Tvillingmammor 2013

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Re: Tvillingmammor 2013

Inläggav Sirifisen » 27 feb 2013, 15:58

Hej,

Var på tidigt UL i måndags (8+1) och BM upptäckte då att det finns två foster där inne. Vi blev rätt paffa. Men de är rätt olika. Hjärtat slår hos båda men en är 16 mm medan den andre bara är 9 mm. Den mindre ligger snett ovanför och skiljeväggen är tjock. BM sa att chansen att den mindre överlever är liten. Hade mindre fostervätska än den större. Trodde den var 1 v yngre (med tanke på storleken). Vi hoppas båda ska klara sig men hon sa att 30% av alla graviditeter ofta börjar som två men att den ena dör tidigt och aldrig märks av. Här lever båda ännu vilket hon tyckte var avvikande. Har ngn upplevt detta? Att det varit så stor skillnad och där den mindre klarat sig ändå? Ska på inskrivning den 21/3 och tänker be om ett nytt UL då för att kolla. Inte meddelat MVC det vi fick veta utan avvaktar spänt några veckor och hoppas jag inte får ngn blödning. Mår i övrigt toppen. Inget illamående och ingen extrem trötthet. Ngt kinkig med maten ibland men är mest hungrig hela tiden. Känns så overkligt och hoppas verkligen att båda vill hänga med.
Bild

BildBild
Sirifisen
Alltid online

BF: 131006
Status: Mitt <3 Lille Alvar föddes 131006!

Inläggav CamillaLilla » 28 feb 2013, 11:21

Sirifisen skrev:Hej,

Var på tidigt UL i måndags (8+1) och BM upptäckte då att det finns två foster där inne. Vi blev rätt paffa. Men de är rätt olika. Hjärtat slår hos båda men en är 16 mm medan den andre bara är 9 mm. Den mindre ligger snett ovanför och skiljeväggen är tjock. BM sa att chansen att den mindre överlever är liten. Hade mindre fostervätska än den större. Trodde den var 1 v yngre (med tanke på storleken). Vi hoppas båda ska klara sig men hon sa att 30% av alla graviditeter ofta börjar som två men att den ena dör tidigt och aldrig märks av. Här lever båda ännu vilket hon tyckte var avvikande. Har ngn upplevt detta? Att det varit så stor skillnad och där den mindre klarat sig ändå? Ska på inskrivning den 21/3 och tänker be om ett nytt UL då för att kolla. Inte meddelat MVC det vi fick veta utan avvaktar spänt några veckor och hoppas jag inte får ngn blödning. Mår i övrigt toppen. Inget illamående och ingen extrem trötthet. Ngt kinkig med maten ibland men är mest hungrig hela tiden. Känns så overkligt och hoppas verkligen att båda vill hänga med.

Hej & välkommen hit!
Och stort grattis till din graviditet! =)

Jag gjorde mitt första UL i vecka 17 och fick först då se att det var två stycken. Det skilde en vecka i storlek på mina skruttar med, dock är de enäggs och ligger i samma yttre säck med varsin inre hinnsäck. Sedan dess har de följt ungefär samma kurva, men närmat sig varandra mer och mer i storlek, vilket är skönt. Fostervattnet har nog varit lika hos dem båda hela tiden, vad jag vet..

Jag skulle nästan vilja tipsa dig att gå in på ett annat gravidforum med en specifik tvillingtråd där det finns många fler tvillinggravida att rådfråga. http://www.familjeliv.se/Forum-2-111/m65029878.html

Önskar dig all lycka till med de små! Hoppas att de växer till sig! :)
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

BF: 130518
Status: Blivande tvillingmamma

Inläggav myris » 28 feb 2013, 23:22

Vi har varit på RUL idag och jag är 19+6. Bf 18 juli

Hon såg allt hon ville på de två godingarna och allt såg bra ut. Känns så skönt att veta att båda mår bra.

Sirifisen Vi hade också ett tidigt ultraljud i vecka 8 då de såg två. De var nog ifs jämnstora då med en kraftig skiljevägg men jag har ändå funderat på det där med att en kan "försvinna" så jag kan förstå dina känslor. Hoppas det går bra för er!

I vårt tidiga ul trodde läkaren att det var tvåäggs eftersom skiljeväggen var så tjock. Idag hade bm lite svårigheter att se två moderkakor så hon kunde inte säga helt säkert. Hon kollade in könen för om det är olika så vet de ju naturligtvis :D Vi vill däremot inte veta könen så hon sa inget och vi såg inget. Den ena var lite mindre så hon ville göra ett nytt ul om fyra veckor för att se att de båda följer sin egen kurva.

Om två veckor ska jag på första besöket hos läkare plus min bm så vi får väl se vad de säger då.

Känns spännande det här iaf.

Min foglossning är där men än så länge hanterbar för det mesta. Bandet hjälper en del. Molvärken går att klara, men de där huggen är riktigt jobbiga. Nätterna börjar däremot bli svårare med värken. Har dessutom fått nästäppa som också försämrar sömnen. Kände väldigt mycket sammandragningar härom natten.

Camillalilla Tänk redan vecka 29, förstår att du tänker att det är snart. Så spännande! Hoppas att de håller sig där inne ett bra tag till. Har ni diskuterat förlossningen? Kejsarsnitt/vaginalt?
Son född aug 2010
MA mars 2012 i vecka 11 (8+4)
myris
Stammis

Inläggav Sirifisen » 01 mar 2013, 08:01

Ringde igår och berättade för MVC hur läget var och vad den BM sagt som gjort ULen i måndags. Fick en ny tid för inskrivning (13/3) och den 15/3 ska vi träffa läkare och göra nytt UL för att kolla hur det står till och vad han/hon säger. Förhoppningsvis händer inget innan dess utan lillfisen kämpar på och hänger med tillsammans med sitt större syskon.
Bild

BildBild
Sirifisen
Alltid online

Inläggav CamillaLilla » 01 mar 2013, 12:47

Myris - Så härligt att allt såg fint ut. =)

Mina "hugg" i skinkorna blir färre om jag helt enkelt låter bli att böja mig ner. Det är saker som att plocka i och ur diskmaskinen, dammsuga, plocka upp saker från golvet osv som får det att bli värre. Efter varje sådant moment får jag isf lägga mig ner och vila en stund, då går det över.

Ang. nästäppa - jag har varit beroende av nässpray nu i säkert tre månader! Inte så roligt, det känns som att näsan är helt förstörd.. Plus att sambon tvingas fly fältet vissa nätter då jag snarkar för mycket.. =(

Ja, jag hoppas att de stannar ett bra tag till, för mentalt är jag inte riktigt redo än.. Fast det kanske man å andra sidan aldrig riktigt blir heller..? ;-)
Nä, vi har inte pratat så mycket förlossning ännu. Men de tre senaste ultraljuden har tvilling 1 legat med huvudet nedåt iaf, så det lutar ju åt att jag kan föda vaginalt. Och det gör jag nog gärna. Slipper helt att bli uppskuren känner jag.. Men jag vet ju inte, det är ju min första förlossning, så jag har ingen aning om vad jag ger mig in på, haha.
Det blir som det blir helt enkelt.

Jag känner att jag vill tipsa dig också om ett annat forum där det finns betydligt många fler tvillinggravida - http://www.familjeliv.se/Forum-2-111/m65029878.html. Har själv fått mycket bra info därifrån, och det är skönt att bolla sina tankar med fler i samma situation. =)
Finns även en bra grupp på Facebook, med ungefär samma personer - https://www.facebook.com/groups/371030299658838/.
Och så Svenska Tvillingklubben såklart, som har träffar några gånger om året runt om i landet - http://tvillingklubben.se/. (Dock inget forum på deras sida.)

=)
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

Inläggav myris » 02 mar 2013, 22:39

Tack! Har nu gått med i tvillinggruppen på fb.
Son född aug 2010
MA mars 2012 i vecka 11 (8+4)
myris
Stammis

Inläggav Sirifisen » 15 mar 2013, 14:28

Kan uppdatera att vi gjorde ett nytt UL (eller VUL tom) idag i 10+5 och det visade på ett barn som sprattlade runt medan den andra hade stannat i utvecklingen i v 7. De sa inget om hjärtslag så den finns inte mer s.a.s. Känns lite sorgligt. Kommer försvinna sa de men den fanns där fortfarande. Lite läskigt att ha ett "lik" i sig även om det är litet.. Men vi har iaf ett friskt och spralligt barn så även om det är dubbla känslor är vi ändå glada. Så tack för mig!
Bild

BildBild
Sirifisen
Alltid online

Inläggav SapereAude » 07 apr 2013, 17:28

Hej!
Jag väntar också tvillingar, det verkar vara enäggtvillingar. Det är två pojkar som beräknas komma 30 augusti. Jag fick veta detta i torsdags, det kom verkligen som en chock. Jag kan inte riktigt förstå det än. Jag har två barn innan, en kille på 7 år och en flicka på 5 år. Det blir en väldigt stor omställning för oss. Vi måste hitta nytt boende (tidigare än vi tänkt) vi måste byta bil. Det är bara praktiska saker. Men det känns så mycket. Oroar mig för sommaren också. Jag har haft för mycket fostervatten med mina tidigare barn. Så jag har varit enorm, gick upp 30 kg med båda. Så nu funderar jag på hur stor jag kommer bli. Jag är inte så lång heller 162, så 30 kg extra på mig är mycket. Tänk om jag får extra fostervatten denna gång me. Många tankar sim snurrar. Jag har aldrig trott att jag skulle få tvillingar. Känner mig inte som en tvillingmamma liksom. Jag blev rund snabbt denna gång. Alla påpekade att det måste va två. Men även om jag sett själv hur jag vuxit så trodde jag aldrig att det skulle va två. Jag har dessutom mått riktigt riktigt dåligt denna gång. Och nu har foglossningen kommit igång ordentligt. Så jag har riktigt ont i slutet av dagen. Så får jag dåligt samvete för att jag inte orkar med mina stora barn på samma sätt som innan.
Har ni haft svårt att ta in tanken på att det är två? Jag kan liksom inte föreställa mig det. Ska till BM på tisdag, ska ta upp alla tankar med henne då. Jag är ju självklart jätteglad att det är två. Känns ju som nått alldeles extra. Men det ger ju extra oro också. Jag känner typ ingen som har tvillingar. Har vänner som är gravida. Men alla runt mig mår så bra. Så man känner sig gnällig alldeles för tidigt.
Har ni funderat på vagn? Vilken ska ni satsa på?
Bild

Bild

Bild
SapereAude
Stammis

BF: 010913

Inläggav lgh140 » 09 maj 2013, 15:47

Hej!

Jag ska också ha tvillingar, till synes enäggs som delar inre säck och moderkaka, men det gick tydligen inte att se till 100%. Fick veta det i v 18 på rutinultraljudet och är beräknad till 19/8, alltså 25+2 idag. Var också helt oförberedd på beskedet och första veckorna gick åt till att smälta informationen men nu känns det jättespännande. Har en son på 15 mån så det kommer antagligen bli sjukt mkt att göra ;)

Känner ingen som ska ha eller nyss har fått barn så känner mig lite ensam. Hoppas ni fortfarande är aktiva här! Jobbar som gymnasielärare och känner mig smått stressad att hinna med betygsättningen. Gör nu inte mkt annat än vilar, arbetar, äter och tar hand om min son :) Vill ju inte att de små ska komma för tidigt!

Frida
lgh140
Nykomling

Inläggav CamillaLilla » 11 maj 2013, 13:12

Hej!

Lyckas tyvärr inte få någon vidare snurr på den här tråden, så jag har istället haft mer nytta av en annan tvillingtråd på Familjeliv (sorry att jag rekommenderar en "konkurrerande" sida..) - http://www.familjeliv.se/Forum-2-111/m65029878.html.
Där finns betydligt många fler tvillinggravida/nyblivna tvillingmammor. =)

Jag har nu fått mina tvillingflickor, hela två månader för tidigt dessutom. (Vecka 31+2.) Men allt har gått bra och vi fick komma hem efter en dryg månad på Neonatalen. Freja & Tyra växer och frodas och mamma och pappa kämpar med att få dem att sova på natten.. =P

Stort lycka till alla ni andra som väntar era små!
Mitt bästa tips är att inhandla allt så tidigt som möjligt. Risken ÄR stor att de kommer förtidigt samt att det INTE lär bli lättare med tiden att ta sig iväg och handla...

=)
Användarvisningsbild
CamillaLilla
Stammis

Föregående

Återgå till Gravid forum
Annons: