• Anonym (Vad är detta)

    Skuggor när jag flyttar blicken

    Undrar om någon känner igen detta. På sista tiden när jag flyttar blicken dyker det upp skuggor av objekt jag nyligen sett, tex dörröppningen, siluetten av grannens tak med skorsten etc. Det är liksom ljusa skuggor som syns på väggar och på den ljusa himmelen. Tittar jag tex ner i täcket dyker detta inte upp. Jag var hos ögonläkare på grund av andra ljusfenomen för två månader sedan men inget avvikande hittades.

  • Svar på tråden Skuggor när jag flyttar blicken
  • Anonym (skidskola)

    Jag får samma. Är väl nån optisk effekt

  • Anonym (Vad är detta)
    Anonym (skidskola) skrev 2024-04-20 18:25:49 följande:

    Jag får samma. Är väl nån optisk effekt


    Har det alltid varit så för dig? När jag googlar hittar jag begreppet palinopsia 
  • Anonym (skidskola)
    Anonym (Vad är detta) skrev 2024-05-05 16:50:17 följande:
    Har det alltid varit så för dig? När jag googlar hittar jag begreppet palinopsia 
    Blir så när jag är trött.Men om du seriöst är fundersam så tycker jag du ska kolla upp det hos en ögonläkare. Det kan ju vara något som behöver behandlas!
  • Anonym (skidskola)
    Anonym (skidskola) skrev 2024-05-06 22:15:58 följande:
    Blir så när jag är trött.Men om du seriöst är fundersam så tycker jag du ska kolla upp det hos en ögonläkare. Det kan ju vara något som behöver behandlas!
    Just det, du hade varit där enligt trådstart. 

    Men då är det väl bara det där när bilden man just sett "hänger kvar" när man tittar mot nåt ljusare. Det är mig veterligen en optisk effekt
  • Anonym (skidskola)

    Googlade nu själv palinopsi. Ja lite sån effekt kan jag få när jag är trött, men om du besväras av det tycker jag du ska uppsöka läkare igen då det kan vara någon bakomliggande orsak.

  • Anonym (Vad är detta)
    Anonym (skidskola) skrev 2024-05-06 22:21:55 följande:

    Googlade nu själv palinopsi. Ja lite sån effekt kan jag få när jag är trött, men om du besväras av det tycker jag du ska uppsöka läkare igen då det kan vara någon bakomliggande orsak.


    Tack, har en tid i slutet av månaden. Viss nivå av efterbilder ska visst vara normalt men jag har aldrig haft det såhär tidigare. Tittade nyss på en hårborste och när jag vände blicken  så såg jag den bredvid. Och då var det inte särskilt ljust. 
  • Anonym (skidskola)
    Anonym (Vad är detta) skrev 2024-05-06 22:37:34 följande:
    Tack, har en tid i slutet av månaden. Viss nivå av efterbilder ska visst vara normalt men jag har aldrig haft det såhär tidigare. Tittade nyss på en hårborste och när jag vände blicken  så såg jag den bredvid. Och då var det inte särskilt ljust. 
    Hm. Ja jag tycker faktiskt det är bra att du kollar upp det då! Det kan ju vara aneurysm eller var det heter (ursäkta kass stavning) eller nån liten blödning i hjärnan eller liknande.
Svar på tråden Skuggor när jag flyttar blicken