Vad bäddar jag i liggvagnen?

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Vad bäddar jag i liggvagnen?

Inläggav Sweet Honey Pie » 18 aug 2009, 11:18

Jaa.. det här e vårat första barn..å jag har 1000 olika frågor... tur att minbebis finns :wink:

Våran bebis kommer komma i slutet av december..
Va och hur ska jag bädda i liggvagnen?
Det kommer säkert va kallt då.. å iaf bli ännu kallare i januari, februari..

Bebisen kommer ju ha overall.. men va ska den ligga på.. filt, fårskin?.. ska bebisen ligga i en åkpåse? eller bara overall å täcke? eller inget täcke...ska bebisen ha kudde?

Ursäkta lite puckade frågor.. :oops: känner mig helt clueless...
Sugen att läsa våran blogg?
Klicka på bilden
Bild
Nu är min gravid-blogg öppen.. kika gärna in!
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

Re: Vad bäddar jag i liggvagnen?

Inläggav Aurora » 18 aug 2009, 11:30

Hej!
Jag har också massa såna där frågor! Men som jag förstått om du har en ordentlig åkpåse behöver den nog inte ha en tjock overall också, så det kan ju vara praktiskt att "bara" ha åkpåsen. Den åkpåse vi har är som en bävernylonoverall ungefär. Jättetjockt tyg och varmt fodrat med nått luddigt. Då slipper du också täcke, men kanske kan vara skönt med en filt, ifall du märker att det blir extra kallt. Fårskinn kan man ha i botten om man vill, har hört att det ska vara bra. En liten kudde bör man väl också ha. Jag tror du kommer märka vad som behövs också, jag hoppas att man gör det iaf :oops:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav SysterJane » 18 aug 2009, 13:46

Grattis till bebisen!
Vintern är knepig, särskilt här uppe i norrland där det kan vara svinkallt på vintrarna. När jag fick min dotter för 10 år sedan klädde jag henne i en stickad dress (som min farmor stickat åt henne) istället för overall. Hon låg på fårskinnsfäll och jag bäddade om henne med en yllefilt med ett lakan mellan bebis och filten, för bekvämlighets skull. Så kunde hon sova ute i vagnen oavsett hur kallt det var.

Fördelen med att inte klä bebis i en varm overall är att de får lite mer rörelsefrihet och man kan anpassa temperaturen i vagnen bättre genom att bara bre filten av eller på om man till exempel vill gå på stan eller så.

Annars är det bara att prova sig fram! Lycka till!
BildBild
SysterJane
Alltid online

Inläggav Taweret » 18 aug 2009, 19:15

Vi hade åkpåse och overall till Oskar förra vintern de dagar när de var riktigt kallt. Vi kan dock inte ha vagnen i lägenheten utan den står i trapphuset och blir lite rå tycker jag. Om det inte var lika kallt så hade han bara mjukisdress i åkpåsen. Det beror lite på vad du har för typ av vagn också. Vi hade hårdlift men den uppfattade jag som trång när det blev vinter och valde då hellre åkpåsen direkt i sittdelen på vagnen. Har man en duovagn med separat liggdel så brukar det ju inte vara några problem att få i åkpåse eller stor filt. Så det där är lite upp till en själv vad man känner.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12

Oskar 2810g 48 cm 4/9-08
Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online

Inläggav Sweet Honey Pie » 19 aug 2009, 21:59

Ja åkpåse och overall kanske e överkurs.. iaf dom milda vintrarna vi har...
Eller jag vet inte.. vill inte göra fel.. så bebisen fryser... vill heller inte pyllsa på bebisen så den blir jätte varm..
Gud det e sådana tankar som börjar rulla runt... hur gör jag helt enket med allt..
Att jag inte e expert.. att jag inte vet allt..
Jag vet att säkert kommer allt med tiden.. men jag känner mig så osäker på hur allt funkar..
Å jag har verkligen en massa frågor å saker jag undrar över..
:oops: :oops:
Tex sånt här kan jag sitta å fundera på fram å tillbaka..
* bebisen kommer på vinter.. va ska man köpa för overall...vilken storlek?
* hur va det nu med kudde.. med eller utan?
* skulle bebisar sova på rygg eller mage?
* svininfluensan.. fy.. vågar man låta folk komma å besöka bebisen?
* hur länge brukar man jobba in på BF?
* tänk om det är nått går fel med bebisen?
* va fan ska jag köpa för vagn?
* hur mycket kläder behöver man egentligen till en bebis?
* hur ska jag få mina hundar att sluta skälla på brevbäraren.. det kommer ju inte funka sen när bebisen är här å ligger å sover?

ect..ect..ect..

Som sagt 10000 tankar å frågor som rullar ..
Klicka på bilden
Bild
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

Inläggav Aurora » 19 aug 2009, 22:09

hehe, många frågor var det!! Tror du får helt enkelt vänta och se med många av de (hundarna t ex :)). Vi får barn i slutet av september och kommer alltså inte ha en nyfödd under vintern, men ändå en liten plutt. Tänker nog i första hand satsa på åkpåsen, och sen får man se om man behöver en overall. Tror du nöja dig med en åkpåse med nyfödd iaf.

- kudde; ja tunn
- de ska sova på rygg
- svininfluensen; tja man kan ju be folk som är uppenbart sjuka att inte komma
- jobb; beror på vad du har för jobb. Jag har kontorsjobb och har tagit 1,5 v ledigt innan BF, nu önskar jag att jag tagit lite mer, men det är så olika hur man mår...svårt att säga
- nåt fel; kan hända hela livet, försök att inte tänka så mycket på det. Det går ju ändå bra i de allra flesta fall...
- vagn; utgå från dina behov; var kommer du köra (stan, landet, hiss, smidigare eller stabilare...)
- liten bebis behöver inte så mycket kläder och förmodligen kommer ni få väldigt mycket
- hundar; som sagt ingen aning :D

Det var iaf mina tankar...hoppas det hjälper något!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Cayenne87 » 19 aug 2009, 22:19

Jag tycker redan nu att det är lite svårt att veta hur varmt det blir i vagnen så jag har en termometer ligger i den :) Det tycker jag är jätte bra för då ser man hur varmt det är. För det kan bli ganska varmt i vagnen, spec om man har suffletten uppe. Jag har inte ens tänkt på hur jag ska bädda vagnen i vinter än, men jag har ju åkpåsen som tillhör vagnen som är ganska tjock. Sen har jag även en åkpåse med fårfäll i som säker blir jätte varm och mysig :) Just nu har jag kudde i vagnen men jag vet inte om det kommer funka sen när hon rör sig mer, vi får väl se! Man får prova sig fram och se vad som funkar bäst!
Sen är rekomendationerna att de ska sova på rygg pga plötslig spädbarnsdöd, men om man vill kan man ha de sova på mage el sidan på dagtid och under uppsikt..
Man har mycket frågor innan bebisen kommer, men jag tyckte att det mesta kom naturligt sen när bebisen kom!

Sen angående kläder så går det faktiskt åt en hel del i början, iaf om man har en kräk-bebis! Det som man byter mest är bodyn och pyjamasar eftersom det oftast är det som blir nedspydda. Men man får ju en hel del kläder oxå, och jag har mycket kläder som inte ens blivit andvända. Men då är det mest kortärms bodyn och klänningar. Det är inte så ofta man kan använda det, men ändå är det de vi fått mest av :wink: Men det är väl för att de är gulliga, hehe.
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Sweet Honey Pie » 19 aug 2009, 22:21

Tack Aurora och Cayenne87

Ja på nått sett vill man ju va "den perfekta mamma" för sitt barn.. så våra små ska må så bra som möjligt..å få den bästa..bästa starten på livet..
Men det e ju oxå lätt (iaf för mig) att sätta otroligt höga krav på sig själv..
Klicka på bilden
Bild
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

Inläggav Aurora » 20 aug 2009, 08:07

Jo, det är ju sant, men försök att inte ha för mycket krav. Kan nog få en att må sämre om man inte känner att man lyckas nå upp till dem. Jag tror mer att man ska försöka ta det som det kommer. Bebis kommer säga till om nåt e fel! Det viktigaste är nog ändå att man är en lyhörd och kärleksfull förälder!!!

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Elinor » 20 aug 2009, 08:51

Hej! Man vet ju inte riktigt hur vädret kommer att vara i vinter, det kan ju lika gärna vara minus 15 eller plus 15 grader. Sen beror det ju på hur länge man ska vara ute, om det är en långpromenad eller bara en bit till bilen. I vagnen ligger de ju lite i lä, så det drar inte allt för mycket kalluft på de små.
Mitt tips är att köpa en ordentlig åkpåse, så att den inte kan sparka av sig. Under det har man en något större overall så att bebisen kan röra sig fritt för att undvika plötslig spädbarnsdöd.
Om bebisen är lite mer rörlig senare, och inte flera minusgrader ute, så är det bra att köpa en overall i fleece och med ett vindtätt material på utsidan (jättebra exempel på polarn och pyret) och sedan ha ett istoppstäcke över. Filtar och snuttetrasor är alltid bra att ha I. Kudde behövs knappt då de får svårt att andas om de ligger för högt. Så använd liknande kudde som i vaggan, en supertunn.
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: