• Emmylou91

    FET återföring chans

    Hej!
    jag är precis fyllda 32, har ett barn som är 3 år (naturlig befruktning). Amh på 0,7 och varit sen jag var 28 År. Har gjort två IVF. Första fick jag ett 2-dagars embryo pga för Låga doser hormoner som resulterade i få ägg- inget plus 

     Andra ivf 7 ägg, 6 befruktades, och alla 6 embryon levde dag 4. Dag 4 satt dom in ett embryo- inget plus. 3st blastisar frystes. Nu ska jag göra embryoåterföring av en blastis nästa vecka. är så trött på denna process. Enligt statistik så BORDE jag bli gravid denna gång eftersom det är 3e försöker och en blastis men jag är så trött på hopp och förtvivlan. det blir liksom aldrig min tur. hormonerna får mig att känna mig deppig. vet inte vad jag vill med inlägget kanske få höra lite hoppfulla berättelser? Enligt statistik så har man ca 50% chans att bli gravid med en blastis. Men är det verkligen bra odds? jaja tack för du läste.
  • Svar på tråden FET återföring chans
  • Citronsmör

    Jag har ingen hoppfull berättelse, tyvärr. Det jag kan säga är att det ofta är bättre att inte bygga upp en bild av att det kommer att fungera på ett visst antal återföringar. Om du tänker "denna gång måste det ju fungera - annars är det för tragiskt", är risken att besvikelsen blir mycket större. Jag gjorde en återföring av ett embryo med väldigt låg kvalitet en gång och även om jag hoppades att det skulle trotsa oddsen, var jag medveten om den låga chansen (typ 1-5% chans) och då blev besvikelsen inte så stor. Andra gånger har det känts som att det verkligen skulle fungera och då kände jag en jättestor besvikelse när det inte fungerade. 

    Det låter i alla fall väldigt hoppfullt att din andra IVF-omgång gick så bra - då vet du vad som fungerar för din kropp ifall du skulle behöva göra det igen.

  • Emmylou91

    Tack för svar, nej jag försöker att inte få upp förhoppningarna samtidigt som man ändå får det oavsett om man vill eller inte. Hoppet finns ju där i bakgrunden hela tiden, Hur många försök har du gjort?

  • Citronsmör

    Ja, man får acceptera det hopp som ändå måste finnas där - det är sant. Jag har gjort 11 återföringar. Sju av dem var frysåterföringar. Tre blev missfall. Jag är den där extrema outliern som har haft maximal otur när det gäller återföringar. För de flesta går det betydligt bättre.

  • Vito87

    Jag har också fått höra (av personalen på reproduktionsmedicin) att det är 50% chans att FET leder till graviditet.   

    Jag har gjort en återföring av ett färskt 2 dagars embryo. Det blev ingen graviditet. Då var jag 32 år.

    2 månader senare gjorde jag FET med en 5 dagar blastocyst.  Från samma äggplock. Det blev graviditet och barn fött i v 40.

    3 år senare gjorde jag ännu en återföring med en fryst 6 dagar blastocyst.   Det blev ingen graviditet.

  • Emmylou91

    Citronsmör- vad tråkigt att höra, hur ser det ut nu för dig? Pausar du med allt eller är du i någon process?

    vito87- alltså ja tycker det känns väldigt mkt slump om det blir eller inte. Jag försöker Hålla mig lugn ska göra insättning nu på torsdag oftast är det efter insättningen Som ja börjar må dåligt psykiskt. Det är för mkt hopp liksom som sen bara trassas sönder.

  • Zaro

    Att du tidigare fått till en naturlig graviditet, att det är tredje försöket, en blastis och just FET - har för mig att det innebär jättehöga chanser! Annars kanske man kan ändra något till nästa gång, det tar lite tid ibland. 

  • Emmylou91

    Ja min läkare säger samma. Och fick av 7 ägg 3 blastocyster. tack För peppande ord! Jag gör FET nu på torsdag håll tummarna för mig!

  • Zaro
    Emmylou91 skrev 2024-02-12 13:39:17 följande:

    Ja min läkare säger samma. Och fick av 7 ägg 3 blastocyster. tack För peppande ord! Jag gör FET nu på torsdag håll tummarna för mig!


    Det är helt fantastiskt. Jag är yngre och fick bara en enda blastocyst, haha, å ena sidan behöver man ju i praktiken bara en enda för att få ett barn. Ska tänka på dig!
  • Citronsmör
    Emmylou91 skrev 2024-02-12 10:35:58 följande:

    Citronsmör- vad tråkigt att höra, hur ser det ut nu för dig? Pausar du med allt eller är du i någon process?.


    Jag har börjat min nionde IVF-stimulering och hoppas på att få i alla fall ett embryo att sätta in senare i en FET. Vi testar nya saker hela tiden och nu ska vi få använda en metod för att välja ut mogna spermier med hjälp av hyaluronsyra (PICSI). Min strategi har varit att upprepa det som har gått bra och testa nya saker när det går dåligt. Jag försöker att se långt framåt snarare än bara till nästa återföring. Vi har två frysta blastocyster också. Det hjälper att känna att det inte är sista chansen. Mycket har varit jobbigt, men jag har turen att klara av IVF-processen ganska bra rent kroppsligt. Mentalt har jag blivit van också.
  • Emmylou91

    Ja tack håll tummarna, ska du göra embryoåtersättning du med? - zaro 

    citronsmör- låter oerhört kämpigt. samma här jag tycker hormonerna är FINE. Men mentalt har jag haft det riktigt kämpigt speciellt senaste gången vi gjorde embryotransfer. Sen hatar jag progesteronet tycker nog den är värst av alla, först inbillar den kroppen att man är gravid sen Är den vidrig att ta. jag tror att om jag inte lyckas denna gång då kommer jag nog ramla ner i en grop igen för på något sätt har jag ändå hoppet högt denna gång kanske högre än innan, min man sa ?ja men vi ska väl vara glada att vi ska göra insättning det är ju en glad händelse? och han har rätt även om det är kopplat till ångest, jag har bestämt att denna gång ska jag FÖRSÖKA vara glad och positiv för det skadar ändå inte.

  • Zaro
    Emmylou91 skrev 2024-02-13 07:56:58 följande:

    Ja tack håll tummarna, ska du göra embryoåtersättning du med? - zaro 

    citronsmör- låter oerhört kämpigt. samma här jag tycker hormonerna är FINE. Men mentalt har jag haft det riktigt kämpigt speciellt senaste gången vi gjorde embryotransfer. Sen hatar jag progesteronet tycker nog den är värst av alla, först inbillar den kroppen att man är gravid sen Är den vidrig att ta. jag tror att om jag inte lyckas denna gång då kommer jag nog ramla ner i en grop igen för på något sätt har jag ändå hoppet högt denna gång kanske högre än innan, min man sa ?ja men vi ska väl vara glada att vi ska göra insättning det är ju en glad händelse? och han har rätt även om det är kopplat till ångest, jag har bestämt att denna gång ska jag FÖRSÖKA vara glad och positiv för det skadar ändå inte.


    Jag är gravid i vecka 27, vi gjorde dock flera fertilitetsbehandlingar och jag håller med om att det psykiska är jobbigare. Sen rul har vi dock jättekomplikationer och därför är väl hela processen en övning i acceptans av kontrollförlust etc...
  • Citronsmör
    Emmylou91 skrev 2024-02-13 07:56:58 följande:

    citronsmör- låter oerhört kämpigt. samma här jag tycker hormonerna är FINE. Men mentalt har jag haft det riktigt kämpigt speciellt senaste gången vi gjorde embryotransfer. Sen hatar jag progesteronet tycker nog den är värst av alla, först inbillar den kroppen att man är gravid sen Är den vidrig att ta. jag tror att om jag inte lyckas denna gång då kommer jag nog ramla ner i en grop igen för på något sätt har jag ändå hoppet högt denna gång kanske högre än innan, min man sa ?ja men vi ska väl vara glada att vi ska göra insättning det är ju en glad händelse? och han har rätt även om det är kopplat till ångest, jag har bestämt att denna gång ska jag FÖRSÖKA vara glad och positiv för det skadar ändå inte.


    Ja, progesteronet är nog det som påverkar mig mest mentalt också. Ja, den där gropen är inte kul att vara i - eller att ha framför sig. På något sätt tror jag ändå att vi som går igenom detta blir mer resilienta/starka i längden. Vi tvingas konfrontera jobbiga tankar och hitta verktyg för att överleva och ta oss framåt trots att vi stöter på så många motgångar. Kanske får vi nytta av det i framtiden.
  • Emmylou91

    -zaro, missade att du skrivit, grattis till graviditet men sen om jag tolkade dig rätt så har det uppstått komplikationer efter RUL? va Tråkigt att höra, livet är märkligt och orättvist, jag hoppas verkligen att det blir bra utan att veta någon information. En stor kram

  • Emmylou91

    Uppdatering- Ruvardag 4, fick tillbaka en jättefin blasto, har 2st 6-dgr embryon kvar i frysen. 


    ville Skriva något om symptomen men tar även Cyclogest så svårt att veta vad som är vad. Det enda är att jag tagit Cyclogest i 9 dagar och det senaste två dagarna har min mage börjat svullna och har mkt magkatarr , vill så gärna att det är graviditet och inte cyclogesten. Har även molvärk lite av och till. idag är första dagen jag mår lätt illa. 


    snälla Låt det vara embryot som lever på det inne.

  • Emmylou91

    Jag tog ett clearblue och det visade också!  Är så tacksam. nu håller jag alla tummar att den vill stanna hos mig, och tummarna att alla här inne får ett plus snart Också. 

Svar på tråden FET återföring chans