TV-berende 2,5 åring

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

TV-berende 2,5 åring

Inläggav Emils mamma » 21 jan 2011, 15:27

Min son som är 2,5 (fyller 3 i april) älskar att se på teve och jag har konstant dåligt samvete för att jag känner att jag låter honom se alldeles för mycket. Han ser dock bara på Playhouse Disney och andra såna barnkanaler samt tecknade dvd-filmer. Till saken hör att han bor hos mig på halvtid och hans pappa har ingen teve. Tror att Emil ser lite på dvd hos pappa, men eftersom han är tvåspråkig är det bara bra att han för höra lite extra på pappas språk. Jag väntar mitt andra barn och är ofta trött på kvällen och "orkar" inte tvinga honom att leka när han så gärna vill titta. Ibland lämnar han teven och går självmant till sin tågbana och då stänger jag av teven, men en liten stund senare är han där igen och vill titta. I värsta fall tittar han från 16 till 20, men oftast är det mindre än så. Jag tror inte att Emil far illa av sitt tevetittande (han ser aldrig på nyheter eller vuxen-teve), men det är bara mitt dåliga mamma samvete som spökar. Min känsla av att han "borde" ju leka, springa runt etc. Han leker ju hela dagarna hos sin dagmamma, så teve kanske är ren avkoppling för honom. Vad tycker ni andra?
Emils mamma
Stammis

Re: TV-berende 2,5 åring

Inläggav Stina » 22 jan 2011, 11:59

Hej!

Jag tyckte att mina barn såg mycket på tv. Särskilt mitt första barn. Det jag tror är att om man inte bryter mönstret så blir barnet kanske okreativt. Min minsta har sett mycket mindre på tv och hon har mycket lättare för att leka själv och behöver inte bli sysselsatt på samma sätt som storasyster.

Samtidigt så förstår jag dig, det är jobbigt att vara gravid och vara aktiv i lek med det andra barnet. Men när ditt andra barn är fött kommer du ha mindre tid över för din son och då är ju risken att det blir tv som underhållning även där.

När kommer tvåan? Jag tror att vara ute efter dagis skulle kunna vara ett sätt för er att leka. Om det så bara är 20 minuter så är det 20 minuter med bara din son, sen när ni kommer hem kanske du börjar laga mat och din son får titta en stund på tv:n, efter maten kan ni bada eller duscha och sen är det kanske dags för nattning. Då skulle ni kunna leka i tio minuter och sen läsa en godnattsaga.

Jag talar nog egentligen bara utifrån mina egna erfarenheter då jag vet hur lätt det är att sätta dem framför tv:n, men jag ser skillnad på mina tjejer och tror att för mycket tv gör barn okreativa och mer beroende av att bli underhållna istället för att hitta sin egen lek. Det är OKEJ att ha tråkigt också, det är nog enda sättet att lära dem att göra något annat. Det kommer ju vara så att han blir sur till en början men det går över om du bestämmer att det bara är Boolibompa han får se.

16-20 är ju lång tid men händer det en gång varannan vecka för att du är trött så gör det säkert inget. Men om det är flera gånger i veckan så är det för mycket.

Egentligen vill jag bara säga att jag förstår om du är trött! Sitter du i soffan med din son och ser på tv eller vad gör du under tiden? Vad kan du göra för att orka mer den veckan din son är hos dig?

Att han så gärna vill titta är ju för att han inte riktigt vet vad han ska leka, han kanske behöver lite vägledning där.

:) Så långt det blev, ville bara dela med mig och kanske ge några råd.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: TV-berende 2,5 åring

Inläggav Nosen » 30 aug 2011, 20:41

Hej,
Klart att du är trött och inte orkar leka då. Min idé är att du ska läsa för barnet istället. Det går utmärkt att göra även när man ammar/flaskmatar ett syskon. Jag är mycket själv med mina två barn om kvällarna, och det har gått utmärkt. Om du måste laga mat kanske han kan stå och "diska" bredvid? Tror att man bara ska använda tv-n någon halvtimme eller amx en timme varje dag. Men läsa kan man göra även om man är trött. Oftast i alla fall ;)

Lycka till
Nosen
Nykomling

Återgå till Barns hälsa & utveckling