tips :)

Här hittar du kategoriserade frågor och svar besvarade utav minbebis och minbebis medlemmar.

tips :)

Inläggav ungflicka » 31 jan 2010, 17:24

hej!
jag testade mej i morse och det visade positivt :D
jag har ett fast förhållande tillsammans med min pojkvän och vi har bestämt att vi ska behålla det. det blev en väldig chock och varken jag eller han har inte riktigt fattat det än men det kommer väl (:
nu hoppas vi verkligen att detta håller i sej så det inte blir missfall eller något tråkigt som händer under graviditeten..
jag undrar nu om någon/några har lite tips till mej nu i början?
tacksam för svar :)
ungflicka
Stammis

Re: tips :)

Inläggav charizmah » 01 feb 2010, 19:38

Grattis! :)

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Mödravårdscentralen för träff med barnmorska och få information om hur du ska fortsätta. Brukar börja med att ni får komma på hälsosamtal. Sedan är det dax för inskrivning ca v 10-12.

Läs vad som händer vecka för vecka här på Minbebis, informativt. Mycket händer i kroppen under en graviditet och det är bra att vara förberedd på det och läsa tips.
Finns ex mat man bör undvika, mediciner, alkohol, tobak. Bra att lära sig.

Om du vill ha en kul och bra bok som finns i pocket så köp, "Från A till bebis" av Hannah Widell och Ann Söderlund.

Är det något annat specifikt du vill veta?
charizmah
Alltid online

BF: 120803
Bor: Lund

Inläggav Riccardo127 » 01 feb 2010, 19:45

Stort Grattiiiisss!! :D

Ta kontakt med Mödravården och så kommer dom att hjälpa dig med allting!

Här har du en sida där du ser vad som händer med dig och med din bebis vecka för vecka. En gravidtidets kalender!! Den är GRYM! :)

http://www.gravid.se/8_calendar/8_1.php

Du klickar på den vecka du är på ex: v 5 då kommer det upp allt om den veckan.

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Riccardo127
Stammis

Inläggav ungflicka » 01 feb 2010, 21:48

charizmah skrev:Grattis! :)

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Mödravårdscentralen för träff med barnmorska och få information om hur du ska fortsätta. Brukar börja med att ni får komma på hälsosamtal. Sedan är det dax för inskrivning ca v 10-12.

Läs vad som händer vecka för vecka här på Minbebis, informativt. Mycket händer i kroppen under en graviditet och det är bra att vara förberedd på det och läsa tips.
Finns ex mat man bör undvika, mediciner, alkohol, tobak. Bra att lära sig.

Om du vill ha en kul och bra bok som finns i pocket så köp, "Från A till bebis" av Hannah Widell och Ann Söderlund.

Är det något annat specifikt du vill veta?

Tack Tack :)
& tack så mycket för dina bra tips :D
imorgon har vi fått en tid hos ungdomsmottagningen hos en kurator för rådgivning sen sa dom något om att dom sen hjälper mej vidare till undersökning och det. men vill ju till mödravårdcentralen snabbt också, ska jag då ringa och beställa en tid där?
men det där med ultraljud, det är något jag vill kolla så snabbt som möjligt, men dom gör inte det där på ungdomsmottagningen men som jag skrev innan så sa dom att dom skickar mej vidare eller så, så jag hoppas dom hjälper mej (:
ungflicka
Stammis

Inläggav ungflicka » 01 feb 2010, 21:52

Riccardo127 skrev:Stort Grattiiiisss!! :D

Ta kontakt med Mödravården och så kommer dom att hjälpa dig med allting!

Här har du en sida där du ser vad som händer med dig och med din bebis vecka för vecka. En gravidtidets kalender!! Den är GRYM! :)

http://www.gravid.se/8_calendar/8_1.php

Du klickar på den vecka du är på ex: v 5 då kommer det upp allt om den veckan.

Lycka till!

Tackar! :D

tack för dina tips och ditt svar! den sidan va jättebra, perfekt att kolla upp fakta för varje vecka :)
ungflicka
Stammis

Inläggav Piillaan » 01 feb 2010, 22:15

Ungflicka: Eftersom du går till ungdomsmottagningen så kommer dom antagligen hjälpa dig att få en tid på kvinnokliniken, där du får göra ett vaginalt ultraljud för att ta reda på hur långt gången du är.

Mödravården får du ringa själv, och det kan du göra när du vill. Men du kanske ska gå till ungdomsmottagningen först och se vad dom säger där.

Lycka till=)
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav ungflicka » 01 feb 2010, 22:31

Piillaan skrev:Ungflicka: Eftersom du går till ungdomsmottagningen så kommer dom antagligen hjälpa dig att få en tid på kvinnokliniken, där du får göra ett vaginalt ultraljud för att ta reda på hur långt gången du är.

Mödravården får du ringa själv, och det kan du göra när du vill. Men du kanske ska gå till ungdomsmottagningen först och se vad dom säger där.

Lycka till=)

tack så mycket! :D

vi får se hur det går, men det kommer gå bra och vi får hjälp av dom.
ungflicka
Stammis

Återgå till Forum & Synpunkter