Ung och gravid, vad ska jag göra?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Ung och gravid, vad ska jag göra?

Inläggav melinaice » 09 sep 2013, 14:07

Hej!
Jag är 17 år och gravid i v. 6
Jag har länge velat bli ung mamma och jag och min pojkvän har planerat att jag ska bli gravid hösten 2016, när både jag och han har gått klart skolan.
Men så nu, för 6 veckor sen, skedde en oplanerad graviditet. Och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Jag vill ju ha barn, men nu?
Min pojkvän och jag blev överlyckliga först, men nu vet vi varken ut eller in.
Vi har en hund dessutom som kostar pengar, hur ska jag klara av ekonomin?
Allt är som en stor soppa just nu, behöver råd och hjälp

Tack på förhand!
melinaice
Nykomling

Re: Ung och gravid, vad ska jag göra?

Inläggav martaA » 09 sep 2013, 14:35

Kan tyvärr inte säga vad du ska göra, men såg att en "Ruckmanbule" hade startat en en tråd där hon sökte just andra 17-åringar. Kanske är det skönt att prata med någon i samma situation.
martaA
Stammis

BF: 130604
Bor: Uppsala

Inläggav eliiina96 » 10 sep 2013, 22:31

hej , jag sitter precis i samma situation som dig :)
är 17 och är v. 7+0 (8) . tänkte nämligen inte heller bli gravid för ens jag hade gått ut skolan..
men du får gärna höra av dig om du vill snacka :)
eliiina96
Nykomling

Inläggav melinaice » 11 sep 2013, 00:23

eliiina96 skrev:hej , jag sitter precis i samma situation som dig :)
är 17 och är v. 7+0 (8) . tänkte nämligen inte heller bli gravid för ens jag hade gått ut skolan..
men du får gärna höra av dig om du vill snacka :)

Åh grattis! Vore skönt och ha någon att snacka med, känner jag! :)
melinaice
Nykomling

Inläggav eliiina96 » 11 sep 2013, 09:45

hihi tack & grattis till dig med ! va bra! tycker nämligen oxå det skulle vara skönt, någon som vet hur det är liksom :P
eliiina96
Nykomling

Inläggav Pregosaurus » 11 sep 2013, 10:31

Jag vet inte om det här är vad du vill höra, men i din situation hade jag gjort abort. Faktum är till och med att det var vad jag gjorde i en liknande situation.

Anledningen till det är simpel. Barn kostar pengar, och är dessutom långt ifrån någon dans på rosor. Jag vet hur svårt det är att se det om man sitter och tänker på hur mysigt allt ska bli, men jag tror att man måste försöka se det krasst om man inte ska hamna i en situation som man ångrar. För ja, folk säger att man inte ångrar sina barn - men jag är rätt övertygad om att man kan ångra situationen de kom till i.

Idag är jag 21, gift med samma kille som jag blev gravid med då som 17-åring. I November kommer vårt första barn. Vi har hunnit gå igenom både bra och dåliga saker tillsammans och vi vet var vi har varandra. Visst älskade jag honom som sjuttonåring också, men det är en helt annan sak när man fått vara tillsammans "själva" ytterligare en period. Att vi fick gifta oss, åka på festivaler runtom i världen och bara vara vi - det var ovärderligt.

Så, i din situation hade jag avslutat graviditeten. Det här är inte din enda chans att få barn. Och du kan fortfarande bli en ung mamma, om det är vad du vill när du fixat gymnasiet och dylikt. Det finns ingen anledning att skynda.

Om du vill behålla, ja, då får du räkna på ekonomin. Boende, hushållskostnader, hund - alla kostnader ni har nu. Sedan får du lägga till saker som bebisens försäkring, eventuell ersättning, ett sparkonto för kläder till bebis (för visst, man kan köpa begagnat, men det kostar det med), blöjor ... ja, allt. Konsumentverket räknar med att ett barn kostar runt 30 000 första året, varav då cirka hälften är löpande kostnader. Vill ni ha en större lägenhet/göra "onödiga" saker med barnet (babysim, t ex)/på annat sätt gå utanför standardmallen så kostar det förstås mer.

Som föräldraledig får man på grundnivå 225 kr per dag (sjukpenningnivå om man inte arbetat) eller 180 kr per dag. Det är före skatt, så hur mycket som blir kvar varierar beroende på var du bor. Har man låga inkomster kan man ha rätt till bostadsbidrag från försäkringskassan (hur stort det är varierar beroende på hur stor ens bostad är och vad den kostar). Sedan tillkommer barnbidraget på 1050:- i månaden. Om den av er som inte ska vara föräldraledig går i gymnasiet tillkommer ett studiebidrag på 1050:-, plus om någon av er extrajobbar då förstås.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra.
Bild
Pregosaurus
Stammis

Inläggav MammaOchGravid » 06 nov 2013, 11:59

Jag gjorde abort när jag var 16år pga både psykisk & fysisk misshandel, hade inte gjort abort annars..
Allt löser sig vare sig man tror det eller ej.. Som man vill eller ej.. =)

Känns det rätt så kööör! =) allt löser sig på vägen.. =)
2år seeenare..
Fick barn när jag precis fyllt 18, sedan kom en liten till när jag fyllt 20, nu ska jag fylla 23 & bebisen kommer i mars/april 2014 =)

så ung mamma är inte alltid så pjååkigt .. jobbigt med ekonomi ibland men allt går om man vill & kämpar! =)
all lycka till er! <3
MammaOchGravid
Nykomling

BF: 140402

Återgå till Gravid forum
Annons: