Utvecklingsfas?

Diskutera barns hälsa och utveckling ett till två år.

Utvecklingsfas?

Inläggav Bananskalet-91 » 20 apr 2012, 11:44

Min son är nu drygt 1,5 år. Har läst att det är en utvecklingsfas vid 18 månader.. Då kan de få utbrott och vara mer klängiga och vilja att man bär på dem. Eller ?
Nu de senaste kvällarna har det varit väldigt svårt att få honom att sova. Han har inte lyckats somna förrän nio ! I vanliga fall har han somnat innan halv åtta. Ett tag somnade han bara vi la ner honom, sa godnatt och gick ut, men sen gick inte det alls så då funka det bättre när vi satt bredvid hans säng tills han somnade. Nu funkar inget. Han bara skriker och vägrar sova ! Hör detta till utvecklingsfasen också ? Tips ?
Mamma till Elias som föddes 25 september 2010 !

http://minbebis.com/blogg/bananskalet91
Bananskalet-91
Stammis

BF: 100924
Status: Mamma till Elias

Re: Utvecklingsfas?

Inläggav lillbebbe » 21 apr 2012, 21:54

Hej!

Har läst boken att växa och upptäcka världen som handlar om barnets olika utvecklingfaser från 0-1 år. I slutet av boken nämns det att barnet går igenom 3 faser innan 2 års åldern och det sker en gång strax efter ett års åldern, en andra gång när barnet är 13-14 mån och sen en tredje gång när barnet är kring 18 mån. Så det är mkt möjligt att det är en fas han går igenom.
Min dotter blir alltid likadan så fort hon är i en fas, alltså att hon blir mer klängig, kan inte längre somna själv och vaknar fler ggr under natten. Sen efter några veckor så vänder det igen och hon blir sitt normala jag och så lätt att ha göra med. Det är ganska häftigt att se och för mig har det varit jätteskönt att ha läst boken för jag blir aldrig chockad eller så mkt oroad, för jag vet att det är normalt och att det inte varar för evigt.
Hoppas att han snart tar sig igenom det och blir sitt lugna jag igen, förresten så kan det ju vara tänder också. Har han fått många tänder?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lillbebbe
Alltid online

Inläggav Bananskalet-91 » 22 apr 2012, 11:55

Den boken har vi oxå ! Men måste ha missat att det står om senare faser.. Får hoppas det vänder snart ! Men det är alltid skönt att veta att det bara är en fas, och inget annat. Han har fått ganska många tänder, men det är de stora i bak som bara är uppe en bit så det kanske bidrar till hur han är nu.
Har även kommit på att det kanske kan bero på att hans pappa har jobbat över endel det senaste och inte kommit hem förrän sent.. Elias har aldrig kunnat somna om inte pappa varit hemma, och nu det senaste har han varit väldigt pappig och letat efter honom när han inte är hemma och så.. Igår kväll skulle jag lägga honom och det gick inte (han låg i sängen och sa "pappa, snyft, åka bilen") förrän min sambo kom in och sa "pappa sitter i soffan och ska INTE åka någonstan", DÅ somnade han. En pappaperiod helt enkelt kanske.. Plus utvecklingsfas, skulle jag gissa på.

Bananskalet-91
Stammis

Inläggav lillbebbe » 23 apr 2012, 13:41

Det är ju så svårt att veta, det händer ju så mkt kring de så man gissar, gissar och gissar igen :wink: . Men det är skönt att veta att det nästan aldrig är något och att det brukar gå över efter ett tag. Här är det en mamma period för innan har det inte spelat någon roll men nu när jag är hemma igen med henne sen 2 veckor tillbaka så har hon blivit så mammig.
Va söt...så bara pappa är hemma så går det lättare, va kul för pappa att känna sig så efterlängtad. Annars brukar det oftast vara mammor när de är så här små, så pappor blir lite avundsjuka :) . Vi har delat väldigt lika på föräldraledigheten men ändå är hon så mammig nu, men det kanske vänder om några månader.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lillbebbe
Alltid online

Inläggav Bananskalet-91 » 24 apr 2012, 11:52

Eller hur ! Ett evigt gissande..
Det har gått väldigt upp och ner här, med mamma- och pappaperioder. Ja, jag tycker verkligen att det är kul att min sambo oxå får känna sej så viktig för Elias. För som du säger så är de ju ofta så mammiga. Det var bara jag som var hemma med honom under föräldraledigheten, och mycket nu efter oxå eftersom jag inte haft fast jobb, så han kanske har tröttnat på mej ;) Jag blir ju den "tråkiga" eftersom det blir jag som tjatar hela dagarna och när M kommer hem är det lek och roligt.
Nu har han även blivit sjuk.. Över 39 graders feber igår.

Bananskalet-91
Stammis

Inläggav lillbebbe » 24 apr 2012, 14:02

usch då stackaren....han kanske har haft känningar några dagar innan febern bröt ut, det kan också ställa till nattsömn och matstunderna.

Hoppas han blir bra snart. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
lillbebbe
Alltid online

Återgå till Barns utveckling 1-2 år