V 18 + sparkar

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Re: V 18 + sparkar

Inläggav mamelie » 29 maj 2010, 09:26

Visst är det härligt Susanne!! Vilken vecka är du i?? :)
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

BF: 101030
Bor: Katrineholm
Status: längtansfull :-)

Inläggav helenaeg » 29 maj 2010, 11:30

Mamelie; ja prata med din BM om din rädsla, det är det de finns där för. Hon kommer säkert försöka att få dig att våga föda vanligt genom att informera och prata och så.. men om du verkligen vill ha snitt så tror jag inte att de säger nej.. Men ta upp det med din BM.

Suzanne;: grattis till första sparkarna.. nu blir de bara flera =)
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Kleo » 29 maj 2010, 13:00

Mamelie; säger som Helenaeg ovan, prata med din BM om din rädsla. Förstår hur du känner, jag är i samma situation. Livrädd, orolig och blir illamående bara av tanken på en förlossning. Pratade tidigt med min BM om det och hon skickade mig vidare till Auroramottagningen här i Stockholm där jag nu går på samtal samt ska träffa läkare. Det finns säkerligen något liknande där du bor. Det viktigaste är ju att förlossningen blir så positiv som möjligt - oavsett hur den går till.

Och ja, du kan vara vaken när bebisen kommer även om det blir ett snitt, så länge det inte är ett akutsnitt (för då har jag för mig att man alltid söver för man inte hinner vänta på att en ryggbedövning ska börja verka).

Vill du prata av dig om rädsla och funderingar kring förlossningen så får du gärna höra av dig.
Kleo
Alltid online

BF: 100815

Inläggav mamelie » 29 maj 2010, 16:06

Helenaeg jag får ta och prata med min barnmorska. har inte berättat för någon egentligen, förutom min sambo om hur jag känner inför förlossningen, men tror inte riktigt han förstår faktiskt.

Kleo Sist jag var gravid, när jag fick missfallet skulle dom skicka mig till någon aurora-grejer för att jag var så rädd för förlossningen. Men jag kom aldrig så långt.

Klart att jag VILL föda normalt, men som sagt, bara tanken får mig att få panik. Vilken vecka är du i nu? Har du långt kvar till BF?

Tack så mycket för att du hoppade in här också o pratar :)
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav Kleo » 29 maj 2010, 17:23

Jag är i vecka 29 nu, BF 15 augusti. Så det börjar närma sig även om det är långt kvar än. Jag känner som du, jag VILL föda normalt, men är skräckslagen inför det. Auroramottagningen jag går till är guld värd! De jag har träffat därifrån vet verkligen vad de pratar om, ingen dömer en för rädslan, ingen som "viftar bort den" och säger saker som "men, det har ju kvinnor i alla tider gjort! Klart du klarar det här! Sluta larva dig!" etc. Bemötanden i alla fall jag har fått när jag så smått vågat andats om min förlossningsrädsla till folk långt innan jag ens blev gravid.

Så jag rekommenderar verkligen dig att gå till Aurora om du vill det. Skulle du inte känna en bra personkemi med den BM du träffar först så är det ju helt okej att få byta!
Kleo
Alltid online

Inläggav mamelie » 29 maj 2010, 18:19

Kleo skrev:Jag är i vecka 29 nu, BF 15 augusti. Så det börjar närma sig även om det är långt kvar än. Jag känner som du, jag VILL föda normalt, men är skräckslagen inför det. Auroramottagningen jag går till är guld värd! De jag har träffat därifrån vet verkligen vad de pratar om, ingen dömer en för rädslan, ingen som "viftar bort den" och säger saker som "men, det har ju kvinnor i alla tider gjort! Klart du klarar det här! Sluta larva dig!" etc. Bemötanden i alla fall jag har fått när jag så smått vågat andats om min förlossningsrädsla till folk långt innan jag ens blev gravid.

Så jag rekommenderar verkligen dig att gå till Aurora om du vill det. Skulle du inte känna en bra personkemi med den BM du träffar först så är det ju helt okej att få byta!

Det låter som en bra ställe!
Har din rädsla ändrats någonting sen du börja gå på Aurora eller är det den samma som innan du blev gravid?
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav Kleo » 29 maj 2010, 20:19

Jag är fortfarande rädd, men det är en annan typ av rädsla. Det är jättesvårt att förklara känslan. Jag är "tryggare" i rädslan nu än jag var innan. Aurora här ger ganska många valmöjligheter och alternativ. Tex att våga låta kroppen sätta igång förlossningen själv och sen göra ett snitt, istället för att planera ett kejsarsnitt.

Jag har ju som sagt ett tag kvar, och jag ska tillbaka dit igen, så hur just min förlossning blir i slutändan återstår att se! Men att våga föda vaginalt är fortfarande inget alternativ i dagsläget men jag gråter inte så fort någon tar upp det nu. Det gjorde jag innan. Innan jag kom i kontakt med Aurora kunde jag inte njuta av min graviditet (låter hemskt, jag vet) för jag var så rädd för hur bebis någonsin skulle kunna komma ut... :oops:
Kleo
Alltid online

Inläggav helenaeg » 29 maj 2010, 20:28

låter jobbigt att ha det så.. att vara så rädd alltså. Jag tycker definitivt man ska söka hjälp om man är så rädd, finns ingen anledning att inte göra det. Det kan ju inte bli sämre
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav mamelie » 30 maj 2010, 09:23

Kleo, det är låter som mig. Jag försöker verkligen att inte tänka så "djupt" på förlossningen, men på kvällarna när sambon redan somnat kan jag börja tänka och få världens panik. När ska man ta upp det med sin barnmorska? jag har ju redan varit där på inskrivning och på rul en gång, ska inte tillbaka förän nästa månad.
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav helenaeg » 30 maj 2010, 12:39

Jag tycker du ska ringa henne och prata med henne, det kan du ju göra när som helst och det är ju som sagt var långt mellan era besök nu. Ring och om ni kommer överrens om att det är för långt för dig att vänta med att prata om det ordenligt tills nästa besök så kommer hon att boka in dig på ett extra besök alt remitera dig till nån annan kunnig på förlossningräddsla..
BildBild
helenaeg
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper