Utredning eller inte?

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Utredning eller inte?

Inläggav Karlblom » 03 mar 2015, 20:06

Hejsan! Sitter och funderar lite i banorna om att påbörja en utredning?
Ni som gjort detta, är det en process man måste göra både mannen och kvinnan? Eller kan man börja med att kolla om det står rätt till med mig innan man blandar in min sambo?
(Kan inte vara lätt för killarna att lämna ett spermie prov på ett sjukhus sådär..)

Hör också att det tar väldigt lång tid.. Och känns onödigt att börja med någon utredning redan efter att ha försökt i ett år.. men man har ju också hört att det finns tabletter och spolningar som hjälper!

Några råd?

Vi är 25 och 29 år, slutade med p-pillren förra året i April.
Bild
Karlblom
Stammis

Re: Utredning eller inte?

Inläggav Oliwen » 09 apr 2015, 20:00

Hej karlblom!
Vi har "hörts" en del i andra trådar. Jag och sambon har också försökt sen april förra året och var på vårt första besök idag. Vi träffade en läkare som gjorde gynundersökning på mig samt ul, och sen fick båda ta blodprover. Det visade sig på ul att jag hade en del blåsor vilket tyder på PCO. Nu ska vi bli remitterade till reproduktionsmottagning och där kommer sambon få lämna spermaprov.
Oliwen
Stammis

Inläggav ca90 » 14 apr 2015, 06:11

Karlblom skrev:Hejsan! Sitter och funderar lite i banorna om att påbörja en utredning?
Ni som gjort detta, är det en process man måste göra både mannen och kvinnan? Eller kan man börja med att kolla om det står rätt till med mig innan man blandar in min sambo?
(Kan inte vara lätt för killarna att lämna ett spermie prov på ett sjukhus sådär..)

Hör också att det tar väldigt lång tid.. Och känns onödigt att börja med någon utredning redan efter att ha försökt i ett år.. men man har ju också hört att det finns tabletter och spolningar som hjälper!

Några råd?

Hej, jag och min sambo har gjort en utredning.
Mitt första råd är att du ska tänka att ni går igenom det här ihop. visst är det inte lätt för sambon att lämna sperma prov men åtminstone får han göra det själv. Vi kvinnor får hoppas upp på en stol och sära på benen, och har vi tur så är det en kvinnlig gynekolog. Jag försöker få min sambo att tänka att VI gör detta tillsammans.

Utredningen gick fort tycker jag. tog blodprover redan nu första dagen och sambon fick hem spermaprov att göra hemma. Sen fick jag göra det blodprov typ andra mens dagen och spolningen direkt efter mensen och då fick vi våra provsvar också :) gick till en privat. Kostade lika mycket men lägre väntetid.

Absolut värt det. Riktigt skönt att veta vad proverna säger.
ca90
Stammis

Inläggav Libra » 14 apr 2015, 13:53

Karlblom skrev:Hejsan! Sitter och funderar lite i banorna om att påbörja en utredning?

Några råd?

Jag tycker det är lika bra att göra en utredning så fort som möjligt. Så vet man. Det är så lätt att man går och oroar sig i onödan. Man gör en utredning tillsammans. Det beror lite på var ni bor och hur lång tid det tar. För oss tog det några månader från att vi lämnat prover tills vi fick svaren. Bor ni nära sjukhuset så kan mannen få ta provet hemma och sen lämna.

Kanske ni bara behöver hjälp med något lättare. Själv så måste jag göra IVF.

Lycka till och fråga om du undrar något! :)
Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/

IVF6 - Gravid!!!
IVF5 - MF vecka 5
IVF4 - MF vecka 5
FET (embryot klarade inte upptiningen)
IVF3 - MA vecka 10
IVF2 = MF vecka 4
IVF1 - Intrauterin fosterdöd vecka 22
Började försöka 2009 själva

Med på IVF-träffar? - http://minbebis.com/blogg/libra/traffar/

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Libra
Alltid online

BF: 161025
Bor: Skåne
Status: Gravid!!! 3:e gången gillt!!!

Inläggav Karlblom » 20 apr 2015, 17:23

Mått bra och lagt det där med utredning lite på hyllan. Men i helgen fick jag ett ordentligt bakslag.. 2 st kompisar kom ut med att dom var gravida och väntar barn i höst.

Det är självklart kul för dom, men det är tungt att höra när man inte vill något hellre.

Jag bor mitt imellan Trollhättan och Göteborg. Vart vänder jag mig??
Dock vill vi inte bli gravida förrän till hösten(köpt radhus som vi får tillgång till först nästa sommar) , men det är ju inget man kan styra över. Tänkte sätta upp mig på en tid så kanske det blir bra tills efter sommaren :)

Ca90, du var gravid nu va? Tror du att det var spolningen som hjälpte för dig?
Bild
Karlblom
Stammis

Inläggav Libra » 24 apr 2015, 12:36

Karlblom skrev:Mått bra och lagt det där med utredning lite på hyllan. Men i helgen fick jag ett ordentligt bakslag.. 2 st kompisar kom ut med att dom var gravida och väntar barn i höst.

Det är självklart kul för dom, men det är tungt att höra när man inte vill något hellre.

Jag bor mitt imellan Trollhättan och Göteborg. Vart vänder jag mig??
Dock vill vi inte bli gravida förrän till hösten(köpt radhus som vi får tillgång till först nästa sommar) , men det är ju inget man kan styra över. Tänkte sätta upp mig på en tid så kanske det blir bra tills efter sommaren :)

Ca90, du var gravid nu va? Tror du att det var spolningen som hjälpte för dig?

Det är jättetungt när man får sådana besked.

I Göteborg finns det bra kliniker. Men först kan du kanske kontakta en gynekolog, om det finns någon i din närhet. Eller höra med Vårdcentralen vart du ska vända dig.

Ni kan också skicka en egenremiss till Sahlgrenska. http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden ... rdremiss1/

Tyvärr kan det ta tid innan man får en tid. Men de försöker väl hålla sig till vårdgarantin som är på 3 månader.

Lycka till! :)
Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/

IVF6 - Gravid!!!
IVF5 - MF vecka 5
IVF4 - MF vecka 5
FET (embryot klarade inte upptiningen)
IVF3 - MA vecka 10
IVF2 = MF vecka 4
IVF1 - Intrauterin fosterdöd vecka 22
Började försöka 2009 själva

Med på IVF-träffar? - http://minbebis.com/blogg/libra/traffar/

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Libra
Alltid online

BF: 161025
Bor: Skåne
Status: Gravid!!! 3:e gången gillt!!!

Inläggav Grim » 19 jul 2015, 21:44

Nu är det ju ett par månader sedan senaste inlägget i denna tråden, men jag tänker att jag skriver ändå. Jag och min man gjorde utredning ganska direkt efter att vi försökt i 1 år, just för att slippa behöva fundera på om det är några fel på någon av oss eller inte. Jag ringde i augusti det året, fick hem papper ganska snart efter det. Där skulle vi fylla i lite uppgifter om oss bägge, såsom tobaksvanor, min menscykel etc. När det var inskickat fick vi vänta tills det kom ett nytt kuvert som innehöll information om själva utredningen och dessutom massa lappar för provtagning samt ett rör för att lämna in spermaprov. På vissa ställen verkar man ta proverna samtidigt som första besöket och får då vänta på provsvaren. Här vill de att man tar proverna ca 2 veckor innan, så får man svaren direkt vid besöket. Vi fick i alla fall veta att alla prover såg OK ut för mig, men att min man hade en lätt avvikelse (låg mängd aktiva spermier, men hade istället tredubbla antalet). Jag skulle sen ringa efter nästa mens för att få tid för spolning, vilket jag fick i mitten på december. Så från start till sista steget för oss, dvs spolningen, tog det knappt 4 månader. Spolningen gjorde dessutom susen för oss och gossen fyller nu snart 2 år. :)
* Tillsammans sedan maj 2007
* B född 2013

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Grim
Alltid online

Inläggav Karlblom » 21 apr 2016, 00:30

Tack för era svar :) Värmer verkligen att höra att det går vägen för folk.

NU har vi påbörjat utredningen och imorgon ska jag på andra besöket.. Hormontester bla som ska göras cykeldag 21-23. Sambon ska åka och lämna spermaprov på tisdag och vi ska tillbaka för testresultat och samtal med läkaren den 12maj.

Första mötet gick bra, målat upp sån bild om hur det skulle vara. Var inte alls lika hemskt som jag trott.

Vad som är jobbigast just nu är ovetandet... Hur kommer det gå? Hur kommer man ta beskeden?
Jag känner just nu att jag kan ta att det är något fel på mig... Men vet inte hur varken sambon eller jag skulle göra och må om det skulle visa sig vara hans simmare det är fel på. Hur tröstar man honom? :(
Han skulle ta det så himla hårt... Jag har ju haft det så jobbigt med min längtan och sen sorg...

Jag hoppas allt ser bra ut och att vi kan få ha tur nu <3
Bild
Karlblom
Stammis

Inläggav Istres » 21 apr 2016, 20:27

Vad skönt att ni är på gång med utredningen! Jag var också nervös innan men det släppte när vi väl var där. Det kommer gå bra. Jag tyckte att det var skönt att få ett svar även om det så klart hade det kanske varit skönt att veta att allt såg bra ut. Vi fick besked att make har få spermier och att en låg andel lever. Läkaren sa att maken inte skulle tänka på det utan att proven brukar gå upp och ner. Han ska ta ett till prov. Jag stöttar genom att säga att vi gör detta tillsammas och det är ju vi som par som inte kan få barn det spelar ingen roll vems "fel" det är. Lycka till!
Istres
Stammis

Inläggav Karlblom » 21 apr 2016, 20:47

Jag vet inte varför, men hade varit lättare att handskas med om det var mig det var "fel" på, har ju mått så dåligt i perioder och vill inte att sambon tar allt på sina axlar om det skulle visa sig att jag är okej och super fertil och han har långsamma simmare.
Så är det ju absolut inte, men han kommer ta det så..

Men din kille tog det bra? Vad tycker han om att behöva lämna sperma prov då?
Och hur såg dina tester ut? Eller hur långt i processen hade ni kommit?
Så mycket funderingar!

Hoppas det går bra för er och att ni mår bra!
Bild
Karlblom
Stammis

Nästa

Återgå till Svårt att bli med barn
Annons: