Tråden för oss med snabba förlossningar!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Tråden för oss med snabba förlossningar!

Inläggav Lillan08 » 25 aug 2012, 09:47

L8i: Ja vi får nog åka in vid minsta smärta (lite mer än mensvärk då)!! Usch, jag är nervös!!
Hörde om min kompis-kompis som födde sitt tredje barn i förra veckan! Hon hade mått lite kass hela dagen i v.37 och efter att ha suttit och bara petat i maten så säger hon till sin man att hon känner att det är värkar och att hon vill åka in. Han ber om att få duscha snabbt först och det tar 10 min. När han är klar (10min senare) så har hon kraftiga värkar.
De (hennes mamma och man) försöker få in henne i bilen men hon kan inte sitta för huvudet är nästan ute! De får släpa in henne i badrummet och mamman förlöser flickan! Hinnan har inte sprukit och mamman (mormodern) ser att det är barnbeck i så hon börjar fundera på hur hon ska kunna ta hål på den.... men 1-2krystar senare så spricker den och flickan kommer ut! :shock:
De fick gnugga henne och klappa ordentligt för att få igång henne!
Ambulanspersonalen hade aldrig varit med om liknande tidigare trots många års erfarenheter!

Det jobbiga med detta är att hennes förra fl också skedde ofrivilligt i hemmet!!
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11
Lillan08
Alltid online

BF: 121116
Status: Väntar på lillebror

Inläggav L8i » 25 aug 2012, 20:25

Nej men usch, fy fasen :( vilka himla tur att det gick bra. Men varför i all fridens namn skulle hennes man duscha innan om dom visste att det kunde gå fort?

Ja alltså första förlossningen tog 2,5-3h från att jag var 2cm öppen.
Andra tog 1h från 3 cm öppen.
Ännu snabbare alltså ;)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Lillan08 » 25 aug 2012, 23:09

Kan säga att det var tur att hennes gubbe skulle duscha för de hade inte kommit ens halvvägs om de hade kört!! Och det är ju nog bättre att förda på toagolvet hemma än i bilen i en vägkant!! 8)

Ja det är bara att vänta och se!! Kanske blir precis tvärt om.... 14h krystar.... :shock: :wink:
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11
Lillan08
Alltid online

BF: 121116
Status: Väntar på lillebror

Inläggav stajners » 19 nov 2012, 01:14

Vet inte om jag skrivit här innan men skulle jag bli gravid igen så skulle jag nog få tälta utanför förlossningen sista tiden ;) Sambon skulle aldrig gå med på ett barn till efter andra förlossningen. Men kanske kan locka med en igångsättning som trygghet ;)

Med dottern tog det 7 timmar från första värk tills hon föddes. Var 5 timmar med etablerade värkar och jag öppnades 6 cm på mindre än en timma när jag väl hade etablerade värkar. Var 2 timmar med krystvärkar tack vare att hon låg i djup tvärställning (roterade bara ½ varv och låg med hela hjässan först istället för bakhuvudet som är minst). Vattnet hade dock gått 2.5 dagar innan hon väl kom ut så det var en lång väntan på att värkarna skulle komma igång. Då hade jag ändå legat inne 2 ggr pga prematura värkar, men nu var det lugnt bara för det.

Så när det var dax för lillebror trodde jag inte direkt att det skulle gå fort. Hade mkt sammandragningar tidigt, precis som med dottern, och de två sista veckorna var det riktigt jobbigt. De var regelbundna med 3-7 minuters mellanrum hela dagarna, gjorde ganska ont och tryckte på men så slutade det och blev inget mer och så var det varannan dag ungefär och lugnt varannan.
Så en kväll (2 dagar innan BF) sa det *poff poff* när jag låg på soffan. Kändes som en stor fisk som snärtade till i magen och tom sambon hörde hur det knäppte till. Mindes ljudet sedan dotterns vatten gick så det var till att knipa och springa till toa. Där satt jag i 20 min med en riktigt spänd mage och undrade om det var sant. Ringde mamma och samtal nr 2 med henne så frågade hon om jag ringt FL men det tyckte jag var tidigt. Men gjorde det efter hennes inrådan och sambon undrade om vi skulle packa bilen. Tyckte det var onödigt först men jaja, då slipper vi det sen. Så 20 min efter vattenavgången ringde jag FL och vi var välkomna in, även utan värkar och precis när jag skulle lägga på kom första värken. Just ja, det är så de känns de jäklarna!
Upp och byta kläder men jag kom knappt ner för trappen och skor fick jag inte på mej för det gjorde så ont. Värkarna kom med 3 min mellan på direkten och gjorde riktigt, riktigt ont. 40 minuter efter vattnet gick så åkte vi ut ur vår stad (självklart behövde vi tanka innan vi kunde åka) och jag ringde mamma igen och då kom värkarna KONSTANT! Försökte få på mej TENS-apparaten men det slutade med att jag slängde iväg den för jag kunde inte få på den mellan värkarna med så kort tid mellan dom. Sambon kör i 180 km/h nästintill hela vägen in och med 10-15 min kvar till FL kommer krystvärkarna. Gjorde verkligen allt för att hålla emot och jag vrålade att nu kommer han och stackars sambon skrek livrädd tillbaka att det gör han f*n inte alls. Ha ha! Både bet mej i handen och slog mej med knytnäven i pannan. Hade blåmärken i flera dagar efter.

Efter mindre än 20 minuters bilresa, som annars tar 30 min, är vi framme och jag kommer inte ut ur bilen så sambon får springa in och hämta rullstol och personal. Var folk på parkeringen så mellan två krystvärkar biter jag ihop och kravlar ur och sätter mej bakom bilen och kramar en stolpe samtidigt som jag fortsätter vråla och då kommer de springandes från FL och lyckas få upp mej i rullstolen. De springer hela vägen in och jag vrålar efter lustgas medan de dividerar om vilket rum som var ledigt (var förövrigt sista lediga rummet och redan fullt upp) och frågar om det inte var jag som nyss hade ringt. Jo, det var det ju!
Så var vi inne på rummet och jag får verkligen bita ihop och de lyfter över mej i sängen samtidigt som jag säger att det bränner som satan. Den är nog på väg ut nu säger BM. Eh, ja!! Fast så medveten var jag inte då. Varken jag eller sambon fattade. Han satt sej tom på en stol, stackarn.
Så slänger de av mej kläderna och BM hinner känna lite snabbt och säger att han står där nere så det är bara att krysta och sambon flyger upp från stolen lika fort som han satt sej. Krystade en gång, får sedan hålla emot trots fortsatt värk och sedan krysta igen och ut kommer vår lille kille som vägde 3410 g och var 49 cm.
Hann ta några tag lustgas vid krystandet och det tog 5 minuter från att vi kom in genom entrédörren till sjukhuset tills han var född. Allt som allt tog det 65 minuter från vattenavgången och 45 minuter från första värken.
Kan man kalla snabbt och intensivt och sjuuukt ont! Visst att man slipper ligga flera dygn, men fasen vad ont! Eftervärkarna ska vi inte tala om!! Fick som tur var ha kvar lustgasen i 4.5 timmar efter FL, annars hade jag nog dött. Kroppen (och jag) fattade ju knappt att det var klart och det tog en timma innan jag kunde kolla på han för jag hade så ont.
Direkt efter att han var ute fick sambon springa ut och parkera bilen för den stod ju mitt utanför entrén och alla våra saker var ju kvar i den och han hade ju inte hunnit låsa heller.
De skrattade gott när vi på vägen in i korridorerna slängde fram mitt ID-kort och min journal. Jag som verkligen såg till att sambon skulle få med det in. Ha ha!

I efterhand vet vi att vi borde ringt ambulans och inte kört själva. Men var inget vi tänkte på då, helt omedvetna var vi. Hade vi gjort det så hade en av mina bästa vänner förlöst mej, hade varit lite kul. Sen hade vi sån tur med allt med! Dottern var inte hemma (hade aldrig hunnit vänta på farmor), det var ljust ute så vi kunde köra så fort, knappt några bilar ute och att det halva vägen är motorväg. Och bara det att sambon just kommit hem från gymmet. Han hade ju inte svarat annars. Eller om han hade jobbat, då hade vi aldrig hunnit in! Har fortfarande svårt att förstå det 7 månader efter. Men allt gick ju bra som tur är!

Min mamma har med haft snabba förlossningar så det sitter väl i generna. Hon var inne på FL 2 timmar med min storasyster, 4.5 timmar mej mej tack vare att hennes BM sagt till henne att åka in på en gång och men min lillebror var hon inne 30 min innan han kom. Snabbt ska det gå tydligen ;)
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Minisessan » 24 nov 2012, 23:48

Vet inte om någon är inne här men jag har också haft en relativt snabb förlossning med vårt andra barn och är lite nervös för hur det nu ska gå med vårt tredje som förväntas komma inom några dagar.. .
med första barnet tog det 14 timmar sen vattenavgång med andra barnet tog det 2 timmar o 45 min. så jag är lite nervös hur snabbt det kommer gå nu, förhoppningsvis så hinner vi åka tidigare denna gång och att det inte blir så stressigt när vi kommer in.
Bild
Minisessan
Alltid online

BF: 160829

Inläggav Hubedihubbe » 18 dec 2012, 13:20

halloj!

Min första FL tog ca 8 timmar från att vattnet gick till att lilla Charlie va ute! vattnet gick tio i tio en fredagkväll och kvart i sex på morgonen va han ute (På beräknad bf!). :)
Öppnade mig från 4 cm till tio på 45 min, väldigt intensivt och jäklar vad ont det gjorde! Sköterskorna va på väg och hämta ryggmärgsbedövning, men när dom kom med prylarna å bad mig gå på toa innan, men det gick inte sätta sig ner (antar att han låg så långt ner, jag vet inte riktigt..), utan jag hojtade därinne att nu jäklar måste jag krysta! :P Så snabbt upp i sängen igen och vips så va han ute! Haha så fick överleva med lustgasen! :D
Användarvisningsbild
Hubedihubbe
Alltid online

Inläggav Zal040710 » 14 maj 2013, 14:11

Med mitt 3.e barn så var vi på förlossning 45 min. Så det gick med en faslig fart och efter 2 långa förlossningar så fattade jag inte hur pass "nära" det var när vi kom in. Nu ska jag ha nr 4.a och känner att det finns risk att jag väntar för länge hemma.
Med nummer 3 så hade jag svårt att gå till och från bilen så hade vi väntat en kvart till hade jag nog inte klarat att ta mig ut...

En kompis till mig födde sitt andra barn hemma i badkaret med hennes man brevid som hade ambulansen i telefonen :roll:
Zackarias 2004
Alice 2007
Leija 2010

~bebis 2013~

BildMake a pregnancy ticker
Zal040710
Stammis

BF: 131017

Inläggav Hubedihubbe » 08 aug 2013, 11:05

Väntar mitt andra barn nu 26 sep! Är väldigt orolig för att det kommer gå så fort som för vissa av er här.. min första fl tog ju strax över 8 tim (startade med vattenavgång), men ska man räkna från 4 cm (som jag förstått att man ska..??) gick det bra mycket fortare!! 1,30 min, varav 45 min av det krystvärkar. :P
Så återstår att se hur denna fl kommer att gå.. X) Min BM sa att jag skulle ringa till fl så fort jag kände något iaf och INTE stanna hemma länge! ;)
Användarvisningsbild
Hubedihubbe
Alltid online

Föregående

Återgå till Förlossningen