Tvillingmammor 2013

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: Tvillingmammor 2013

Inläggav myris » 31 jan 2013, 21:33

Hoppas läkarbesöket går bra imorgon!

Jag mår mindre illa nu vilket är så skönt. Är ganska trött men det fungerar. Inte samma sak som första gången heller för nu har man ju sonen (2,5 år) att ta hänsyn till på ett annat sätt.

Har däremot fått vansinnigt ont i skinkan, speciellt vänster. Det är som en kniv hugger till ibland och gör det svårt att gå eller stå längre stunder. Inte helt smidigt i mitt jobb för jag står och går i princip hela tiden iaf under dagtid då eleverna är i skolan. Idag var jag tvungen att ta fram en stol och sätta mig en stund medan jag höll lektion. Eleverna vet inte ännu att jag är gravid. Det gör även ont när jag ska sova, ligger på rygg och när jag vänder mig. Vet inte om det är foglossning som kan visa sig på det här viset.

Jag är i vecka 16. Syns inte direkt men jag är så pass stor sedan innan så barnen har en del att växa i än så länge iaf. ;-)
Däremot känns magen annorlunda, stenhård över livmoderna och en bra bit upp.

Vi längtar till RUL 28 feb för just nu känns det overkligt. Behöver nog se de små liven för att fatta på riktigt liksom.
Son född aug 2010
MA mars 2012 i vecka 11 (8+4)
myris
Stammis

Inläggav myris » 31 jan 2013, 21:37

Har ni köpt någon vagn ännu?
Son född aug 2010
myris
Stammis

Inläggav Tezzantezz » 13 feb 2013, 15:54

Hej
Ny här. Allt har känts toppen fram till förra lördagen då jag fick kraftiga magsmärtor. Började bli lite orolig och ringde BM som sa att jag skulle boka tid på Gyn, fick tid och var där på torsdagen.
Det visade sig att det var två små liv i mig, men tyvärr slog det ena hjärtat lite långsammare. Ska det imorgon. Blev förberedd på att de kan vara något fel och att jag kan förlora inte bara ett utan båda, är ju så kort gången v 6+2, som hon sa ca 20-30% får missfall innan vecka 12.
Från att allt känns toppen och jag mått toppen känns allt mindre bra, försöker tänka positivt då jag tror det hjälper mina två små vänner men känns svårt.
Är det någon som tidigare väntat något barn som haft långsammare hjärta i de tidigare veckorna, undrar hur stor chans det är att de går bra å hjärtat börjar slå ok???
Tezzantezz
Stammis

BF: 130924

Inläggav myris » 14 feb 2013, 00:30

Hoppas det går bra imorgon!
Son född aug 2010
myris
Stammis

Inläggav CamillaLilla » 14 feb 2013, 11:48

Hej på er!

Myris - det låter som samma typ av foglossning som jag har. Precis som ett hugg rakt in i skinkan. Jag har fått ett stödbälte från sjukgymnasten som jag tycker fungerar bra. Sen är det bara vila som gäller - då i liggande position med benen något uppåt. Att sitta ner för mycket gör det hela värre också. Eller att gå. Eller att stå. Så hej liggsår! ;-)
Jag har använt mig av en extremt mjuk bäddmadrass de senaste veckorna, för att kunna sova. Annars gör det jätteont i höfterna. Får även bulla upp med en kudde under magen, annars spänner det och gör ont där med. Men man får in snitsen, nu tar jag t.o.m. med mig kudden i sömnen när jag vänder mig om om natten. =)

Välkommen hit Tezzantezz! Hoppas verkligen att det går bra för dig och att hjärtljuden stabiliseras på de små! Har ingen erfarenhet av detta själv, så jag kan inte råda dig i det.. Men jag håller alla mina tummar för att båda bebisarna mår bra och får fortsätta växa i din mage!

Mina flickor mår jättefint och växer som de ska (nästan var sitt kilo väger de nu). Är nu i vecka 27 (26+4) och börjar bli riktigt rund om magen. Är sjukskriven till 100% nu också, så för min del är det bara vila som gäller om dagarna.
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

BF: 130518
Status: Blivande tvillingmamma

Inläggav CamillaLilla » 14 feb 2013, 11:58

myris skrev:Har ni köpt någon vagn ännu?

