• Anonym (Hanna)

    Dejta internet - när skulle ni acceptera sexfrågor och på vilket sätt

    Kan börja med att säga det behöver ju inte vara frågor om sexpraktiker som tex oralsex utan även frågor som handlar om sexlust tex och sexualitet


    Jag undrar när det kan vara ok med sexfrågor. 


    En del skulle säkert säga att det är ok tidigt och kanske redan innan man träffats för att sex är viktigt att man vill samma saker, har samma syn på sex osv.

    Om det inte är ok tycker ni det är mer ok om mannen först frågar typ får jag ställa intima frågor?

    Jag vet inte jag tycker väl inte alltid att det har känts helt bra när samtalet mer och mer glider in på sånt. Det känns närgånget och gränslöst (och ibland känns som att mannen kanske frågar av egoistiska skäl. För tex fråga om man gillar tex oralsex en sån fråga ställer man väl inte om man själv inte vill ha det tänker jag?)

    I vilket skede av dejtandet kan det vara ok? Samtidigt måste man ju kunna kommunicera om sex också.

    Men lite tycker jag väl att när man väl har sex så känner man väl av med den andre då? Jag tycker det förstör lite magin att ha pratat igenom innan om hur det ska gå till

    Tycker det är ofta det blir såhär när man dejtar att förr eller senare kommer frågorna och det känns ofta inte bra. (Kan också vara att mannen i mina ögon har väldigt bråttom att utveckla sexet.) Men samtidigt ska man väl kunna kommunicera om sex om man känner det behövs och det är viktigt att ha samma syn på det osv. Så jag undrar om det kanske kan vara orimligt att överväga att avsluta på grund av att mannen gör så och blir som närgången och gränslös med frågor

    Så vad tycker ni, när och hur är det ok att ställa sexfrågor?

  • Svar på tråden Dejta internet - när skulle ni acceptera sexfrågor och på vilket sätt
  • Anonym (Feg)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-22 12:47:58 följande:

    Såg precis en kvinna skriva nåt om det: Var finns de killar man kan gå på en hederlig dejt innan det börjas snacka sex? Är gentlemannen död?

    Vad säger ni om de kvinnorna som börjar snacka sex innan man ens har träffats?
    Kanske är så att kvinnor är bättre på att avgöra när det är dags att snacka sex. Eller så är det mer att det är dom som bestämmer.


    Tror du att kvinnan som skrev det börjar prata sex innan dejten?
  • Mandel
    Tom Araya skrev 2024-04-22 12:33:52 följande:

    Jag tillhör dem som tycker detta är ganska viktigt att prata om innan man går in i en mer seriös relation, för att försäkra sig om att man matchar sexuellt, för jag matchar inte vem som helst.

    Hon får ta upp ämnet när hon vill, jag tar inte illa upp.

    Men själv väntar jag nog lite, inte det första jag tar upp, om man säger så. Det finns ju annat som är viktigt också i "lära-känna-fasen".


    Fast vet man det innan man provat? Jag gör numera saker som jag definitivt inte gjorde med x-maken. En del saker ville jag testa, men inte han och andra var väl ingen av oss sugen att testa, men som jag nu testat tack vare att "rätt" person inbjudit till det.
    Jag är mer inne på att man testar det i själva testfasen innan man bestämmer att man ska vara exklusiva eller så.
    Märker man att personen inte är med på det man vill göra oavsett om det handlar om sex, kosthållning, fritidsintressen osv så väljer man ju att avsluta innan det blir seriöst.

    Och rent krasst kan det ju faktiskt vara så att det är andra saker som är så attans bra att man kanske kan tänka sig att stryka en del saker på den egna kravspecen som man rätt upp och ned på fråga känner inte är förhandlingsbart.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Traildream

    Det beror helt på varför man dejtar och det är väl därför all kommunikation är bra, även den här. 


    Att någon börjar prata om sex på det där sättet berättar väl just det. Att sex är otroligt viktigt och vissa saker är dealbreakers. Bra info för dig ju.


    Om jag skulle skilja mig och leta efter någon ny så vet jag nu att det är vissa saker jag söker i en relation som är otroligt viktiga. För mig skulle tex ett stort sexintresse vara en sån sak. Så att den jag dejtar är intresserad av att prata sex skulle vara viktigt för mig. 

  • Traildream

    Det beror helt på varför man dejtar och det är väl därför all kommunikation är bra, även den här. 


    Att någon börjar prata om sex på det där sättet berättar väl just det. Att sex är otroligt viktigt och vissa saker är dealbreakers. Bra info för dig ju.


    Om jag skulle skilja mig och leta efter någon ny så vet jag nu att det är vissa saker jag söker i en relation som är otroligt viktiga. För mig skulle tex ett stort sexintresse vara en sån sak. Så att den jag dejtar är intresserad av att prata sex skulle vara viktigt för mig. 

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-22 12:37:33 följande:
    Jag tror att många kvinnor uppskattar att mannen inte börjar prata om sex det första han gör. Hon kanske t o m tycker att han är en gentleman som inte gör det. Mig gör det inte så mycket att hon börjar prata om sex först. Men jag kan ju se att det finns skillnader. Mer accepterat och ok, inte lika "fel", om hon gör det först.
    Det är accepterat om mannen i fråga accepterar det, inte konstigare än så.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-22 13:15:30 följande:
    Det är accepterat om mannen i fråga accepterar det, inte konstigare än så.
    Jag skulle påstå att det inte är så enkelt. Och det kan många intyga, lovar dig.
  • Anonym (Hanna)
    Traildream skrev 2024-04-22 13:08:44 följande:

    Det beror helt på varför man dejtar och det är väl därför all kommunikation är bra, även den här. 


    Att någon börjar prata om sex på det där sättet berättar väl just det. Att sex är otroligt viktigt och vissa saker är dealbreakers. Bra info för dig ju.


    Om jag skulle skilja mig och leta efter någon ny så vet jag nu att det är vissa saker jag söker i en relation som är otroligt viktiga. För mig skulle tex ett stort sexintresse vara en sån sak. Så att den jag dejtar är intresserad av att prata sex skulle vara viktigt för mig. 


    Behöver personen vara intresserad av att prata om sex med en så gott som totalt främling eller tänker du när man dejtat ett tag? När man haft sex en gång? Eller när?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-22 13:16:34 följande:
    Jag skulle påstå att det inte är så enkelt. Och det kan många intyga, lovar dig.
    Vad menar du? Vilka många? Den ende som behöver acceptera det är ju den som får sexfrågorna. 
  • Mandel
    Traildream skrev 2024-04-22 13:08:44 följande:

    Det beror helt på varför man dejtar och det är väl därför all kommunikation är bra, även den här. 


    Att någon börjar prata om sex på det där sättet berättar väl just det. Att sex är otroligt viktigt och vissa saker är dealbreakers. Bra info för dig ju.


    Om jag skulle skilja mig och leta efter någon ny så vet jag nu att det är vissa saker jag söker i en relation som är otroligt viktiga. För mig skulle tex ett stort sexintresse vara en sån sak. Så att den jag dejtar är intresserad av att prata sex skulle vara viktigt för mig. 


    Självklart är det en väldig skillnad om det är chattande inför dejt med någon på Bodycontact eller darkside eller liknade mot en vanlig dejtingsida där personen skriver att den söker något långvarigt/seriöst.

    Grejen är ju den att det är först när man träffar varandra irl som man vet om kemi uppstår så även om jag är väldigt sexintresserad och mer än gärna har sex så är ju det tämligen värdelös information för ex dig om jag bara känner för att springa skrikandes ifrån vår första dejt för jag inte tänder på dig för fem öre för du ex ljugit om ölmagen, har photoshoppade bilder på din profil osv.

    Har en manlig bekant som jag definitivt inte hade några som helst planer på att ha mer än som bekant, men så var vi på krogen och han följde med hem och satan i gatan vilket sex! 
    Jag blev väldigt förvånad faktiskt. Vi har haft sex flera gånger efter det och av någon anledning passar han perfekt i mig. Dock passar han inte perfekt i mitt liv för övrigt pga åldersskillnaden, olika som personer så jag skulle aldrig orka att leva med honom - alldeles för ostrukturerad och tidsoptimists...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2024-04-22 14:05:22 följande:
    Självklart är det en väldig skillnad om det är chattande inför dejt med någon på Bodycontact eller darkside eller liknade mot en vanlig dejtingsida där personen skriver att den söker något långvarigt/seriöst.

    Grejen är ju den att det är först när man träffar varandra irl som man vet om kemi uppstår så även om jag är väldigt sexintresserad och mer än gärna har sex så är ju det tämligen värdelös information för ex dig om jag bara känner för att springa skrikandes ifrån vår första dejt för jag inte tänder på dig för fem öre för du ex ljugit om ölmagen, har photoshoppade bilder på din profil osv.

    Har en manlig bekant som jag definitivt inte hade några som helst planer på att ha mer än som bekant, men så var vi på krogen och han följde med hem och satan i gatan vilket sex! 
    Jag blev väldigt förvånad faktiskt. Vi har haft sex flera gånger efter det och av någon anledning passar han perfekt i mig. Dock passar han inte perfekt i mitt liv för övrigt pga åldersskillnaden, olika som personer så jag skulle aldrig orka att leva med honom - alldeles för ostrukturerad och tidsoptimists...
    Jamen precis, det är ju mycket som ska matcha om man ska bli ett par för lite mer seriöst kärleksförhållande. Oavsett i vilken ordning man tar upp saker på agendan för att lära känna personen, så kommer man i slutändan att känna att man slösade tid när det visade sig att den sista pusselbiten inte passade.
  • Anonym (Molly)
    Tom Araya skrev 2024-04-22 14:15:45 följande:
    Jamen precis, det är ju mycket som ska matcha om man ska bli ett par för lite mer seriöst kärleksförhållande. Oavsett i vilken ordning man tar upp saker på agendan för att lära känna personen, så kommer man i slutändan att känna att man slösade tid när det visade sig att den sista pusselbiten inte passade.

    Ja, och om den pusselbiten är sex eller städning spelar ingen roll. 


    Så när någon redan innan dejt eller på första dejten tar upp sex då känns det som att sex är det som prioriteras i relationen. Och då är inte jag intresserad. 


     

  • Core

    Jag tänker att det inte är någon skillnad från att man dejtar traditionellt, sånt kanske man inte tar upp i första taget, utan snarare diskussioner man har när man börja lärt känna varandra och pratar om att bli exklusiva. Trots att jag är man och skulle inte vilja binda mig med någon som har låg drift, hade jag dragit öronen åt mig om nån frågat sånt i tidigt dejtingstadie. Jag skulle förmodligen känna att det är en krävande, kontrollerande person.

    Sen kanske man skulle kunna ha kontakt med någon man har en annan slags jargong med, där frågan hade varit mer naturlig, men för att besvara trådstarten måste jag ju svara rent generellt.

  • Mandel
    Tom Araya skrev 2024-04-22 14:15:45 följande:
    Jamen precis, det är ju mycket som ska matcha om man ska bli ett par för lite mer seriöst kärleksförhållande. Oavsett i vilken ordning man tar upp saker på agendan för att lära känna personen, så kommer man i slutändan att känna att man slösade tid när det visade sig att den sista pusselbiten inte passade.

    Fast den där sista pusselbiten kan ju faktiskt passa till slut om du ger det lite tid att lirka den på plats. 


    Så länge det inte är något väldigt annorlunda/ovanligt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Dejta internet - när skulle ni acceptera sexfrågor och på vilket sätt