Utredning av ofrivillig barnlöshet

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Re: Utredning av ofrivillig barnlöshet

Inläggav Istres » 19 feb 2016, 19:43

Verde, härligt att höra att du blev gravid tillslut. Hur länge försökte ni? Fick ni hjälp? Lycka till i alla fall - det känns skönt när sådana som haft problem tillslut lyckas.

Jag är faktiskt nygift. Ofrivilligt barnlös men nygift och väldigt lycklig. :) Hade ju i bakhuvudet att man måste vara gift för att få adoptera men sedan ville jag ju vara gift med min man också.
Istres
Stammis

Inläggav Verde » 19 feb 2016, 19:57

Åh grattis! Roligt att höra! Fick för mig att du nämt sambon, men det kanske var någon jag bladade ihop det med! Njut att tiden som nygifta, det verkar vara en fantastisk tid! Själv är jag lite seg med planerandet, men en vacker dag hoppas jag också att jag blir gift! :)

14 jävla försök inkl ett missfall tog det... Vi fick hjälp, som inte hjälpte vilket var än mer frustrerande, och vi påbörjade en utredning som vi nu hoppat av. Inget fel, ingen förklaring, man blir galen för mindre kan jag lova! Nu är jag i de här kritiska missfallsveckorna så lägger all min tid på att hoppas att detta ska gå vägen och låter mig inte för en sekund försvinna iväg i framtidsplanerande innan vi passerat vecka tolv.

Hoppas det snart går vägen för er också!
Verde
Alltid online

Inläggav Istres » 19 feb 2016, 21:00

Tack så mycket. Det var en härlig dag och är en härlig tid. Jag gillar att vara gift. Nu är det bara barn som saknas. Det löser sig säkert på något sätt fast det kanske inte blir som vi tänkt. Skickar styrka till alla som kämpar.

Lycka till med graviditeten. Hoppas det går vägen nu! Lycka även till med planerandet av bröllopet.
Istres
Stammis

Inläggav Fialotta81 » 21 feb 2016, 16:45

Tack, verde. Vad go du är. :-) Hoppas det går bra för er också, med graviditeten och allt.
Fialotta81
Alltid online

Inläggav Istres » 05 mar 2016, 17:29

Hur går det för er alla?

Vi har gjort första besöket i infertilitetsutredningen. Jag fick göra ett ultraljud som visade en stor äggblåsa och många små. Läkaren sa att allt såg fint ut. Men jag ska tillbaka när jag fått mens och göra undersökning när de tittar på passage i äggledare. Maken ska lämna spemaprov i veckan. Så får vi svar på utredningen om några veckor. Känns skönt att det går snabbt. Läkaren förklarade väldigt pedagogiskt hur olika behandlingar fungerar men att det fortfarande finns hopp att det går naturligt. Läkaren förklarade att ganska många par måste försöka mellan ett och två år för att bli gravida och att vi kanske är ett av de paren. Så det känns ändå hoppfullt. Jag hoppas så att det går denna månad.
Istres
Stammis

Inläggav Karlblom » 21 apr 2016, 12:45

Följer gärna er andra och delar mina egna tankar och funderingar med er här.

Vi har precis börjat utredning och ska tillbaka den 12 maj och få våran dom.. Jag har varit och tagit hormonprover idag och nästa vecka ska sambon lämna spermaprov, tycker synd om honom. Hur har det gått för era killar?

Hur går det med era utredningar? :)

Ha en härlig dag! Njut lite extra av något du uppskattar som får dig att må bra.
Själv är jag tacksam för ett fast jobb, kommande ny bostad (helt ny) och min älskade sambo som jag har det bäst ihop med.

Kramar
Bild
Karlblom
Stammis

Inläggav Karlblom » 12 maj 2016, 13:50

Hejsan tjejer. 12 maj är här och jag mår bättre än på länge. En stor sten som lossade från både tankar, känslor och ångest.

Allt såg bra ut för oss båda, fast jag hade något förhöjd prolaktin. Detta skall tas ett test på igen om 1,5månad och om det ser bra ut (inte är mer förhöjt) så får jag en tid för spolning samt utskrivet recept på pergotime :) Detta först i slutet av augusti eller september.

Ska bara njuta av denna härliga årstid och att det inte alls är omöjligt för oss att bli gravida som man gått och farat efter 2års försökande.

Hur går det för er andra?
Bild
Karlblom
Stammis

Inläggav Istres » 28 maj 2016, 11:40

Karlblom, vad skönt att allt sågår bra ut. Har du fått någon klarhet vad högt prolakin kan innebära? Kan det påverka fertiliteten? Hoppas du får en skön sommar och att du kan slappna av och veta att i höst kommer ni få fortsätta med utredningen. Hur har det gått med Pergotime?

Vår utredning går framåt, maken har lämnat ett till prov som också visade att han har få och slöa spermier. Fler i det andra provet men fortfarande få levande och de levande är slöa. Han ska få ta prover för att se om det finns en orsak. Bra för jag har förstått att det är vanligt att man går direkt till IVF utan att försöka ta reda på orsaken till ett dåliga spermier. Chansen att vi ska lyckas själva är i alla fall mycket låg. Ska också ha en skön sommar och försöka släppa detta.
Istres
Stammis

Inläggav Karlblom » 01 dec 2016, 03:08

Hej! var inne och kikade lite i somras men såg aldrig något svar. Får se om du läser detta nu kanske :)
Hur går det för er? Hur mår du/ni? :)

Vet fortfarande inte riktigt vad prolaktin innebär stresshormon i hjärnan av något slag.
Men det har vi fått bukt på nu. allt ser bra ut =)

Ätit pergotime nu i 2 omgångar (dock bara en halv tablett) men inget hänt. dock har mensen kommit som en klocka på dag 31 vilket är skönt då jag aldrig riktigt vetat innan.
Får se denna månaden hur det blir (haft uppehåll från pergotime) men kändes som jag hade ÄL dag 16 och då kommer mensen dag 31-32 skulle jag tro.

Jag hade en helt fantastik sommar och släppte allt helt och hållet, är i övrigt väldigt stabil just nu bara att fertilitets mottagningen går mig på nerverna. skrev ett inlägg om det alldeles nyss.
Men är inne på att räkna dagar igen och vet precis när ÄL tiden är och vilken tid i månaden jag borde få min mens.. :/ går inte att komma ifrån när man äter pergotime heller men...

Flyttade in i vårat efterlängtade nybyggda radhus här i början på november så är helt överlyckliga pga det istället. Att man kan trivas och gilla ett hus så mycket som vi gör är helt galet konstigt.

ha det gott. kram från mig
Bild
Karlblom
Stammis

Föregående

Återgå till Svårt att bli med barn