Ungt med 21?

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Re: Ungt med 21?

Inläggav Sirzan » 19 maj 2012, 20:44

Jag har inte varit i samma sist riktigt med att sambon är borta på högskola. Vi hade varit tillsammans ungefär 2 år när vi började försöka med våran dotter. Då var jag 21 och sambon 24. Vi flyttade oxå ihop tidigt men har alltid vetat att det var rätt. Nu är dottern snart 3 och nummer 2 kommer vilken dag som helst. Det var inte så många som sa så mycket till oss. Min mamma tyckte att det var för tidigt för att vi var så unga och tyckte att vi skulle gjort mer tillsammans men jag ångrar inget. Älskar vårat liv som vi har nu. Gör som ni vill så får andra tycka vad de vill.
Sirzan
Alltid online

Bor: Pilgrimstad

Inläggav norrglimt » 19 maj 2012, 20:44

Vi planerade vår första när jag var 18 år och vi hade varit tillsammans i 5 månader (tror jag) när jag blev gravid. Vi anade och var beredda på att vissa säkert skulle tycka och tänka men vi visste att vi skulle klara av det och vi tänkte inte bry oss om vad någon sa. Vi blev förvånade över hur positiva de flesta faktiskt var. Mina föräldrar blev överlyckliga, mannens lite mer tveksamma men okej. All vårdpersonal var väldigt positiv. De som möjligtvis var lite tveksamma var de som inte kände oss så väl.

Det folk var mest oroliga över för vår del var ekonomin p.g.a. att jag pluggade men vi har klarat oss jättebra och det ser ju alla andra nu. Visst har vår son inte de dyraste märkeskläderna, men har har ändå mer än han behöver. Kärlek och tid får han i överflöd och han är otroligt lättlärd. Enligt förskolepersonalen är han också långt fram i språkutvecklingen och väldigt empatisk. Så det är inte synd om honom och det har inte heller blivit något fel på honom bara för att vi var unga.

Vi såg det som att om folk inte trodde att vi skulle klara det kände de oss inte nog bra (och det visade sig ju då att de flesta kände oss ganska bra 8) ) och de som inte trodde på oss skulle vi skita i. Det viktigaste är vad ni känner och vet att ni klarar av. Sen ska jag väl inte sticka under stol med att det känns lite som "haha in your face!" gentemot de som inte riktigt trodde att de skulle gå bra att allt har gått så bra, vilket vi så klart redan visste att det skulle göra :wink:

Det blev lite rörigt men hoppas du förstår vad jag försöker få fram :oops:
Bild

Bild
norrglimt
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav norrglimt » 19 maj 2012, 21:22

Vi valde att vänta med att berätta eftersom vi såg det som något privat mellan oss att vi försökte också ville vi inte "skrämma" upp dem innan det ens var något 8) Man vet ju aldrig hur lång tid det tar. Men om du tycker att det känns bättre att berätta innan så gör det :)
Bild

Bild
norrglimt
Stammis

Bor: Umeå

Inläggav Sirzan » 19 maj 2012, 22:04

Min mamma påpekade oxå det flera gånger innan jag hade berättat för henne att det var en liten i magen. Så jag tror det kanske är bättre att vänta för när den lilla redan ligger där inne i magen så blir de säkert bara glad. Men det är ju olika hur andra reagerar förstås. :)
Sirzan
Alltid online

Bor: Pilgrimstad

Inläggav Caroline90 » 05 jun 2012, 12:30

Jag tycker verkligen inte det är för ungt.
Jag var 20 när min son kom. Tyvärr gick han tragiskt bort i PSD men det var inte det det skulle handla om det :)

Jag trodde som du att många skulle se snett på en och ja vissa gör det. Men det var gamla tanter som inte gör så mycket annat än att komma på saker att klaga på.

21 är en jättebra ålder tycker jag. Känner man sig mogen och redo att förändra sitt liv på så sätt att man kan ju inte längre göra som man själv vill hela tiden. Man kan inte resa, festa, och åka iväg som man vill.
Man kan tappa kontakten med vissa vänner som inte har barn för de förstår inte när man bara vill prata bajs. Men är man redo för det så vad spelar ålder för roll? Finns pengarna, kärleken och man är redo så kör på.

Kroppen orkar med en graviditet vid den åldern och man är pigg och orkar leka med sitt barn och så.

Kör på och skit i alla andra!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Caroline90
Stammis

BF: 131017
Status: Änglamamma och gravid på nytt

Inläggav Jennie90 » 05 jun 2012, 13:13

Hej hej, Vi fick vår dotter precis innan jag fyllde 21 och min sambo hade precis fyllt 22. Vi hade varit tillsammans i 6 år. Nu ett år senare väntar vi vårt andra barn. Som är planerat att komma i oktober. Och det är helt underbart! 21 år är absolut inte för ungt. Och ni känner ju varandra, har man varit tillsammans i 2 år är man absolut redo för barn tycker jag ! Lycka till ! Kram
Jennie90
Stammis

BF: 140928
Status: Lyckligt gift 2 töser och syskon i magen

Inläggav Rielly » 05 jun 2012, 14:10

Jag tycker inte att det är för ungt fick min son när jag var 22 så blev gravid när jag var 21. Vårt förhållande var väldigt nytt när jag blev gravid det var inte planerat men en välkommen överraskning hade bara varit tillsammans i lite drygt tre månader när vi fick reda på att jag var gravid. Men mina ppiller bestämde sig för att sluta fungera. Men att behålla var det bästa beslutet vi gjort. Och det har gått hur bra som helst min sambo hade precis börjat sitt jobb som tatuerare och jag var arbetslös men skaffade jobb på momangen och sen jobbade vi båda så mycket vi kunde och sparade allt så adrian har fått mer än vad han behöver och nu är jag hemmafru efter min mammaledighet. Bor i england och här får man bara 9 månaders mammaledighet. Men jag vet att sambons familj var lite tveksamma till hur allt skulle gå min familj var jätte positiva och alla andra sket jag blankt i. Det här var vårt beslut och våra liv ingen annans.

Jag hade nog inte berättat förän det var en liten knodd i magen känns som att man nog får mer positiva bemötningar då än när man bara planerar så att säga. Det är ändå eran ensak men det kan ändå vara jobbigt om man har nära släkt eller vänner som konstant påpekar att de tycker att man gör fel.

Jag föredrar att vara en ung mamma. Ger mig en chans att faktiskt njuta av att kunna leka med mitt barn och att jag orkar vara med resa och sånt kan man göra sen. Det är iaf våra planer och sen tar inte livet slut för att man skaffar barn vi planerar att ta med oss adrian till caribien nästa år gäller bara att hitta ett familjeorienterat hotell så löser sig sånna saker också inget konstigt med det.

Nu blev det väldigt långt hoppas du orkar läsa haha
BildBild
Rielly
Stammis

BF: 111003
Bor: Newcastle

Inläggav Mmeli » 05 jun 2012, 20:45

Ja fyller 20 om en vecka och vi har precis börjat försöka :) min sambo är 15 år äldre än mig. Har alltid velat vara en ung mamma. Jag skiter iaf i vad alla andra tycker!!!!!
Bild
Mmeli
Alltid online

Status: Sambo

Inläggav Pollypop » 06 jun 2012, 09:41

Hej!
Jag var 19 när vårat första barn kom (idag är jag 24 och min sambo är 25). Visst var det några som var skeptiska och negativa, men med tiden så blev alla glada och förväntansfulla. :D

De som hade mest negativa saker att säga var faktiskt främmande människor på stan eller liknande. :S

Jag och min sambo hade varit tillsammans ca 2 år när vi blev föräldrar. Nu snart 5 år senare så har vi nummer fyra på gång och jag älskar mitt liv (även om man inte har råd med allt det dyraste så har man så man klarar sig och kärlek och minnesvärda ögonblick finns i överflöd) :)

Lycka till nu :D
Buddah

William-Alexander

Haley Nova
Bild

Leah
Bild

Xx Pollypop
Pollypop
Stammis

BF: 121015
Status: Sambo och förlovad

Inläggav EmilieK » 06 jun 2012, 10:49

jag var 19 när jag blev gravid, 3 mån efter studenten.
dom flesta var jätteglada och vänta lika spänt på vad de skulle bli som vi gjorde men några kompisar tyckte jag var för ung och inte festat klart, tyckte jag förstörde livet och inte kunde festa eller resa. resa har jag gjort, går väldigt bra att resa med barn. supa tyckte jag att jag var för gammal för när jag fick dottern när jag var 20 och efter amning. dom få gånger jag gick ut tyckte jag att folk titta konstigt på mig, typ som :va gör hon ute när hon har barn. men de var mer mina skuldkänslor för att lämna bort dottern för dricka. nu väntar jag mitt 3:dje barn och ångrar inget. barn gör livet bättre och ger de en mening.

känns de rätt för er så är de rätt och vad andra tycker spelar ingen roll, de är ni och inte dom som blir föräldrar. lycka till
Användarvisningsbild
EmilieK
Stammis

BF: 120915

Nästa

Återgå till Vill bli med barn