Tips för att orka vänta

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Tips för att orka vänta

Inläggav dreamscometrue » 17 sep 2012, 19:07

Hej!
Jag har en enorm barnlängtan, men det är inte riktigt tillfälle för oss att skaffa barn just nu. Jag har längtat i mer än ett år, men det var inte förrän i vintras som det slog till på riktigt. Detta eftersom min pappa fick cancer och det vände hela mitt liv upp och ner. På något sätt känns inte min utbildning lika viktig längre.

Både jag och min nyblivna sambo studerar för tillfället och har 2 år kvar till examen. Vi är 24 år gamla och har varit tillsammans i snart 3 år. Han säger att han kan tänka sig att börja försöka strax efter examen vilket lugnar mig lite. Jag vet dock inte hur jag ska kunna klara mig i 2-2½ år innan vi ens ska börja försöka.

Är det någon som är i samma situation som jag? Jag behöver tips för att klara av att vänta tills det är ett bra tillfälle för oss båda två. Hur ska jag sluta prata om det så att han kan bli redo i sin egna takt?
dreamscometrue
Nykomling

Re: Tips för att orka vänta

Inläggav Mysmonstret » 17 sep 2012, 19:57

Rent praktiskt kan du ju motivera dig med att det är skönt att ha utbildningen klar innan barnet kommer, så slipper du gå tillbaka till den sen. Och att arbeta upp sin SGI så ni slipper leva på 180kr/dag. Min motivation till att orka vänta var just att jag ville ha det stabilt med ekonomin, så beben kunde få det den behövde utan att behöva be om pengar från andra. Men det var vad jag kände. Sen att jobba som en idiot för att få annat att tänka på var oxå skönt :P
Gör en lista över saker som ni ska göra innan ni skaffar barn, så blir det mer överkomligt, och det känns närmare för varje sak ni kan stryka från listan :)

Men lätt är det inte. Jag har längtat starkt i 4 år nu, och det blir inte lättare, men vetskapen om att vi kommer närmre målet gör det enklare att vänta.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav dreamscometrue » 21 sep 2012, 09:22

Tack för svaret Mysmonstret! Jag har verkligen tagit till mig dina tips och tog ett rejält snack med min sambo angående min längtan. Jag tror inte att han har förstått hur stor den har varit förrän nu.

Vi har gjort upp en lista tillsammans, så att han vet vad jag vill göra innan det är dags. Men även tvärtom, så att han känner att han har gjort sitt och kan börja försöka helhjärtat sen. Bland annat har vi kommit fram till att vi vill gifta oss först, vilket jag inte har tänkt på tidigare.

Det kommer bli svårt, men efter dina tips och snacket med sambon mår jag bättre och jag tror absolut att jag kommer klara av de sista 2 åren på min utbildning utan att få panik för många gånger ;)

Tack ännu en gång!
dreamscometrue
Nykomling

Inläggav Mysmonstret » 21 sep 2012, 11:01

Vad bra :D Oftast så vet ju mannen inte hur man känner, förrän man har det där långa allvarliga samtalet :P Men det är så mkt lättare när båda strävar mot samma saker. Sen kommer det komma dagar då allt är skit och man har lust att skita i allt bara för att få sitt barn, men så länge man har sin "plan" så har man något att luta sig mot sen när man kommer ur "svackan".

Lycka till iaf :) 2 år går snabbare än vad du tror!
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Återgå till Bli gravid