Ja, vi har köpt en begagnad Emmaljunga Twin Cerox. Den är stor och rejäl (preciiis så att den går igenom dörrposterna här hemma) och verkar vara en riktigt bra vagn. Stora lufthjul och två mjukliftar till.

Vi börjar där i alla fall, sen får vi se. Men hittills är jag nöjd iaf. =)
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

Inläggav Tezzantezz » 14 feb 2013, 21:31

Tyvärr gick det inte vägen och ett hjärta slog inte idag :-( mycket för att vara ALLA hjärtans dag.
Men fick mycket glädjande ord om att det andra barnet mår jätte bra och att chansen att jag förlorar den är mycket liten eftersom jag redan borde ha förlorat den annars tillsammans med det andra barnet.
Hjärtat slog och den lille är 1,7 cm :-)
Tezzantezz
Stammis

BF: 130924

Inläggav CamillaLilla » 15 feb 2013, 19:52

Nä, usch så hemskt.. =(
Tråkigt att höra..

All lycka till med den andra lilla kotten i magen! =)
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

Inläggav myris » 15 feb 2013, 20:38

Tezzantezz
Förstår att det måste vara konstiga känslor, sorg över det förlorade barnet men en stor lycka över det andra barnet. Hoppas det kommer att gå bra för er nu med detta lilla liv!

Ibland blir jag lite orolig över mina två pluttar också eftersom jag gjorde vul så tidigt som 7+3. Man läser ju om att den ena kan försvinna utan att man märker det så mycket. Så nu bara räknar vi ner till 28 feb så vi får se dem och veta ordentligt. Om jag jämför med min andra graviditet är mina besvär verkligen mycket mycket värre så på så sätt tror jag att de fortfarande är två kvar. Bara att hoppas och tro!

Bm trodde absolut det var foglossning efter min beskrivning så beställde hem ett bälte och det hjälper ibland, ibland inte. Om det blev värre skulle jag höra av mig för att träffa en läkare och diskutera ev sjukskrivning. Den här veckan har jag haft sportlov och har då försökt vila en hel del (så mycket det går med en 2,5 åring ;-) ) men har ändå väldigt ont så får väl se hur det går när jobbet drar igång på måndag igen.

Känns mest jobbigt när jag inte kan leka med sonen som jag vill. Han vill så gärna att jag sitter ner och leker med honom på golvet och han hämtar kuddar till mig men det går bara i kortare stunder. Svårt att vara ute med honom i snön. Svårt att lyfta honom men han har t.ex. börjat klättra på en pall när vi ska ta på nattblöjan. Blir så nu att hans pappa får göra "det tunga" men det är ju inte alltid han är hemma.

Camillalilla: Skönt att läsa att era flickor mår bra! Hoppas det fungerar att vila så mycket och att smärtorna inte förvärras för mycket.
Son född aug 2010
myris
Stammis

Inläggav CamillaLilla » 25 feb 2013, 11:30

Hej!

Här rullar det på, är nu i vecka 29 och har hittills gått upp ca 13 kg. Tjejerna väger nu 1150 g samt 1050 g (UL torsdag förra veckan), så de håller sig fint till sin kurva. =)
Men tiden går så fasligt fort..! Börjar bli lite stressad över att det kanske kan vara dags snart.. Det var ju inte länge sedan jag plussade..! =P Dock har vi allting färdigt, så rent praktiskt kan de få komma redan nu - men mentalt är jag inte riktigt förberedd än.

Är ganska så begränsad i mina rörelser numera, att promenera några långa sträckor eller i högt tempo kan jag bara glömma. Får kraftiga sammandragningar då, och det är riktigt otäckt.. Foglossningen är ungefär densamma, blir värre av att jag böjer mig mycket ner (t ex fyller/tömmer diskmaskinen, dammsuger, målar tånaglarna osv).. Så vila är receptet för min kropp att må bra iaf..

Myris - hur går det för dig?

TezzanTezz - hoppas att du mår bra och att bebisen växer och frodas som den ska!
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum
Annons: