utredning barnlöshet

Forum för dig som försökt bli gravid i två år eller mer utan att lyckas.

utredning barnlöshet

Inläggav maria_73 » 28 sep 2009, 13:21

Hej Eftersöker lite tips på kliniker där man kan gjöra utredningar och provrörsbefruktning.
Är det nån som har bra/ dåliga erfarenheter?
Är det olika långa väntetider på olika kliniker?
Har man rätt att bara vända sig inom sitt län?
Hur många försök får man?
Hur lång tid tar det?
Vad kostar det om man skulle gjöra privat? och skiljer det sig i så fall mellan olika kliniker.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Re: utredning barnlöshet

Inläggav snyggva » 01 okt 2009, 17:05

Hej.. det beror ju på vart du bor..? Jag och min man sökte till sjukhuset där vi bodde.. och det tog kanske 1 månad innan vi fick komma. och de tog prover och kollade oss båda.Men som jag/vi visste vem det berodde på och det var ju mig som felet är hos.så det gick snabbt med första behandlingen,den fick jag börja med 4 dagar efter första beöket.det kostar som jag har hört 23-28 000kr /per gång om du ska göra det privat,det är vad jag har hört ..
snyggva
Nykomling

Inläggav maria_73 » 01 okt 2009, 17:08

Tack för ditt svar
Jag vill gärna ha fler tips så jag kan jämföra.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav Michaelaa » 13 okt 2009, 11:26

Hej :)
Jag bor i Göteborg och är på utredning..
Provrörsbefruktning är gratis första gången (om ni är under utredning)
Det är det för mig iaf.. Tror inte att det ska vara annorlunda för dig :?:
Ja går hos en underbar läkare ute i Frölunda :)
Lycka till!! :lol:
Michaelaa
Stammis

Inläggav Tallkotten » 12 nov 2009, 18:03

Vi vände oss till sjukhuset. Vi fick en tid riktigt fort tog bara 2veckor. Utredning, Pergotime & sen IVF. Tror det 3 första IVF försöken är gratis. Om man lyckas och sen vill ha fler barn, får man stå för kostnaderna själv. Efter 3 försök och inte har lyckats bli gravid får man vända sig till privat klinik.
Tallkotten
Nykomling

Inläggav Kira_85 » 19 nov 2009, 19:16

Jag håller på med en utredning nu, kontaktade bara min gynekolog och bokade tid åt mig och mannen (vi bor i Stockholmstrakten). Vi fick komma nästan direkt, och har blivit supervänligt bemötta. Resultaten av undersökningen får vi veta i januari. Då remitterar gyn oss vidare, om det behövs. De har avtal med Sophiahemmet som gör inseminationer (kötid ca 6 mån.), och med Huddinge sjukhus som gör provrörsbefruktning (kötid ca 1½ år!). Själva utredningen kostar bara som vanliga läkarbesök, och frikort gäller. Priser för insemination/IVF vet jag faktiskt inte. Skulle gärna veta vad det kan tänkas kosta?
Bild

Bild
Kira_85
Alltid online

Inläggav inja73 » 24 nov 2010, 07:44

Jag tog upp "problemet" med min gynekolog. Han satte igång utredningen. Allt gick väldigt fort. Efter alla tester tagna hos honom så bokades jag in för en sk äggledarspolning. Väl där fick vi svar på vad problemet var. Jag är total blockerad, när min gynekolog fick detta reslultat så remitterade han oss till Sahlgrenska, sommarstängt...men vips, direkt i vecka 32 så fick vi en kallelse.

Behandlingen startade vecka 44. Det blev nässpray, sprutor (som man tar på egen hand, finns teknik för hur man tar dom, gör inte alls ont. Hade panik över det först, men visade sig vara en baggis.), ägglossningsspruta. Sen var det dags för äggplockning , 2 dygn senare fördes ett extremt finns ägg in (extremt fint är dr ord). Vi plockade ut 14 ägg, varav 5 var av samma fina kvalité, så vi har 4 i frysen.

Väl ägg inne blev det vagiatorer 3ggr/dag. 18 dagar efter införandet var det dags för grav.test, men jag tjuvtestade på dag 13 - Clearblue digital - GRAVID 2-3 veckor. Jackpot! Testade igen på dag 18, samma resultat. Dagen eller tiden runt min beräknade mens fick jag en brunaktig flytning som höll i sig i ca 2 dagar, väldigt sparsam, men paniken är inte långt borta. Ringde Sahlgrenska - svar - helt normalt, vissa kvinnor får dessa titt som tätt, var uppmärksam vid riklig blödning i samband med smärta.

Den 6/12 skall vi på vår livs första ultraljud.
Veckan som vi är inne i nu är sista veckan för vagiatorerna. Skönt. Kletig historia!

Jag har haft ömmabröst, känsliga bröstvårtor...inbillat mig eller har varit lite illamående?

Känns fantastiskt! Hoppas på att "Embo" stannar hela resan ut :D
Man kan inte göra mer är att tänka positivt och hoppas på att det går vägen, det är naturens lag som gäller, även om vi har trixat lite med den under tiden.

I västragötalands län får man 3 IVF försök, "gratis"....
Se till o kör igång utredningen. Och LYCKA TILL! Det blir en resa ni sent kommer att glömma!

Inja
inja73
Nykomling

BF: 110820
BIM: 101112
Status: GRAVID, tjohoooooo.....

Återgå till Ofrivillig barnlöshet
Annons: