Ung blivande mamma

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Ung blivande mamma

Inläggav Niominame » 04 nov 2010, 10:38

Hej.
Jag och min pojkvän (båda fyller 20) fick nyligen reda på att jag är med barn, och ingen av oss ställde varandra ens frågan om "hur" vi skulle göra. Vi är så säkra på att vi skulle klara av detta och har berättat för våra familjer som tänker stötta oss.

Nu är det ju så att man ska vara realistisk i det hela också.
Jag tog studenten under sommaren och har aktivt letat jobb, men under dessa tider är det inte det enklaste och det blir ännu svårare när man är ung och står utan vidare erfarenhet.
Pojkvännen går en ettårig utbildning som påbygger hans gymnasiala utbildning och är färdig under sommaren.
Detta betyder med andra ord att vi inte har några fasta inkomster just nu, förutom hans studiestöd och mina pengar från jobbgarantin.

Jag vet att många hyser agg mot unga föräldrar och tycker att vi är grymma som sätter ett barn till världen utan perfekta ekonomiska förutsättningar, men det handlar mycket om kärlek och att klara sig.
Och jag hoppas att det inte finns någon som får bo på gatan i Sverige med sitt spädbarn, utan att det finns hjälp att få. Inte föralltid, men tills man själv eller pojkvännen har hittat ett jobb.

Finns det hjälp man kan få som gör att man har råd med en lägenhet och mat på bordet och andra behövliga saker till oss tre? Isåfall, hur går man tillväga?

Tacksam om ingen hackar på mig.
Kramar
Niominame
Niominame
Nykomling

BF: 070711
Bor: Karlstad

Re: Ung blivande mamma

Inläggav Lelleh » 04 nov 2010, 11:11

För det första så vill jag gratulera dig till din graviditet! Å för det andra så ska du inte bry dig om vad andra tycker. Du är ändå såpass vuxen att du förmodligen redan förstått vad du gett dig in på. Å en abort är inte alltid ett naturligt alternativ för vem som helst. Även om det inte är nåt fel att göra det om man måste!
Jag är inte direkt någon ekonomirådgivare, men jag tycker väl ändå att nån form av bostadsbidrag m.m borde ni få, om ni hittar nån bra billig 2:a ex? Sen kanske ni ska hitta nått i närheten av nåns förälder, (om ni har bra kontakt med dem vill säga) så att ni kan få stöd, kanske de kan bidra lite ekonomiskt? Tex att era föräldar turas om, och att ni gör upp en eventuell avbetalningsplan som ni påbörjar när ni båda (eller din kille) fått jobb, eller kanske när ni kommit på fötter med ekonomin? Kan inte din kille hitta nåt extraknäck, typ mataffär el dyl. Då kan han ju jobba på kvällar, helger, förmiddagar då han inte går i skolan? Jag vet, det haglar inte jobb direkt, men om man är riktigt enveten så kan man hitta nått.
Det kommer kanske inte bli lätt för er i början, men å andra sidan, har ni varandra och har ni bestämt er för att klara detta så kommer ni nog att fixa det här! Det som är viktigast är att ni båda bestämmer er för att ni ska kämpa å ta er igenom detta. Det mesta brukar ordna sig med tiden!

Kan ni inte bo hos nån förälder i "värsta fall"? tills din kille är färdig med utbildningen å fått jobb, så kan ni sedan kanske leta efter nått boende, å jag tror nog att alla borde har rätt till ex bostadsbidrag, socialbidrag m.m.

Lycka till!
Lelleh
Stammis

Återgå till Ekonomi & Jobb