annat? Läst om B-vitamin? D-vitamin under vintern skadar inte. Ta den närmsta tiden till att bygga upp kroppen igen.


    Tack för att du delar med dig om din historia, det känns töppen och höra att det går.

    Tja alltså jag plussade i samma veva som då vi skulle ringa och ställa oss i kö, ca 3v efter vi gjort alla prover som skall tas. Så jag ringde in att jag var gravid. Så något mer har jag inte hört. Och är rädd att dom avbrutit den nu? Måste fråga dom om det.

    Jag äter mamma optimal som innehåller folsyra, sedan cvitamin och omega 3.
    Innan jag blev gravid åt jag även d-vitamin, Q10 för och bättra på så mycket som möjligt. Men aldrig tänkt på B-vitamin.

    Varför jag inte äter dom nedan längre är för att det kan vara skadligt när man väl blivit gravid, av det jag läst iaf. 


    Försöker verkligen göra allt jag kan för att bättra på alla möjliga chanser. 


    Jag har inte fått veta något svar på mina prover lr på sambons spermieprov. Lr jo jag fick ett provsvar, det man tar om man är över 35, äggreserv och det var helt okej stod det.
    Men sen ingenting mer. 


    Nu vill jag bara få svar på vad det är för fel just nu, så man kan gå vidare. Och hoppas verkligen inte det är mola för då kommer jag hinna bli 38 innan man ens får börja försöka igen. Och jag är redan så stressad över min ålder. 


    Och att jag har alla dessa problem efter att bli gravid gör inte saken bättre heller 😭😭

  • Maymom

    Låter som en bra bas där med vitaminer. Kolla upp b-vitamin, just vid återkommande missfall tror man att det kan hjälpa. Jag åt det innan jag blev gravid med denna graviditet, och q10 också. Sen vet man ju inte om det var det som gjorde skillnad jämfört med mina ma innan. Men då har man ju åtminstone testat.
    Och mannen? Han kanske behöver något tillskott?


    Förstår det. mitt första ma ville jag bara få ut asap, kändes så jobbigt att gå omkring med, ursäkta uttrycket, en död klump inne i sig, fy vad jag mådde dåligt över det.

    En dag i taget, få veta vad det är, få ut det och nollställa kroppen, sen fokus framåt och på det positiva, det går att bli gravid, tänk om det t.o.m. blir lättare efter en skrapning. Kolla med kliniken om ni behöver ändra/göra/ hjälp med nåt.

  • MalinJ
    Maymom skrev 2023-11-17 13:21:25 följande:

    Låter som en bra bas där med vitaminer. Kolla upp b-vitamin, just vid återkommande missfall tror man att det kan hjälpa. Jag åt det innan jag blev gravid med denna graviditet, och q10 också. Sen vet man ju inte om det var det som gjorde skillnad jämfört med mina ma innan. Men då har man ju åtminstone testat.
    Och mannen? Han kanske behöver något tillskott?


    Förstår det. mitt första ma ville jag bara få ut asap, kändes så jobbigt att gå omkring med, ursäkta uttrycket, en död klump inne i sig, fy vad jag mådde dåligt över det.

    En dag i taget, få veta vad det är, få ut det och nollställa kroppen, sen fokus framåt och på det positiva, det går att bli gravid, tänk om det t.o.m. blir lättare efter en skrapning. Kolla med kliniken om ni behöver ändra/göra/ hjälp med nåt.


    Jag ska absolut kolla upp B-vitamin, någon du rekommenderar på rak arm? Nu kör jag olika märken på mina vitaminer jag kör nu.

    Min sambo äter inga vitaminer, vet inte vad han skulle äta isåfall? Tips?

    Ja nu har vi varit med om alla möjliga, sådana som kommit ut själva, och nu andra som vi behöver hjälp med. dock räckte det med tabletter den andra gången. Nu lät det inte så.

    Fick meddelande av dom om att komma in absolut senast 2 timmar innan besöket för och göra ett nytt hcg prov som dom vill ha innan besöket. Kul det!
    Tar ändå 1 timma för mig dit och sen få lov och vara där iaf 2 1/2 timma innan besöket låter ju kul. 


    Nåja bara göra som dom ber en och göra.
    Men får inte veta varför lr vad dom tror om allt. Känns så hemskt att dom inte pratar med mig. 

  • Maymom
    MalinJ skrev 2023-11-17 17:26:58 följande:

    Jag ska absolut kolla upp B-vitamin, någon du rekommenderar på rak arm? Nu kör jag olika märken på mina vitaminer jag kör nu.

    Min sambo äter inga vitaminer, vet inte vad han skulle äta isåfall? Tips?

    Ja nu har vi varit med om alla möjliga, sådana som kommit ut själva, och nu andra som vi behöver hjälp med. dock räckte det med tabletter den andra gången. Nu lät det inte så.

    Fick meddelande av dom om att komma in absolut senast 2 timmar innan besöket för och göra ett nytt hcg prov som dom vill ha innan besöket. Kul det!
    Tar ändå 1 timma för mig dit och sen få lov och vara där iaf 2 1/2 timma innan besöket låter ju kul. 


    Nåja bara göra som dom ber en och göra.
    Men får inte veta varför lr vad dom tror om allt. Känns så hemskt att dom inte pratar med mig. 


    De vill ju säkert göra en extrakoll för att utesluta saker/dubbelkolla.

    Nej vitaminer för mannen är jag sämre på. Men tror ungefär samma som för kvinnor, googla om zink, magnesium, folsyra, B-vitamin eller något annat kan hjälpa.
Svar på tråden För stor moderkaka