Vad göra när båda barnen trotsar?

Diskutera syskon och trotsålder

Vad göra när båda barnen trotsar?

Inläggav Stina » 22 apr 2010, 22:18

Just nu är det kaos i perioder hemma hos oss. Ella har kommit in i någon form av trots/personlighetsutveckling och Tuva hakar på.

Idag hade vi tex en kompis till Ella med hem från dagis, Ella var otroligt jobbig, lyssnade inte på mig, lekte med maten, flamsade och Tuva hakade på. Jag kan bli galen inombords, det är skrattretande när ens barn skrattar en flamsigt rakt upp i ansiktet efter att man säger åt dem att sluta med något, eller sitta rakt fram på stolen osv.

Hjälp, har ni några tips på hur man som förälder ska bete sig i dessa situationer?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Vad göra när båda barnen trotsar?

Inläggav trudy » 13 feb 2013, 13:38

Trots denna underbara trots. Ett mysterium tycker jag att det hela är. Att barnen lär sig mycket genom de perioderna har det ju visat sig men hur man hanterar den är ett mysterium. Man hinner ju bli gallen innan man äns får kontakt med barnen visa dagar.

När de inte lyssnar alls så brukar jag antinge gå ifrån för att de själva ska komma på att någon försvann och då ger det tillfälle att diskutera vad som hände där inne när barnet själv kommer och frågar. Annars så tar jag med barnet som inte lyssnar åt sidan och frågar varför h*n inte lyssnar och hur det skulle kännas om jag inte lyssnade på henne/honom.

Att hålla huvudet kallt så gott det går och fortsetta att påminna barnen om att lyssnapå oss vuxna och att påminna om vad man får och inte får göra, tror jag ger stor inverkan tillslut. Precis som när man lär sig något nytt. Man repeterar och provar och provar tills det sitter eller fungerar :)

Hur är det med trotsen där hemma idag? Var ju något år sedan du skrev din fråga här :)
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Inläggav Stina » 15 feb 2013, 15:57

Nu är det ju faktiskt ganska bra med den. Kanske för att man själv har lärt sig att bli mer konsekvent med det man säger.
Trotsar dina barn mer mot dig eller din man?
:) Tack för svaret!
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav coopolina » 28 feb 2013, 22:49

Hej
Vi har samma problem hemma. Var noga med att aldrig skrika åt barnet eller få den att känna sig dum. Barn mår väldigt dåligt av att få utbrott.

En bra teknik som vi lärt oss när vår lille kille får ett utbrott är att sätta sig på knä och luta sig över honom. Typ som att man gör en liten koja av kroppen. Det får trotsiga och hysteriska barn att bli lugna på noll-tid.

Kram
coopolina
Nykomling

Inläggav trudy » 11 mar 2013, 11:45

Stina: Härligt att det har blivit bättre. Det är nog som du säger att när man jsälv lärt sig mer om det så blir det lättare att handskas med. Men det är ett himla böck och det ändras från dag till dag tycker jag.

Måste nog säga att de trotsar mer med mig, men det är nog för att de är mer med mig och gör saker. Blir ju så att den de är mest med känner de sig mest bekväm med och då har der de lättare för att setta sig på sniskan för än har jag hört. Tror att det var Jesper Hjul (stava) som skrev om det i en utav sina böcker.

coopolina: Precis!!! Barn tar åt sig mer utav vad en förälder säger än någon annan så man man måste möta barnet väll.
Det där är ett jätte bra tips. det fungerade på våran son när han var mindre. Nu mera blir han änu mera arg så vi kör på att gå ifrån en stund och sedan prata om det. Fungerar 99 utav 100 för oss.
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Syskon & trotsålder