Annons:

Tips från er med barn, snälla!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Tips från er med barn, snälla!

Inläggav Rolemodel » 25 apr 2013, 14:08

Hej hej!

Jag är i stort behov av tips från er med barn. Finns det någon av er som bor en bit (cirka 13 mil) från barnens far/morföräldrar? Jag och min sambo bor så långt från min sambos familj. Vi bor i samma stad som min familj. Vi funderar nu på att skaffa barn men min sambo är väldigt orolig att barnet ska få dålig kontakt med sina farföräldrar. I nuläget åker vi och hälsar på dem cirka varannan vecka. Det jag nu undrar är om det blir alldeles för krångligt att åka så ofta när man har barn? Sovplatser finns där så det är ingen fara med det. Men vi har ju inga barn i nuläget och vet inte hur man känner för att sitta och åka så långt så ofta när man har barn och hur man känner för att sova borta med barn? Är det krångligt?

Det jag egentligen vill veta är väl inte om det GÅR eller om det är OMÖJLIGT! Utan mer hur ni med barn tror att ni skulle känna för en sådan sak. Då förutsätter jag också att ni som svarar kommer överens med era svärföräldrar för det är ju en förutsättning för att ni överhuvudtaget ska orka detta utan barn.

Det är jätteviktigt för mig att få svar i denna tråd för min sambo frågar mig varje dag hur jag tror att det kommer bli och jag har ju inga barn så jag har inte en aning. :oops:
Rolemodel
Stammis

Re: Tips från er med barn, snälla!

Inläggav smulan_88 » 25 apr 2013, 14:48

Oj 13 mil... Det var inte så farligt långt!!

Jag bor i Arvika värmland och mina föräldrar i Linköping Östergötland. Trotts avstånd så har min dotter en jättebra relation med sin mormor och morfar. Så tror inte att du behöver oroa dig. + att de kommer garanterat mer ofta om ni får barn :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Rolemodel » 25 apr 2013, 14:52

Det låter ju toppen det! :P Vad kul för dig! Problemet är att de har bondgård så de kommer inte kunna komma och hälsa på så ofta. Därav frågan om ni tror att det kommer funka att åka till dom varannan helg :oops:
Rolemodel
Stammis

Inläggav Ami1987 » 25 apr 2013, 15:25

Nu är det visserligen bara 8 mil mellan min mamma och mig men vi ses ca 3ggr i veckan samt att jag och dottern sover hos henne en natt/helg varannan vecka.
Kelsi älskar sin mormor och har en fantastisk relation med henne :)
Farmodern bor i samma stad men henne träffar vi bara varannan var tredje vecka trots att vi har en bra relation. Det beror mest på att hon förväntar sig att vi sla komma till henne hela tiden, hon har bara hälsat på hos oss en gång sen Kelsi föddes.
Det blir vad man gör det till. Om dina svärföräldrar kommer till er ena gången så åker ni till dem nästa gång :)
Bara ni vill så får ni det att fungera! Lycka till!
//Ami
20121226: Världens bästa Kelsi föddes på Malmö KK!
Ami1987
Stammis

BF: 121221
Status: 26 dec föddes Kelsi! <3

Inläggav Ami1987 » 25 apr 2013, 15:26

Nu är det visserligen bara 8 mil mellan min mamma och mig men vi ses ca 3ggr i veckan samt att jag och dottern sover hos henne en natt/helg varannan vecka.
Farmodern bor i samma stad men henne träffar vi bara varannan var tredje vecka trots att vi har en bra relation. Det beror mest på att hon förväntar sig att vi sla komma till henne hela tiden, hon har bara hälsat på hos oss en gång sen Kelsi föddes.
Det blir vad man gör det till. Om dina svärföräldrar kommer till er ena gången så åker ni till dem nästa gång :)
//Ami
20121226: Världens bästa Kelsi föddes på Malmö KK!
Ami1987
Stammis

BF: 121221
Status: 26 dec föddes Kelsi! <3

Inläggav smulan_88 » 25 apr 2013, 15:27

Det kommer garanterat att erat framtida barn tycka va jätteroligt! Spännande med bondgård. Du ska se att det löser sig kommer säkert att gå jättebra!! För oss funkar det jättebra iaf!
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Rolemodel » 25 apr 2013, 15:35

Ami1987 skrev:Nu är det visserligen bara 8 mil mellan min mamma och mig men vi ses ca 3ggr i veckan samt att jag och dottern sover hos henne en natt/helg varannan vecka.
//Ami

Tack så mycket för ditt svar, känns så mycket lättare nu! Jag ska låta min sambo läsa era svar. Han har ju som sagt frågat mig varje dag. Men det är ju inte lätt att veta när man inte har några barn själv. :P
Rolemodel
Stammis

Inläggav Rolemodel » 25 apr 2013, 15:36

smulan_88 skrev:Det kommer garanterat att erat framtida barn tycka va jätteroligt! Spännande med bondgård. Du ska se att det löser sig kommer säkert att gå jättebra!! För oss funkar det jättebra iaf!

Ja dom kommer ju ha något att se fram emot att åka till. Så jag tror dom kommer att vilja åka trots att det är en bit. Låter ju som att ni som svarat inte ser något problem med det i allafall! :)
Rolemodel
Stammis

Inläggav Igen » 25 apr 2013, 19:08

Jag har min mamma och hennes sida av familjen 10 mil bort. Min pappa och hans sida av familjen i England.

Maken har sin familj också 10 mil bort åt andra hållet.

Det funkar jätte bra. Vi delar tex upp julen på 2 dagar och åker ca 40 mil och det funkar för oss. Födelsedagar likaså. Det funkar om man vill att det ska funka. Det enda vi saknar är den spontana avlastningen man ibland kan behöva som småbarnsförälder. Men även det går att planera in om viljan finns. Ett tips är ju ifall barnen upplever bilresandet som besvärligt att ha DVD i baksätet. Det har vi och det är väldigt uppskattat av alla parter vid långturer :wink:
Bild

Bild

Bild
Igen
Alltid online

Inläggav Mikk » 25 apr 2013, 20:07

tror absolut inte det blir några problem :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mikk
Alltid online

BF: 130617
Status: I väntans tider på Tindras syskon! =)

Nästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper
Annons: