Tips på lättodlat i trädgården

Här diskuterar vi utelivet, utemöbler och plantering.

Tips på lättodlat i trädgården

Inläggav natalojzan » 11 feb 2009, 21:26

Hej! Flyttar snart till hus och blir äntligen med trädgård! Som jag har längtat efter att få odla upp min egen trädgård med blommor och grönsaker och annat kul. Men nu är det ju så att bebisen skall komma till midsommar så vill gärna ha lite tips på lättodlade tåliga grejer man kan ha i trädgården som inte kräver allt för mycket uppmärksamhet! :)
Bild
Bild
natalojzan
Stammis

BF: 120131
Status: Väntar nummer två!

Re: Tips på lättodlat i trädgården

Inläggav Ellas pappa » 19 feb 2009, 00:17

Så mysigt det låter. Jag och Ella har köpt ett litet fint rött växthus på plantagen där vi nu förkultiverar smultronplantor som ska ut sedan lite överallt längs med tomten. Doftar härligt och smakar gott hela sommaren fram till augusti. Vi odlade även lite pärlhyacinter och krokus inomhus som vart jättefint :) Bra lökar att plantera sedan till nästa år.

Sedan ska vi nog ha röda pelargoner mot vårt vita hus som vi tror kommer bli fint och dom kan ju överleva vad som helst verkar det som. Kanske lite lavendel i krukor eller längs med fönster, vi har rätt höga fönster som går från mark till tak så man skulle se dom även infrån ifall dom växte längs med fönstren.

Mysigt med lite vinbär, krusbär som barnen kan plocka av sedan när dom blir lite större, och nyttigt :)
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Re: Tips på lättodlat i trädgården

Inläggav natalojzan » 27 feb 2009, 13:15

det låter som bra tips!! lavendel och pelargoner blir det nog i massor för min del! älskar lavendel! och ja pelargoner tål ju allt! :) en del bärbuskar fanns visst på tomten redan så det behöver jag ju inte tänka på likaså en del fruktträd! Så i morgon bär flyttlasset av och då skall jag minsann börja trädgårdsplanera!! :)
Bild
Bild
natalojzan
Stammis

BF: 120131
Status: Väntar nummer två!

Återgå till Allt om trädgård